NAJNOVIJE
Električne tapete inovativno rešenje za grejanje
Srpski novogodišnji običaji: Sveti Petar(dije) tera zli dusi
Može li ova biljka zameniti kakao?
Šta to zida cene starogradnje: Polovni stan skuplji od...
Prodaje se još jedna palata Dunđerskih
Koja vozila se smatraju otpadnim i moraju da idu...
Kvartalni monitor: „Ako niste za stolom onda ste na...
Šta se menja u porezima, PDV-u i e-fakturama?
Neto zarada u oktobru iznosila je 110.670 dinara, medijalna...
Sajberkriminalci koriste čak i tragediju u Novom Sadu za...
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
Politika i društvoVesti

Šta je pravilno: „Uskrs“ ili „Vaskrs“

by bifadmin 20. април 2025.

Pravoslavni vernici danas obeležavaju jedan od najlepših hriščanskih praznika Vaskrs. Kao i svake godine pred vaskršnje praznike iznova se postavlja isto pitanje šta je pravilno: „Uskrs“ ili „Vaskrs“.

Pravoslavni vernici i zaljubljenici u maternji jezik tvrde da je isključivo „Vaskrs“ u duhu srpskog jezika, jer Hristos nije „uskrsnuo“ već je „vaskrsao“. Međutim, godinama unazad sve se više koristi reč Uskrskao opšte prihvaćena.
„Pravilno je reći i jedno i drugo, bitno je da se razumemo“, rekao je za „Blic“ sveštenik Zoram Perković.

Takođe, lingvistički, ispravno je i jedno i drugo.

“Vaskrs” je srpskoslovenski oblik koji pripada srpskom crkvenom i književnom jeziku, koji se do sredine XVIII veka upotrebljavao u svim krajevima pod upravom Srpske pravoslavne crkve.

Pravilno je reći i “Uskrs”! Ova reč “Uskrs” pripada srpskom narodnom jeziku. Reč je o autentičnom izrazu koji je u neka davna vremena nastao prilagođavanjem onoga što je izgovoreno u crkvama.

20. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Aktivni kupac novi termin u Zakonu o energetici

by bifadmin 19. април 2025.

Srbija je izmenila Zakon o energetici prema uzusima EU i sada se tržište električne energije ubrzano menja

Elektroprivreda Srbije (EPS) aktivno sprovodi Zakon o energetici (ZoE), podržava sve izmene jer su u skladu sa direktivama Evropske unije (EU) a najveća novina su novi učesnici na tržištu, kao što su agregatori, skladištari i aktivni kupci, izjavio je danas pomoćnik generalnog direktora za operativne poslove u EPS-u Radovan Stanić.

On je na panelu „Efekti izmena Zakona o energetici/Sve što niste znali o izmenama ZoE, a plašili ste se da pitate“, koji je održan u okviru Savetovanja „Energetika 2025“ rekao da je ono što je ranije bila obaveza operatora distributivnog sistema, sada preneto na snabdevača.

– EPS kao snabdevač utvrđuje listu malih kupaca. Izmenama zakona mali kupci postaju sva mikro i mala preduzeća koja ispunjavaju uslove u skladu sa zakonom. To je jedna od suštinskih promena. Pojavlјuje se i mogućnost dinamičkih ugovora i dinamičkih tarifa – naveo je Stanić.

Objasnio je da je aktivni kupac novi termin u Zakonu o energetici i da on ima objekte za proizvodnju ili skladištenje električne energije i za razliku od prozjumera, može da se pojavi na tržištu i prodavati na tržištu fleksibilnih usluga.
Aktivni kupac mora imati uređenu balansnu odgovornost, tj. da ima obezbeđeno kako će njegova energija da bude nadoknađena u sistemu ukoliko ne bude mogao da je isporuči.

Stanić je objasnio da Zakon o energetici kao novinu definiše ugovor sa promenjivim cenama i odnosi se na kupce koji imaju pametna brojila.

– Domaćinstva na garantovanom snabdevanju imaju regulisanu cenu i dinamične tarife za njih ne važe, već za kupce na otvorenom tržištu. Sa kupcima na otvorenom tržištu moguće je ugovoriti snabdevanje sa dinamičkim usklađivanjem cena – naveo je on.

Prozjumera već imamo 5.000

Dodao je da su kupci proizvođači, tzv. prozjumeri, rado viđeni na mreži i da je EPS spreman da preuzme svu njihovu energiju.

Prema njegovim rečima trenutno ima oko 5.000 prozjumera, ukupne snage 93 megavata, što je, kako je naglasio, značajan energetski resurs, a svaka proizvodnja iz obnovljivih izvora energije (OIE) biće podržana.

Savetnik ministra rudarstva i energetike Rade Mrdak rekao je da podržava važnost usvojenih izmena.

– One su od istorijskog značaja, sa dalekosežnim posledicama na naš energetski sistem, koje će uticati u narednih 10 do 15 godina. Izmene reflektuju svetske i evropske trendove u ovoj oblasti i one su strateškog i sistemskog karaktera – istakao je on.

