Zbog primene EES sistema nemaju samo turisti iz Srbije problem na granicama već i vozači kamiona i autobusa.
Da podsetimo, od 12. oktobra članice EU počele su postepenu primenu sistema EES (Entry/Exit System) za ulazak na teritoriju Šengenskog prostora, o kojima je Biznis & finansije već pisao. Ta pravila o bezviznom ulasku u EU, koja važe i za naše državljane, propisuju da svaki građanin može boraviti na teritoriji unije najduže 90 dana u roku od 180 dana, odnosno 180 dana u jednoj godini.
Za većinu koja granicu prelazi najčešće leti na putu ka moru i ostaje 10 do 15 dana na odmoru, ovo je i više nego dovoljno. Ali šta je sa onima koji u EU odlaze znatno češće zbog posla, poput profesionalnih vozača?
Neki su već i hapšeni
“Naši podaci kažu da već sada više od polovine vozača krši ovo pravilo, jer na teritoriji EU borave i po 100 i više dana u okviru perioda od šest meseci. Još uvek nam gledaju kroz prste, ali je bilo slučajeva da su vozači kamiona hapšeni i proterani u Srbiju zbog ovog pravila. To stvara gubitak za prevoznika zbog neisporučene robe, zatim je tu novčana kazna, ali i zabrana vozaču da u nekom periodu, od šest meseci ili godinu dana, ne može da uđe u EU”, kaže za Auto Moto reviju Goran Aleksić, direktor Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja “Srbijatransport” koji podseća da svake godine oko 950.000 kamiona izađe iz Srbije i da to može predstavljati veliki problem za našu privredu.
Zato je pomenuto udruženje tražilo da se vozači kamiona i autobusa izuzmu iz EES sistema, po ugledu na kolege iz drugih vidova transporta, kao što su na primer piloti ili mašinovođe koji ne podležu ovoj odredbi, međutim to se nije desilo.
Preostala rešenja
Sistem EES je kao što vidimo već počeo sa delimičnom primenom, a od aprila 2026. biće obavezan. Zato se svi sada trude da nađu neko rešenje kako dan D ne bi dočekali nespremni.
“Prosečna evropska tura traje od pet do sedam dana, međutim vozači ne provode sve to vreme u vožnji. Previše se čeka na granici, a i to vreme se računa. Tako na primer, dok naš vozač čeka po nekoliko sati da uđe u Srbiju, dešava se da prođe ponoć, odnosno da bude 00:15 minuta, a njemu se tih četvrt sata vodi u sistemu kao da je proveo ceo dan u EU. Zato je jedan od predloga da se obračun provedenog vremena svede na sate, a ne na dane, jer računamo da bismo tako dobili barem sedam do deset dana u okviru dozvoljenih šest meseci. Taman za još jedno putovanje”, ističe Nikola Tankosić, vlasnik jednog transportnog preduzeća.
Još jedno potencijalno rešenje bilo bi prema njegovim rečima da se zaposli još vozača, ali njih jednostavno na tržištu nema.
Ceo tekst možete pročitati na portalu Auto Moto revije
Foto: Pixabay