Dodao je da je prepoznata nuklearna energija, vodonik, reformisana su priklјučenja elektrana na OIE, definisana balansna tržišta, dugoročna i kratkoročna tržišta, a pravilima i obavezama su opremljeni operatori sistema, berza i agencija za energetiku.

– Osnažili smo ulogu krajnjeg kupca kroz aktivne kupce i energetske zajednice. Krenuli smo u deregulaciju tržišta balansnih kapaciteta. Dali smo prvi put Agenciji za energetiku ovlašćenja da izriče ozbilјne novčane kazne energetskim subjektima – rekao je Mrdak.

Izvor: Tanjug
Foto: Pixabay

19. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
B&F PlusEkonomija

Privreda i struka o uvođenju elektronskih otpremnica: Naopaka reforma

by bifadmin 18. април 2025.

Odavno privrednici i stručnjaci u Srbiji nisu bili tako saglasni kao u oceni da novi propisi koji u primenu uvode elektronsku otpremnicu ne donose nikakvu korist, a nanose veliku štetu. Zato traže da se Zakon o elektronskoj otpremnici ili izmeni ili povuče pre njegove primene.

Zakon o elektronskoj otpremnici usvojen je krajem novembra prošle godine, a počeće da se primenjuje 1. januara 2026. godine. Kako je propisano, obaveza privatnog i javnog sektora biće slanje elektronske otpremnice po osnovu svakog kretanja dobara nad kojima imaju pravo raspolaganja, a obaveze u tom postupku imaće i operater prevoza tih dobara.

Obaveza slanja elektronske otpremnice ne postoji za kretanje dobara koja se isporučuju preko prenosne, transportne i distributivne mreže, uključujući vodu, električnu energiju, prirodni gas, energiju za grejanje, odnosno hlađenje i slično.

Za slanje, prijem, evidentiranje, obradu i čuvanje elektronskih otpremnica koristiće se informatičko-tehnološko rešenje kojim upravlja Centralni informacioni posrednik – nadležna jedinica u okviru Ministarstva finansija, a za kršenje zakona propisane su novčane kazne u rasponu od 50.000 dinara do 2.000.000 dinara.

Zašto se uvode elektronske otpremnice?

Po tumačenju Ministarstva finansija namera je da se primenom Zakona o elektronskim otpremnicama unapredi elektronsko fakturisanje, odnosno nastavi reforma u toj oblasti, ali i bolje kontroliše promet akciznih proizvoda. Tu postoji razlika kod korisnika sistema e-faktura i e-otpremnica, jer u sistemu e-otpremnica moraju biti i svi koji prometuju akcizni proizvod, bez obzira da li su kupci ili dobavljači, čak iako nisu u sistemu PDV-a.

U sistem e-otpremnica ulaze i prevoznici, koji će elektronske otpremnice moći da preuzimaju na svoje uređaje poput telefona i tableta, kako bi mogli da ih pokažu bilo kom nadležnom inspekcijskom organu u toku transporta. Ministarstvo finansija je propisalo i da se otpremnice izdaju ne samo u elektronskom obliku, već i dalje i u papirnom obliku.

Lica koja imaju obavezu da izdaju elektronske otpremnice, a nemaju trenutno struju ili internet, moći će da štampaju otpremnicu. Ali, ona će morati da bude obeležena sigurnosnom hologramskom nalepnicom, poput kontrolne akcizne markice, da bi se na taj način dalo na validnosti tom papirnom dokumentu, uz obavezu da prvog narednog dana pri uspostavljanju tehničkih mogućnosti to ipak unesu u sistem. To će važiti i za prevoznike, ako kod sebe nemaju tablet ili mobilni telefon.

Zahtevi Računovodstvene komore Srbije

Računovodstvena komora Srbije odavno ukazuje na mane Zakona o elektronskom fakturisanju, na koji se naslanja Zakon o elektronskim otpremnicama, ali je Vlada ignorisala njihove dopise. Zakon o elektronskom fakturisanju urušava računovodstvena načela, računovodstvene i PDV evidencije, ugrožava Glavnu knjigu prema Zakonu o računovodstvu i duplira posao i troškove rada. Pored toga, uvodi pravnu nesigurnost u poslovanje privrede i rad računovođa, i ne doprinosi kvalitetu računovodstvenih i PDV evidencija, kvalitetu finansijskih izveštaja i poreskom postupku i većoj naplati PDV, smatraju u Komori.

„Reforma mora da bude u interesu države, Poreske uprave, poreskih obveznika i računovođa. Bez tačnih računovodstvenih i usaglašenih PDV evidencija u Glavnoj knjizi nema ni tačnih prihoda u budžet Srbije, ni pravne sigurnosti u radu“, kaže za B&F Snežana Mitrović, predsednica Računovodstvene komore Srbije.

Ona navodi da Komora ima deset zahteva koji se odnose na izmene Zakona o elektronskom fakturisanju, među kojima je povezivanje baze podataka, Sistema elektronskih faktura (SEF za promet na veliko koji je van Poreske uprave), Carina i SUR (Sistem ulaznih fiskalnih računa, za promet na malo koji je u Poreskoj upravi).

Mitrović ističe da izmenom Zakona o elektronskom fakturisanju treba da se obezbedi primena načela zakonitosti prema Zakonu o računovodstvu i drugim zakonima, jer se nekim sadašnjim odredbama onemogućava primena tih načela, pa su pravna lica, zakonski zastupnici i računovođe izloženi privrednim prestupima. Takođe, predloženo je i da se ukinu zbirne i pojedinačne PDV evidencije na SEF-u i evidencije prethodnog PDV i da obveznici PDV izdaju elektronske fakture svim kupcima putem SEF-a, i onim koji su u sistemu PDV i koji nisu.

„Tražimo i da se neodobrene e-fakture posle određenog roka od pet ili 10 dana smatraju prihvaćenim od strane kupca, ako roba nije vraćena i nije promet usluga osporen. Takođe, potrebno je da se hitnom izmenom zakona promene odredbe vezano za unos prethodnog PDV na SEF iz ulaznih dokumenata koje važe od 1. oktobra 2024, dok se u celosti ne provede sistemska reforma i SEF ne bude u okviru Posebnog informacionog sistema Poreske uprave i izveštavanje Poreske uprave ne bude samo iz Glavne knjige. To je jedino u skladu sa zakonom i ispravno i onda neće biti potrebe za evidencijama prethodnog PDV na SEF-u“, objašnjava Mitrović.

Kako dodaje, zahtev je i da se odloži uvođenje elektronske otpremnice dok se ne urede evidencije na SEF-u prema njihovim predlozima i dok se ne izmeni Zakon o elektronskom fakturisanju, zatim da se unaprede PDV evidencije, kroz unapređenu elektronsku PDV prijavu.

„Predlažemo da se ukinu kaznene mere za evidencije na SEF-u prema Zakonu o elektronskom fakturisanju, gde se za PDV evidencije i za računovodstvene evidencije na osnovu e-fakture primenjuju kaznene mere i prema Zakonu o PDV i Zakonu o računovodstvu, i da se u Zakon o elektronskom fakturisanju uvede da je za njegovu primenu nadležan Zakon o poreskom postupku i poreskoj administraciji, a izbaci iz zakona Zakon o inspekcijskom nadzoru“, navodi Mitrović.

Recept iz „pogrešne kuhinje“

Predsednik udruženja Zaštitnik privrednika i preduzetnika Srbije Darko Majstorović kaže za B&F da Zakon o elektronskoj otpremnici nije pripreman u saradnji sa stručnjacima i privrednicima, pa je napravljen „u istoj pogrešnoj kuhinji“ tako da pravi problemi privredi.

„Tim zakonom se ne sprovodi nikakva reforma, niti se poboljšavaju poreski procesi, niti se ubrzava komunikacija između poreskih subjekata, već se pravi novi administrativni teret koji pada na leđa pravnih lica i preduzetnika koji su u sistemu PDV-a. Zakon predviđa da oni koji prodaju neka dobra moraju da koriste elektronsku otpremnicu na način da je kupcu šalju u elektronskom obliku, a uz tu pošiljku moraju da pošalju i odštampanu otpremnicu sa sigurnosnom hologramskom nalepnicom, tako da taj sistem nema smisla, sve izgleda kao da je smišljeno da se kazne i špijuniraju privrednici“, komentariše Majstorović.

Po njegovoj oceni, privrednici od tog novog propisa mogu da očekuju ne samo preteće kazne već i dodatne troškove, jer moraju da nadograđuju postojeći ili kupuju nove softvere koji mogu da podrže ono što se traži zakonom, a uz to postoje i stalni problemi u radu SEF-a.

„Postavljamo pitanje čumu vodi ovakav sistem, ko će da čita ove podatke, ko je odgovoran za proneveru podataka? Već imamo opravdanu sumnju da će doći do zloupotrebe podataka, kao što je to slučaj i sa SEF-om. Predložene kazne do dva miliona dinara paušalno je odredio neko ko ne poznaje privredna kretanja i zarade u realnom sektoru. Pitamo nadležne šta bi se desilo sa privrednikom koji bi državni aparat kaznio u propisanom iznosu? U regionu i šire ne postoji nikakav sistem elektronskih otpremnica i sigurno se ovim propisom ne možemo pohvaliti da smo nekakvi pioniri u reformi, uvođenjem još jednog administrativnog nameta privredi“, zaključuje Majstorović.

I poreski savetnik Vladimir Deljanin smatra da ima mnogo nepoznanica kako će se primenjivati Zakon o elektronskoj otpremnici, ali da je izvesno da će to biti još jedna administrativna obaveza, ali i trošak za firme.

Marica Vuković

Biznis & finansije 232, april 2025. 

Foto: Mediamodifier, Pixabay

18. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
VestiZabava

Zašto je zec simbol Uskrsa?

by bifadmin 18. април 2025.

Kako se bliži Uskrs sve više možemo primetitie zečeve svuda u prodavnicama, ali i kao ukrase u kućama. Zašto baš zec?

Uskršnji zec prvi put se spominje 1682. godine u nemačkim pripovetkama. Mnogi povezuju Uskršnjeg zeku sa narodnim ritualima, odnosno paganskim običajima.

Šta kaže legenda?

Legenda kaže da je zec bio simbol Eostre – paganske germanske boginje proleća i plodnosti. Zečevi u toku mladosti mogu da proizvedu i nekoliko legla u godini. Nelogično je za povezivanje, na prvi pogled, jer zec ne polaže jaja, pa je povezanost sa uskršnjim jajima nelogična. Veruje se da se ovaj paganski simbol proleća i plodnosti najverovatnije stopio sa hrišćanskim tradicijama u Nemačkoj u 17. veku. Tada je hrišćanski praznik Uskrs, postao prekriven paganskim tradicijama koje su slavile preporod i plodnost.

Uskršnji zec i uskršnja jaja nastali su kao paganski simboli proleća i ponovnog rađanja.

Prema legendi Eostra je spasila pticu koja je umirala od hladnoće tako što ju je pretvorila u zeca kako bi je zaštitila od hladnoće. Eostre siromašnom zecu nudi i smeštaj u dvorcu, a zec je iz zahvalnosti svake godine boginji, kao i deci širom sveta, poklanjao jaja.

Druga legenda kaže da su uskršnje jaje i zec stari simboli egipatske boginje Astrate od koje su nastale Eostra i Ostara, a prema njihovim imenima izvedena imena za Uskrs – Oestern, Eastern.

Zečevi su od davnina bili simbol plodnosti, dok je proleće simbol ponovnog rađanja. Iako zečevi ne polažu jaja, povezanost sa njima je došla gotovo prirodno.

Tokom vekova, ovi drevni simboli su se povezivali sa hrišćanskim praznikom Uskrsom tako da su se dve tradicije stopile.

Izvor: Novosti

Foto: Pixabay

18. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
VestiZabava

Gradovi koji su najviše razočarali turiste

by bifadmin 18. април 2025.

Instagram objave, slikoviti turistički vodiči i filmski prikazi često su pokretačka snaga iza želje mnogih turista da posete određenu zemlju, ali ponekad neke popularne destinacije mogu biti posebno razočaravajuće za turiste.

Pariski sindrom je stvarno stanje koje doživljavaju prvi posetioci Pariza, čija su očekivanja od francuske prestonice toliko romantizovana da osećaju neodoljiv osećaj razočarenja kada se suoče sa stvarnošću.

Međutim, ovaj fenomen nije ograničen samo na francusku prestonicu, jer stručnjaci otkrivaju da su mnogi turisti ostali razočarani u svim delovima sveta.

Analiza 97.409 Gugl recenzija posetilaca, u 100 najposećenijih gradova na svetu, otkrila je koji su za turiste najviše razočarali.

Kankun, Meksiko

Na prvom mestu je Kankun u Meksiku, koji ima 14,2 odsto negativnih rejtinga. Uprkos tome što ima jednu od najpopularnijih plaža u Meksiku – i čak je planirana i izgrađena za turiste – Kankun je na vrhu liste iz svih pogrešnih razloga.

Uprkos svojim tirkiznim vodama i luksuznim odmaralištima, Kankun je postao destinacija sa najvećim procentom negativnih kritika, sa putnicima koji se žale na naduvane cene, agresivne prodavače i nedostatak autentičnosti. Mnogi posetioci odlaze sa osećanjem da nisu dobili dovoljno za iznos novca koji su dali.

Antalija, Turska

Antalija je na drugom mestu, a posetioci navode preteranu komercijalizaciju, prepune plaže i lošu uslugu korisnicima kao neke od razloga zašto su napustili grad koji se najbrže razvija u Turskoj, osećajući se iscrpljeno.

Punta Kana, Dominikanska Republika

Punta Kana u Dominikanskoj Republici je na trećem mestu, i iako je poznata po svojim sveobuhvatnim odmaralištima, mnogi putnici navode iskustvo kao generičko, skupo i ponavljajuće. Pritužbe uključuju lošu infrastrukturu van odmarališta, nedostatak kulturne dubine i nasrtljive ulične prodavce.

Peking, Kina

Zagađenje, prenaseljenost na glavnim znamenitostima kao što je Kineski zid, nametljivi pešaci i značajna jezička barijera su uobičajeni problemi. Negativnim osećanjima doprinose i birokratske procedure ulaska i strogi nadzor.

Orlando, Sjedinjene Američke Države

Orlando je možda svetska prestonica tematskog parka, ali njegova privlačnost može da se izgubi. Visoki troškovi, dugi redovi, ekstremne vrućine i percepcija „plastičnog“ turizma izazvali su razočarenje među turistima. Izvan parkova, putnici su prijavili da ne nalaze mnogo toga za istraživanje, kao i da su se često zaglavili u „gustom saobraćaju“.

Celu listu čine:

Kankun, Meksiko
Antalija, Turska
Punta Kana, Dominikanska Republika
Peking, Kina
Orlando, Sjedinjene Američke Države
Mumbai, Indija
Honolulu, Havaji
Johor Bahru, Malezija
Kyoto, Japan
PlaJa Del karmen, Meksiko

Izvor: Klix
Fotoy: Pixabay

18. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
VestiZabava

Danas je Veliki petak, koji su običaji i narodno verovanje

by bifadmin 18. април 2025.

Veliki petak obeležava se u znak sećanja na dan kada je Isus Hrist razapet na krstu na Golgoti. Budući da je to za hrišćane dan velike žalosti, on se obeležava strogim postom, uzdržavanjem od bilo kavog veselja i proslava, a prema tradiciji tog dana se ne rade poslovi u polju i u kući

Na Veliki petak se ne služi liturgija u crkvama, osim ako se poklopi sa Blagovestima. Od Velikog četvrtka do Uskrsa ne oglašavaju se zvona na ckvama, jer su ona u pravoslavnoj crkvi znak radosti. Plaštanica se postavlja na posebno ukrašen sto ispred oltara, a u nekim krajevima običaj je da se vernici posle celivanja plaštanice provlače ispod stola na koji je položena plaštanica. Po narodnom verovanju, prilikom provlačenja se treba pomoliti Bogu i pomisliti neku lepu želju, i ta želja će biti ispunjena.

Na Veliki petak crkva zapoveda najstroži post bez ribe i ulja.

Ovaj dan u crkvenom kalendaru obeležen je crvenim slovom, pa se tada ne radi ništa od kućnih, niti od poljskih poslova. Žene tog dana ni po koju cenu ne smeju da uzmu iglu u ruke, jer se veruje da će im na rukama izbiti plikovi.

Na Veliki petak se tradicionalno farbaju uskršnja jaja. Prvo obojeno jaje, koje po pravilu treba da bude crvene boje, čuva se do sledećeg Uskrsa i zove se „čuvarkuća“.

„Primi sve što se tog dana nakalemi“

Od pravila da se na Veliki petak ne obavljaju nikakvi poslovi ipak postoje dva izuzetka – veruje se da je ovaj dan najbolji za kalemljenje voća jer se „primi sve što se tog dana nakalemi“, kao i da kuću valja malo pomesti metlom, a onda tu metlu baciti, a sa njom i svo zlo iz kuće i domaćinstva.

Veruje se takođe i da na ovaj praznik ne treba jesti koprive i ne pije se vino, jer se smatra da ono predstavlja Isusovu krv.

U nekim delovima Srbije veruje se da će devojke koje na Veliki petak ukradu cveće iz crkvene porte i stave ga pod jastuk, u noći uoči Velike subote sanjati svog budućeg muža.

Stariji ljudi tog dana gledaju u nebo i kažu: ako na Veliki petak pada kiša, neće biti šljiva, a ako je toplo i sunčano očekuje se veliki rod voća.

Izvor: Espreso

Foto: Pixabay

18. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvo

Kakav je položaj Roma na tržištu rada?

by bifadmin 17. април 2025.

Romi su na radnom mestu često izloženi predrasudama i diskriminaciji, ako uopšte i uspeju da nađu posao kada se izjasne kao pripadnici ove etničke grupe, piše Infostud.

Prema poslednjem popisu stanovništva u Srbiji živi tek nešto više od 147.000 Roma, iako su procene Saveta Evrope da ih je barem četiri puta više. To potvrđuje i procena Stalne konferencije romskih udruženja Liga Roma, prema kojoj je u Srbiji najmanje 100.000 radno sposobnih Roma i Romkinja.

Kada se pogledaju podaci o njihovom položaju na tržištu rada, mada oni zvanični ni ne postoje, jasan je razlog zbog kojeg ogromna većina Roma izbegava da se izjasni o svojoj nacionalnoj pripadnosti. Izloženi su predrasudama i diskriminaciji, pa i kada je reč o procesu traženja posla, pa se zato najčešće odlučuju da se izjašnjavaju kao pripadnici većinskog dela stanovništva.

Surova statistika

Različita domaća i međunarodna istraživanja pokazuju da je stopa nezaposlenosti u ovoj manjini barem tri puta veća od one kojom je obuhvaćeno celokupno radno sposobno stanovništvo u Srbiji.

Tako se u zvaničnoj strategiji za socijalno uključivanje Roma i Romkinja u Republici Srbiji za period od 2022. do 2030. kaže da se većina njih suočava sa siromaštvom, diskriminacijom i društvenom i ekonomskom isključenošću. U Strategiji se navodi da postoji veliki jaz između romskog i neromskog stanovništva.

Kada je tržište rada u pitanju, stopa nezaposlenosti se procenuje na iznad 30 odsto, a u posebno teškom položaju su Romkinje kao i mladi u romskoj populaciji.

„Romi uzrasta od 18 do 24 godine imaju skoro upola manje šanse da budu uključeni u tržište rada, obrazovanje ili na različite obuke. Tek 27 odsto njih u poređenju sa 58 odsto kod mladih koji nisu Romi“, navodi se u zvaničnoj Strategiji.

Kada se gleda radnosposobno stanovništvo svih uzrasta, odnosno kategorija od 16 do 64 godine, šanse su gotovo iste. Dakle, opet je šansa Roma i Romkinja za budu zaposleni upola manja u poređenju sa onima koji nisu Romi.

Što je još gore, u ovom državnom dokumentu navodi se da se jaz u poslednjih 15 godina udvostručio, pa samo trećina Roma i Romkinja učestvuje na tržištu rada u Srbiji, dok je taj procenat 2011. bio oko 50 odsto.

Nema posla ni u javnom ni u privatnom sektoru

Posebno je težak položaj Romkinja na tržištu rada. Istraživanje UNDP-a pokazuje da je devet od 10 mladih Romkinja isključeno sa tržišta rada, obrazovanja ili različitih obuka koje se organizuju u sklopu državne aktivne politike zapošljavanja.

Njihov težak položaj ogleda se često u sklapanju brakova i roditeljstvu u ranim godinama, a najčešće su ekonomski potpuno zavisne od muškaraca ili roditelja. Dve od tri nemaju svoj novac, ne rade i ne zarađuju, gotovo nikada nemaju neku imovinu na svoje ime.

Prema istraživanju Poverenika za zaštitu ravnopravnosti „Percepcija romske zajednice o diskriminaciji“, 34% Roma i Romkinja ističe da ih poslodavac ne zapošljava samo zbog toga što pripadaju tom narodu.

Dodatno, postoje velike predrasude i barijere u samoj fazi zapošljavanja zbog kojih oni i kada rade, najčešće obavljaju najmanje plaćene poslove i angažovani su na neformalnom tržištu rada. „Oni se suočavaju sa najvećim barijerama prilikom zapošljavanja, četiri puta češće nego što je to na samom poslu“, kaže se u istraživanju.

Diskriminacija, kaže se u ovom istraživanju, postoji i u privatnom i u javnom sektoru. Primera radi, Poverenik se obraćao tim povodom tokom prošle godine Generalnom sekretarijatu Vlade Srbije, a po pritužbi polaznika programa „AA“ koji je bio predviđen za minimun 100 kandidata romske nacionalnosti u Nacionalnoj akademiji za javnu upravu.

Razlozi za otežano zapošljavanje

U pomenutoj državnoj strategiji navodi se da su pripadnici romske nacionalnosti suočavaju sa otežanim zapošljavanjem i pristupom tržištu rada iz sledećih razloga: nepovoljna obrazovna struktura, nedostatak radnog iskustva, znanja i veština, izražena diskriminacija, kao i nedovoljna motivisanost za uključivanje u formalno tržište rada.

Rezultati istraživanja „Odnos građana i građanki prema diskriminaciji“  iz 2023. pokazuju da većina učesnika istraživanja prepoznaje potrebu za boljom integracijom Roma. Sa druge strane, 52% ispitanika i dalje je mišljenja da Romi zapravo i ne žele da se zaposle.

Samo jedan odsto njih ima visoku stručnu spremu, dok je u opštoj populaciji to 23 odsto. Razlog visoke stope nezaposlenosti Roma je nepovoljna struktura privrede i nizak nivo konkurentnosti. Drugim rečima, zbog ranog napuštanja sistema obrazovanja, rada u neformalnom sektoru, niskih kvalifikacija i nedovoljno informisanosti o programima obuka i sticanja kvalifikacija, Romi uglavnom nisu konkurentni na tržištu rada. Zato je i veliki broj njih u kategoriji dugoročne nezaposlenosti, odnosno na evidenciji je Nacionalne službe za zapošljavanje dve, tri ili više godina.

Kao razlog prijave na evidenciju NSZ najčešće se navodi ostvarivanje prava po osnovu nezaposlenosti, ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu ili dečiji dodatak.

Daleko manje je onih koji na ovaj način aktivno traže posao. Izveden je i zaključak da je poverenje pripadnika romske populacije u institucije veoma nisko, kao i to da nemaju visoka očekivanja u pogledu poboljšanja svog radnopravnog statusa.

Najčešća zanimanja Roma

Različita istraživanja pokazuju da najvećih broj zaposlenih Roma radi u neformalnom sektoru i na najniže plaćenim radnim mestima. Tako je istraživanje sprovedeno pre nekoliko godina pokazalo da je od onih koji aktivno rade, gotovo 60 odsto zaposleno kao čistači, pomoćni radnici ili sakupljači sekundarnih sirovina. Zanatlija ili vozača je tek oko 10 odsto, 6,9 odsto se bavi građevinskim poslovima, a oko 10 procenata poljoprivredom, koliko je i onih koji su zaposleni kao prodavci.

Izvor: Infostud

Foto: korosegyesulet, Pixabay

17. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Ekonomija

Ziđin ulaže 2,8 miliona evra u kopanje zlata u Srbiji

by bifadmin 17. април 2025.

Ziđin Majning Grup će kupiti deo australijske rudarske kompanije Strikland Metals kako bi ubrzao razvoj projekta Rogozna u Srbiji.

Kineska kompanija će za udeo od 2,4% u Striklandu izdvojiti 2,8 miliona evra a ovu transakciju će obaviti privatno, bez posrednika. Razlog za to je nedavno otkriće da je planina Rogozna ima veliki potencijal za kopanje zlata a ceo ovaj projekat Rogozna pripada Striklandu, koji ga je pazario za čak 37 miliona dolara.

Prodajom malog udela australijska kompanija će doći do sredstava koja će joj omogućiti da nastavi sa iskopavanjima. Ona je prošle godine procenila da bi joj rudarenje na planini u blizini Novog Pazara moglo doneti 7,4 miliona unci zlata, međutim eksplorativna istraživanja su i dalje u toku i postoje indicije da bi Rogozna mogla biti još isplativija nego što se mislilo.

Izvor: SeeBiz

Foto: AlLes, Pixabay

17. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Dm drogerija ponovo u Mercator Centru: Donacija od 500.000 dinara i iznenađenja za sve kupce

by bifadmin 17. април 2025.

Na dobro poznatoj lokaciji tržnog centra Mercator na Novom Beogradu, ponovo je otvorena jedna od omiljenih dm drogerija u gradu! I ovog puta, novo dm otvaranje propraćeno je humanitarnom notom, te će poznati drogerijski lanac donirati 500.000 dinara Predškolskoj ustanovi „11. april” na Novom Beogradu.

Ponovno otvaranje dm drogerije na adresi Bulevar umetnosti 4, zakazano je za 17. april 2025. U osveženom, modernom ambijentu, kupci mogu pronaći širok asortiman dm proizvoda za lepotu, negu, zdravlje, mame i bebe, domaćinstvo i još mnogo toga. Ovim povodom, dm je kupcima obezbedio 15% popusta na sve, i to u periodu od 17. do 19. 4. 2025. godine.

Pored tradicionalnog popusta, prvih tri hiljade kupaca imaće priliku da za ostvareni račun u vrednosti većoj od hiljadu dinara, na poklon dobije ebelin kozmetičke tupfere 70/1, dok će prvih četiristo, na dan otvaranja, za račun iznad šest hiljada dinara na kasi dobiti dm kišobran.

17. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Oboriš cenu za 60 odsto na popustu pa i dalje zaradiš

by bifadmin 17. април 2025.

U prethodnoj godini prosečno domaćinstvo u Srbiji trošilo je više novca nego što je zarađivalo, pokazali su najnoviji podaci Republičkog zavoda za statistiku. Izdaci za zdravlje, obrazovanje, kulturu, odeću i obuću znatno su niži. Evropljani, za razliku od građana Srbije, izdvajaju petinu svog raspoloživog prihoda za stanarinu, kredite, račune i druge povezane troškove.

Postavlja se pitanje zbog čega nam se prioriteti ovoliko razlikuju i da li se razlikuju, kao i da li je kvalitet života u Srbiji uopšte uporediv sa evropskim.

Da najviše novca iz kućnog budžeta ode na hranu i kiriju kaže većina građana Beograda sa kojima je razgovarala ekipa Euronews Srbija.

Ima i onih koji tom spisku značajnih stavki koje stanjuju novčanik dodaju kozmetiku, putovanja, kao i treninge, izlete i rekreativnu nastavu.

Kako se živi u Srbiji

Međutim, utisak o tome kako se živi u Srbiji je različit, pa tako postoji grupa ljudi koja će da kaže da živi daleko bolje nego što je živela, dok će druga da kaže da je svedena na preživljavanje.

Postavlja se pitanje kako je moguće da u inostranstvu ljudi sa mnogo većim platama nego u Srbiji kupuju osnovne životne namirnice koje su mnogo jeftinije nego u Srbiji.

U Srbiji ne samo da je hrana, nego i komunalije su preskupe, kaže za Euronews Srbija Jovan Ristić iz Udruženja „Efektiva“, dok Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača ističe da su komunalne usluge oblast koja posebno pogađa potrošače jer cene tih usluga stalno rastu.

„Stalno smo suočeni sa uvećanim računima i za struju i za vodu, pa i za iznošenje smeća, iako je iznošenje smeća komunalna usluga kao takva u okviru koje imamo različite stavke, i transport i prerada i skladištenje komunalnog otpada i niz stavki koje se, nažalost, sada odvojeno plaćaju, iako su one prema zakonu o komunalnim uslugama predviđene u okviru jedne stavke, dakle, komunalni otpad i upravljanje komunalnim otpadom. Isto tako i u okviru plaćanja drugih komunalnih usluga, vode, imate i struju i niz dodatnih stavki koje se opet odvojeno stavljaju na račune. Dakle, to su sve nameti potrošačima koji nisu u skladu sa zakonom, odnosno koji su već obuhvaćeni tom jedinstvenom uslugom. Upravo na taj način potrošači su izuzetno ugroženi“, rekla je Perinčić.

Šta pokazuje statistika?

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, prihodi domaćinstava porasli su nominalno za 11,1 odsto, dok su izdaci za ličnu potrošnju porasli za 11,2 odsto.

Na pitanje šta ukazuje ovaj podatak i da li to znači da ovo povećanje prihoda negde doprinosi relaksaciji kučnog budžeta ili troškovi rastu istim tim tempom, Perinčić kaže da od dva miliona zaposlenih, 44 odsto prima ispod medijalne zarade koja je oko 83.000 dinara.

„To su samo zaposleni, dva miliona zaposlenih. Imamo i penzionere, a minimalna potrošačka korpa iznosi 55.000 dinara prema podacima iz januara, dok je prosečna potrošačka korpa oko 106.000 dinara. Dakle, to ne može da se namiri. Od potrošačke korpe, 40 odsto ide na hranu. Prema podacima Zavoda za statistiku, 20 odsto ide za komunalne usluge, a ako gledamo pojedinačno, za rekreaciju i kulturu, propisano je nekih 2.000 dinara u okviru minimalne potrošačke korpe, za obrazovanje oko 400 dinara. Dakle, smešni iznosi, tako da je logično da se najviše zarađenih sredstava ili prihoda troši upravo na hranu koja je enormno skupa“, rekla je ona.

Perinčić je rekla da u okviru minimalne i prosečne potrošačke korpe upravo za druge izdatke i za druge potrepštine svakog normalnog čoveka, ta sredstva zanemarljiva.

„Na primer, za restorane i hotele, jedva 400 dinara kako je projektovano, dakle, ni za jednu kafu mesečno. Tako da, nažalost, trenutno je takva situacija, nadamo se da će se promeniti, ali statistički podaci su sumorni i tako je kako je“, rekla je ona.

Navodeći da potrošačke tužbe stoje u fiokama jer po njima nadležni ne postupaju, Ristić kaže da je ono što je ostalo u borbi protiv visokih cena – bojkot.

Kako cene da budu niže?

Kada uđu u prodavnicu, svi su potrošači.

„Mi jedino možemo da se borimo bojkotima. To je poslednje sredstvo, nije savršeno, ali to je jedina mogućnost koja ostavlja malom čoveku da se bori. Ovo je borba malog čoveka. Znači, to je poslednja linija odbrane“, rekao je Ristić.

On je podsetio da je postupak protiv četiri maloprodajna lanca zbog sumnje da su se dogovarali o cenama pokrenula Komisija za zaštitu konkurencije 11. oktobra 2024. godine i da se u tome, kako smatra, okasnilo s obzirom na „hitno stanje u društvu“ kada je reč o visokim cenama i to da su građani mogli pre postupka Komisije mogli da vide da se nešto dešava sa cenama koje su rasle.

Perinčić je ukazala na to da su potrošači ugroženi raznim pojavama poput šrinkflacije, odnosno umanjenja gramaže proizvoda.

„Imate identično pakovanje, veliku, na primer, kesicu čipsa. Unutra je jedva 40 grama čipsa ili sladoled koji ne možete više ni da napipate u kesici. Pored toga imamo i grinflaciju, dakle da cene skaču daleko iznad projektovane inflacije, čak i duplo više, jer su u poslednje tri godine, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, oko 36 procenata kumulativno povećane cene prehrambenih proizvoda, što je daleko iznad projektovane inflacije“, rekla je ona.

Mnogi proizvodi na akcijama

Ristić navodi da cene mogu da budu niže što se, kako kaže, vidi po tome da marketi mnoge proizvode nude na akciji.

„Nije ideja da se igramo popusta pa da mi ti posle vraćaš cenu, nego da je skineš na neki normalni nivo. Oboriš cenu za 60 odsto na popustu, pa čekaj – ti i dalje zaradiš na tome. O tome se radi. Radi se zapravo o politikama kompanija unutra. To je glavni problem“, rekao je Ristić.

Kada se cene obore, navodi Ristić, više ljudi će da kupuje i „prodisaće kupovna moć“.

„Nije sve u toj priči – daj da dignemo cenu. Može da se zaradi na količini, manja cena, veća prodaja. Pa to je svima u korist. Korist je i njima da im više curka para. Mi ćemo imati para za neke stvari više. Ljudi će biti zadovoljni. Ovako oni prave tenziju u društvu, to je loše“, smatra Ristić.

On kaže da osim marži, postoji još jedna problem, a to je da veliki trgovinski lanci više nisu lanci za prodaju, već su to lanci, odnosno izložbena mesta za proizvode i prvo treba platiti a neki proizvod uđe u trgovinski lanac, a potom i dodatno platiti za mesto gde će proizvod biti u trgovini – da li bliže kasi, ili dalje, da li na gornjoj ili donjoj polici.

„To se isto plaća. Sve to uvećava cenu. Znači, vi imate i taj problem. Tu bi država mogla da se umeša, da vidi šta se i dokle se plaća. Znači, nije samo marža. Marža je bitan deo, ali i ovaj deo o njemu mora da se priča“, rekao je Ristić.

Izvor: Euronews

Foto: Pixabay

17. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Električne tapete inovativno rešenje za grejanje
  • Srpski novogodišnji običaji: Sveti Petar(dije) tera zli dusi
  • Može li ova biljka zameniti kakao?
  • Šta to zida cene starogradnje: Polovni stan skuplji od novog
  • Prodaje se još jedna palata Dunđerskih

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit