NAJNOVIJE
Sajber kriminalci ove godine su ukrali kriptovalute za rekordnih...
Električne tapete inovativno rešenje za grejanje
Srpski novogodišnji običaji: Sveti Petar(dije) tera zli dusi
Može li ova biljka zameniti kakao?
Šta to zida cene starogradnje: Polovni stan skuplji od...
Prodaje se još jedna palata Dunđerskih
Koja vozila se smatraju otpadnim i moraju da idu...
Kvartalni monitor: „Ako niste za stolom onda ste na...
Šta se menja u porezima, PDV-u i e-fakturama?
Neto zarada u oktobru iznosila je 110.670 dinara, medijalna...
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
EkonomijaVesti

Oboriš cenu za 60 odsto na popustu pa i dalje zaradiš

by bifadmin 17. април 2025.

U prethodnoj godini prosečno domaćinstvo u Srbiji trošilo je više novca nego što je zarađivalo, pokazali su najnoviji podaci Republičkog zavoda za statistiku. Izdaci za zdravlje, obrazovanje, kulturu, odeću i obuću znatno su niži. Evropljani, za razliku od građana Srbije, izdvajaju petinu svog raspoloživog prihoda za stanarinu, kredite, račune i druge povezane troškove.

Postavlja se pitanje zbog čega nam se prioriteti ovoliko razlikuju i da li se razlikuju, kao i da li je kvalitet života u Srbiji uopšte uporediv sa evropskim.

Da najviše novca iz kućnog budžeta ode na hranu i kiriju kaže većina građana Beograda sa kojima je razgovarala ekipa Euronews Srbija.

Ima i onih koji tom spisku značajnih stavki koje stanjuju novčanik dodaju kozmetiku, putovanja, kao i treninge, izlete i rekreativnu nastavu.

Kako se živi u Srbiji

Međutim, utisak o tome kako se živi u Srbiji je različit, pa tako postoji grupa ljudi koja će da kaže da živi daleko bolje nego što je živela, dok će druga da kaže da je svedena na preživljavanje.

Postavlja se pitanje kako je moguće da u inostranstvu ljudi sa mnogo većim platama nego u Srbiji kupuju osnovne životne namirnice koje su mnogo jeftinije nego u Srbiji.

U Srbiji ne samo da je hrana, nego i komunalije su preskupe, kaže za Euronews Srbija Jovan Ristić iz Udruženja „Efektiva“, dok Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača ističe da su komunalne usluge oblast koja posebno pogađa potrošače jer cene tih usluga stalno rastu.

„Stalno smo suočeni sa uvećanim računima i za struju i za vodu, pa i za iznošenje smeća, iako je iznošenje smeća komunalna usluga kao takva u okviru koje imamo različite stavke, i transport i prerada i skladištenje komunalnog otpada i niz stavki koje se, nažalost, sada odvojeno plaćaju, iako su one prema zakonu o komunalnim uslugama predviđene u okviru jedne stavke, dakle, komunalni otpad i upravljanje komunalnim otpadom. Isto tako i u okviru plaćanja drugih komunalnih usluga, vode, imate i struju i niz dodatnih stavki koje se opet odvojeno stavljaju na račune. Dakle, to su sve nameti potrošačima koji nisu u skladu sa zakonom, odnosno koji su već obuhvaćeni tom jedinstvenom uslugom. Upravo na taj način potrošači su izuzetno ugroženi“, rekla je Perinčić.

Šta pokazuje statistika?

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, prihodi domaćinstava porasli su nominalno za 11,1 odsto, dok su izdaci za ličnu potrošnju porasli za 11,2 odsto.

Na pitanje šta ukazuje ovaj podatak i da li to znači da ovo povećanje prihoda negde doprinosi relaksaciji kučnog budžeta ili troškovi rastu istim tim tempom, Perinčić kaže da od dva miliona zaposlenih, 44 odsto prima ispod medijalne zarade koja je oko 83.000 dinara.

„To su samo zaposleni, dva miliona zaposlenih. Imamo i penzionere, a minimalna potrošačka korpa iznosi 55.000 dinara prema podacima iz januara, dok je prosečna potrošačka korpa oko 106.000 dinara. Dakle, to ne može da se namiri. Od potrošačke korpe, 40 odsto ide na hranu. Prema podacima Zavoda za statistiku, 20 odsto ide za komunalne usluge, a ako gledamo pojedinačno, za rekreaciju i kulturu, propisano je nekih 2.000 dinara u okviru minimalne potrošačke korpe, za obrazovanje oko 400 dinara. Dakle, smešni iznosi, tako da je logično da se najviše zarađenih sredstava ili prihoda troši upravo na hranu koja je enormno skupa“, rekla je ona.

Perinčić je rekla da u okviru minimalne i prosečne potrošačke korpe upravo za druge izdatke i za druge potrepštine svakog normalnog čoveka, ta sredstva zanemarljiva.

„Na primer, za restorane i hotele, jedva 400 dinara kako je projektovano, dakle, ni za jednu kafu mesečno. Tako da, nažalost, trenutno je takva situacija, nadamo se da će se promeniti, ali statistički podaci su sumorni i tako je kako je“, rekla je ona.

Navodeći da potrošačke tužbe stoje u fiokama jer po njima nadležni ne postupaju, Ristić kaže da je ono što je ostalo u borbi protiv visokih cena – bojkot.

Kako cene da budu niže?

Kada uđu u prodavnicu, svi su potrošači.

„Mi jedino možemo da se borimo bojkotima. To je poslednje sredstvo, nije savršeno, ali to je jedina mogućnost koja ostavlja malom čoveku da se bori. Ovo je borba malog čoveka. Znači, to je poslednja linija odbrane“, rekao je Ristić.

On je podsetio da je postupak protiv četiri maloprodajna lanca zbog sumnje da su se dogovarali o cenama pokrenula Komisija za zaštitu konkurencije 11. oktobra 2024. godine i da se u tome, kako smatra, okasnilo s obzirom na „hitno stanje u društvu“ kada je reč o visokim cenama i to da su građani mogli pre postupka Komisije mogli da vide da se nešto dešava sa cenama koje su rasle.

Perinčić je ukazala na to da su potrošači ugroženi raznim pojavama poput šrinkflacije, odnosno umanjenja gramaže proizvoda.

„Imate identično pakovanje, veliku, na primer, kesicu čipsa. Unutra je jedva 40 grama čipsa ili sladoled koji ne možete više ni da napipate u kesici. Pored toga imamo i grinflaciju, dakle da cene skaču daleko iznad projektovane inflacije, čak i duplo više, jer su u poslednje tri godine, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, oko 36 procenata kumulativno povećane cene prehrambenih proizvoda, što je daleko iznad projektovane inflacije“, rekla je ona.

Mnogi proizvodi na akcijama

Ristić navodi da cene mogu da budu niže što se, kako kaže, vidi po tome da marketi mnoge proizvode nude na akciji.

„Nije ideja da se igramo popusta pa da mi ti posle vraćaš cenu, nego da je skineš na neki normalni nivo. Oboriš cenu za 60 odsto na popustu, pa čekaj – ti i dalje zaradiš na tome. O tome se radi. Radi se zapravo o politikama kompanija unutra. To je glavni problem“, rekao je Ristić.

Kada se cene obore, navodi Ristić, više ljudi će da kupuje i „prodisaće kupovna moć“.

„Nije sve u toj priči – daj da dignemo cenu. Može da se zaradi na količini, manja cena, veća prodaja. Pa to je svima u korist. Korist je i njima da im više curka para. Mi ćemo imati para za neke stvari više. Ljudi će biti zadovoljni. Ovako oni prave tenziju u društvu, to je loše“, smatra Ristić.

On kaže da osim marži, postoji još jedna problem, a to je da veliki trgovinski lanci više nisu lanci za prodaju, već su to lanci, odnosno izložbena mesta za proizvode i prvo treba platiti a neki proizvod uđe u trgovinski lanac, a potom i dodatno platiti za mesto gde će proizvod biti u trgovini – da li bliže kasi, ili dalje, da li na gornjoj ili donjoj polici.

„To se isto plaća. Sve to uvećava cenu. Znači, vi imate i taj problem. Tu bi država mogla da se umeša, da vidi šta se i dokle se plaća. Znači, nije samo marža. Marža je bitan deo, ali i ovaj deo o njemu mora da se priča“, rekao je Ristić.

Izvor: Euronews

Foto: Pixabay

17. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Rublja ima najbolji kurs na svetu, sledi švedska kruna i švajcarski franak

by bifadmin 17. април 2025.

Ruska rublja postala je valuta sa najboljim kursom na svetu, preneo je britanski list „Dejli mejl“.

Rublja je ojačala 38 odsto u odnosu na američki dolar od početka godine, prema podacima Blumberga, nakon što je poverenje u američku valutu drastično opalo, a i dalje opada, zbog trgovinskog rata sa predsednikom Sjedinjenih Američkih Država Donaldom Trampom.

Povrat na investicije u rublji daleko je nadmašio sledeće najbolje valute, švedsku krunu i švajcarski franak, koji su porasli 13 i 11 odsto.

Britanska funta je porasla gotovo šest odsto od početka godine.

Rublja je nadmašila i zlato i srebro, koji se obično smatraju sigurnim utočištima za investitore u turbulentnim ekonomskim periodima, ističe list.

Zlato je poraslo 23 odsto, dok je srebro poraslo 12 odsto.

Porast rublje podržali su visoki kamatni nivoi u Rusiji, koji trenutno iznose 21 odsto, jer centralna banka zemlje pokušava da ublaži inflaciju i ojača ratnu ekonomiju.

Pored toga, valuta je pod strogom kontrolom Kremlja, koji je zabranio stranim firmama da povuku svoja sredstva iz Rusije, zahtevajući od njih da novac drže na posebnim računima.

Bankarska kompanija „Morgan Stanley“ predvidela je ranije da će američki dolar nastaviti da opada u odnosu na evro.

Do sada je evropska valuta ojačala više od devet odsto u odnosu na američki dolar.

Izvor:Tanjug
Foto: Pixabay

17. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

U Beogradu najdominantniji format moderne maloprodaje Ritejl parkovi

by bifadmin 17. април 2025.

Gde smo bili protekle godine, a gde ćemo biti tokom 2025. kada je reč o tržištu nekretnina, odgovori su koje su eksperti vodeće konsultantske kuće za nekretnine CBS International, deo Cushman&Wakefield grupe, ponudili na jučerašnjoj  konferenciji „NextGen svet nekretnina: trendovi, održivost i mogućnosti”, predstavnicima bankarskog sektora i osiguravajućih kuća.

Beogradsko tržište kancelarijskog prostora i dalje beleži veću potražnju od ponude, te tako ukupna površina dostupnih poslovnih objekata od 1.392.000 metara kvadratnih nije dovoljna i do kraja 2025. biće obogaćena s dodatnih 80.000 metara kvadratnih. Lider u razvoju ovog segmenta je investitor AFI Serbia sa 230.000 kvadratnih metara izgrađenog prostora. Stabilne rente i povratak zaposlenih u kancelarije dodatno podstiču investicije, zbog čega su i co-working prostori dobili na popularnosti sa ukupno dostupnih 77.352 metara kvadratnih.

Ritejl parkovi najdominantniji format moderne maloprodaje

Ritejl parkovi postali su najdominantniji format moderne maloprodaje, sa 40 odsto učešća na tržištu. Tokom poslednjeg kvartala 2024. otvoreno je šest novih parkova, a u 2025. dobićemo deset novih, ukupne površine od 134.000 metara kvadratnih.

Tržište stanova u Beogradu beleži rast od 6 odsto, sa  17.350 prodatih jedinica u 2024. godini i prosečnom cenom od 2.623 evra po metru kvadratnom. Najveće interesovanje beleže opštine Rakovica, Zemun, Čukarica, Obrenovac i Barajevo, dok su centralne gradske opštine u blagom padu potražnje. Novi veliki projekti na Novom Beogradu dodatno podstiču ponudu i utiču na povećanje cene kvadrata.

Uprkos blagom padu zakupa, tržište logističkih nekretnina ostaje dinamično, sa 130.000 metara kvadratnih u izgradnji i još 350.000 metara kvadratnih u planu. Ukupna ponuda savremenih objekata premašila je šest miliona metara kvadratnih, s najatraktivnijim lokacijama duž auto-puta Beograd–Zagreb.

Beograd trenutno ima 134 hotela, od kojih je 57 odsto u kategoriji sa četiri zvezdice. I pored najavljenog otvaranja dva hotela premijum kategorije, glavnom gradu i dalje nedostaju objekti s pet zvezdica. Najveća popunjenost beleži se u prolećnim mesecima, a rast kongresnog turizma otvara dodatni investicioni potencijal.

Uz jasne trendove i stabilne pokazatelje, 2025. godina donosi nove prilike za rast, ulaganja i oblikovanje budućnosti tržišta nekretnina.

17. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
B&F PlusEkonomija

Šta je pošlo naopako sa svetom: Pobesneli Tramp

by bifadmin 16. април 2025.

Da li je državni udar pobesnelog Trampa na međunarodnu trgovinu samo brutalna demonstracija svega onoga što je krenulo naopako sa svetom, mnogo pre nego što je ovaj američki tajkun rešio da se bavi politikom?

Nakon što je uvođenjem drakonskih carina državama širom sveta bacio „nuklearnu bombu“ na međunarodnu trgovinu, američki predsednik Donald Tramp je iznenada odlučio da pomiluje više od 75 zemalja na 90 dana, odnosno da tim državama na toliko vreme odloži uvođenje recipročnih carina. To su one zemlje čiji su čelnici, prema Trampovim rečima, moljakali za pregovore i gurali se u redu ko će mu se više umiliti i zato su sada privremeno nagrađene carinskom stopom od 10%.

Iz toga se može zaključiti kako je Tramp procenio da su mu dovoljna tri meseca da svet nauči pameti. Drugim rečima, da se iscenjka za uslove koji će po njegovom mišljenju biti najpovoljniji za Ameriku, uveren da će ih države sa druge strane stola prihvatiti sa oduševljenjem, imajući u vidu kako su mogle da prođu.

Poručivši „da još ništa nije gotovo“, Tramp verovatno računa i da će sada molioce koji čekaju u redu za milostinju, lakše uceniti da se manu kineskih proizvoda koji su ionako loše kopije američkih, i da radosno prigrle mnogo skuplju, ali originalnu američku robu. Tim pre, što je Kini, „koja guli kožu Americi kao i ostatku sveta“, povećao carinsku stopu sa 104% na 125% i objavio rat do istrebljenja.

Srbija, trgovinska velesila

Srbija se našla na listi pomilovanih i dobila još tri meseca života da se nagodi sa američkom administracijom na čiju će stranu. Pre toga, zahvaljujući „našim američkim prijateljima“ kako to voli da istakne predsednik Vučić, bili smo zaprepašćeni saznanjem da je naša država trgovinska velesila koja je svojim izvozom u SAD ojadila američke građane.

Američki prijatelji su nam prvobitno razrezali jednu od najvećih carinskih stopa od 37%, iako je prema podacima Republičkog zavoda za statistiku (RZS), u ukupnoj prošlogodišnjoj spoljnotrgovinskoj razmeni sa SAD od nešto preko 1,4 milijarde dolara, Srbija imala deficit od skoro 70 miliona dolara. Tom prilikom smo saznali i da su naši glavni aduti na američkom tržištu kojima je ovako visokim carinama izrečena smrtna presuda, metalska i autoindustrija, poljoprivreda, sektor električne opreme i mašina, kao i industrija gume i plastike.

Kada je reč o eventualnim ustupcima SAD, ekonomski analitičari koje ne plaća aktuelna srpska vlast upozoravaju da sudbina domaće privrede i dalje daleko više zavisi od trgovine sa EU, pa prema tome i od budućih odnosa između Unije i Amerike. Prošle godine, članice EU činile su više od 58% ukupne robne razmene sa Srbijom.

Najveći deficit sa „čeličnim prijateljima“

Iako je Kina, za koju nas takođe vezuje „čelično prijateljstvo“, smenila prošle godine Nemačku na mestu našeg najvećeg spoljnotrgovinskog partnera, međusobna robna razmena svodi se na to da smo zasuti kineskim proizvodima. Kina je postala zemlja sa kojom Srbija ima najveći deficit u spoljnotrgovinskoj razmeni jer smo Kinezima izvezli robu u vrednosti 1,7 milijardi evra, tri puta manje u odnosu na vrednost robe koju smo od njih uvezli.

Sa Nemačkom smo takođe bili u deficitu, ali u 2024. Nemačka je i dalje bila naše najveće izvozno tržište, gde smo plasirali robu u vrednosti od 4,2 milijarde evra. Prema analizi Centra za visoke ekonomske studije (CEVES) i Nemačko-srpske privredne komore (AHK), Nemačka je još od 2015. godine najveći spoljnotrgovinski partner Srbije, sa gotovo dvostruko većim udelom od ostalih „konkurenata“. Izvoz iz Srbije u Nemačku je rastao skoro 16% godišnje – brže od uvoza, koji je zabeležio stopu rasta od oko 11%. To je dovelo do posledičnog smanjenja spoljnotrgovinskog deficita Srbije sa 667 miliona evra na 385 miliona evra.

Nešto preko polovine ukupnog izvoza Srbije u Nemačku čine delovi za automobilsku industriju, a potom proizvodi od metala, mašine i električni aparati, prehrambeni proizvodi i hemikalije. Iako su ulaganja iz Nemačke prošle godine opala i nemačke kompanije iz autoindustrije počele da se povlače iz Srbije, ovde i dalje posluje oko 900 nemačkih firmi, koje zapošljavaju više od 80.000 ljudi.

Mercovu samouverenost ne deli nemačka privreda

Nasuprot Trampovim tvrdnjama da je svet bacio na kolena, kandidat za novog nemačkog kancelara Fridrih Merc izjavio je da svi koji su dobili predah u naredna tri meseca mogu to da zahvale odlučnom odgovoru EU na američke carine. Merc samouvereno tvrdi da će se vrlo brzo sastati sa Trampom i da će EU rešiti ovaj problem ukidanjem svih tarifa na transatlantsku trgovinu.

Mercova samouverenost prilično odudara od neskrivene panike koja vlada među nemačkim privrednicima. Naime, iako je Tramp prvobitno uveo carine od 20% za celu EU, tarifni rat ne bi pogodio jednako sve zemlje članice, imajući u vidu da Nemačka, Italija i Irska daleko više izvoze u SAD nego, na primer, Francuska, Holandija, Belgija ili Španija.

Trgovina između Nemačke i SAD iznosila je 255 milijardi evra 2024. godine, pri čemu je Nemačka ostvarila najveći trgovinski suficit sa Amerikom od bilo koje zemlje članice EU. Nemačke kompanije isporučile su u SAD robe u vrednosti od 161 milijardu evra, što je iznosilo dobrih 10% ukupnog nemačkog izvoza prošle godine.

Prema proračunima Instituta za ekonomska istraživanja iz Kelna (IV), američke carine od 20% koštale bi nemačku ekonomiju tokom Trampovog četvorogodišnjeg mandata oko 200 milijardi evra, od automobila i auto delova do farmaceutskih proizvoda i mašina, dok bi ukupna šteta naneta EU iznosila 750 milijardi evra.

Sa industrijom se sele i istraživanja

No, i bez Trampovih carina, deindustrijalizacija u Nemačkoj se ubrzala nakon izbijanja rata u Ukrajini. Uprkos tome, industrija u Nemačkoj i dalje ima visok udeo u bruto dodatoj vrednosti, sa skoro 20%. Prosečna stopa u zemljama EU je nešto ispod 16%, u Francuskoj je manja od 11%, a u SAD iznosi oko 10%. Značaj industrije znatno je veći u Kini, gde ona čini približno 30% dodate vrednosti.

Stvar je u tome što u nemačkoj industriji sve veći deo dodate vrednosti dolazi od usluga, posebno od istraživanja i razvoja. Međutim, nada nekih ekonomista i političara da će Nemačka u budućnosti postati prestižna lokacija za razvoj usluga bez značajnije industrijske baze je puka iluzija, upozoravaju iz IV instituta. Za složene industrijske proizvode, proizvodnja i istraživanje su često usko povezani geografski, pa ako se proizvodnja preseli u inostranstvo, uskoro će za njom otići i oni koji se bave istraživanjem i razvojem.

Za Donalda Trampa bio bi dvostruki trijumf ako bi nemačke kompanije posle proizvodnje, preselile u Ameriku istraživanje i razvoj. Za nemačke privrednike to bi bilo ravno katastrofi, i zato preko svojih poslovnih udruženja vrše još veći pritisak da buduća nemačka vlada napravi značajan zaokret u odnosu na dosadašnju ekonomsku politiku.

Amerika na prvom mestu – preskupa

Pojedini analitičari, poput poznatog britanskog novinara i publiciste Bena Arisa, predviđaju da „ukoliko Kina i Rusija žele da sruše svetski poredak kojim dominiraju SAD, onda su one taj cilj već ostvarile sa dolaskom Trampa na čelo Amerike“. Aris tvrdi da će Tramp samo ubrzati ono što je odavno pošlo naopako u svetu, jer američki predsednik nije uzrok, već posledica i najbrutalnija demonstracija pogrešne politike Zapada koja traje već decenijama.

Uspavane u svom samozadovoljstvu, krajnje licemerne i arogantne prema ostatku sveta, zapadne države nisu uvidele ono što im se događalo ispred nosa – da gube budućnost u korist država na koje su do juče gledale sa dubokim prezirom.

Ipak, većina ljudi u svetu nije oduševljena idejom da podnosi „kratkoročnu žrtvu“ zarad maglovite dobiti na jako dugom štapu. Među njima je i dobar deo Trampovog biračkog tela, pokazuje najnovije istraživanje američkog analitičkog centra „Treći put“. Oduševljenje Trampovih glasača splašnjava otkako su izračunali da bi ih „Amerika na prvom mestu“ mogla koštati najmanje dodatnih 1.200 dolara mesečno, i to samo za hranu i odeću.

Zorica Žarković

Biznis & finansije 232, april 2025. 

Foto: GDJ, Pixabay

16. април 2025. 0 komentara
1 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Barcaffè slavi 55. rođendan: Kafa koja je osvojila srca potrošača

by bifadmin 16. април 2025.

Barcaffè obeležava 55 godina uz poruku o bliskosti i razgovorima koji znače i podseća na ono najvrednije u životu: toplinu, emocije i snagu iskrenog razgovora.

Pod sloganom „Najveća blaga čuvamo u srcu“, brend poziva sve ljubitelje kafe da zastanu, otvore svoja srca i podele trenutke uz šolju omiljenog napitka. Uz Barcaffè Espresso, u 100 pažljivo odabranih kafića širom Srbije, sačekaće ih i simbolični pokloni – keksići koji dodatno ulepšavaju trenutke uz kafu.

Strast prema kvalitetu od prvog dana

Pre tačno 55 godina, na tržište je stigla prva Barcaffè kafa, sveže mlevena, pažljivo pržena i upakovana u kesicu od 100 grama. Bio je to proizvod modernog dizajna koji je drugačiji od svega što se tada moglo pronaći na tržištima regiona. Od 1970. do danas, Barcaffè u fokusu ima kvalitet i upravo zbog toga je postao sinonim za kafu koja ulepšava svakodnevne trenutke.

Temelje Barcaffè priče postavili su prvi tehnolozi, vizionari svog vremena, čija je stručnost definisala visoke standarde kvaliteta. Njihova posvećenost ostaje upisana u svakom zrnu kafe i prenosi se s generacije na generaciju, čineći kvalitet ne samo obavezom, već i tradicijom.

Raznolikost ukusa, tradicija kvaliteta

Barcaffè Classic, prepoznatljiv po punom ukusu i bogatoj aromi, predstavljao je prvi izbor ljubitelja domaće kafe i ostao simbol tradicije i poverenja. Prateći promene navika i savremene trendove, Barcaffè je vremenom proširio ponudu, od nagrađivanih espresso blendova koje su postale standard u HoReCa sektoru, do single origin espressa koji donosi jedinstvene ukuse iz Indije.

Danas brend nudi širok asortiman kafa prilagođen različitim ukusima i stilovima života, uz jasan fokus na transparentnost i održivost, od sertifikovanih proizvoda do inovacija poput blockchain tehnologije koja prati put zrna „od plantaže do šoljice“.

Posvećenost održivosti

Barcaffè već godinama ulaže u održivu proizvodnju, kvalitet i odgovornost prema zajednici. Fokus na ekološke standarde ogleda se u sve većem broju proizvoda u reciklabilnoj ambalaži i sertifikovanih kafa sa oznakama Bio i Rainforest Alliance. Jedna od najznačajnijih inovacija je uvođenje bioplastične folije izrađene od obnovljivih izvora, odnosno šećerne trske i ulja repice, čime se dodatno smanjuje ekološki otisak.

Poseban ponos brenda su kafe sa Rainforest Alliance sertifikatom: Barcaffè Flora espresso i Barcaffè Terra espresso on the go, koje zadovoljavaju izuzetno stroge ekološke i etičke kriterijume, potvrđujući posvećenost brenda održivoj budućnosti.

Ulaganje u nove generacije profesionalaca

Barcaffè veruje da kvalitet ne dolazi samo od odabira sirovina vrhunskog kvaliteta i održivosti celokupnog lanca snabdevanja i proizvodnje, već i iz znanja, posvećenosti i iskustva ljudi koji stoje iza svakog gutljaja. Zato brend već godinama ulaže u razvoj profesionalaca u ugostiteljstvu, kroz Barcaffè trening centre u Ljubljani i Zagrebu, a uskoro i u Beogradu. Kroz edukacije, obuke i programe podrške mladima, Barcaffè Espresso aktivno doprinosi razvoju nove generacije barista i stručnjaka, promovišući kulturu izvrsnosti u svetu kafe.

16. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Novi brojevi

B&F 232: Šta nas čeka sa internetom 4.0 – Promozgati pre upotrebe

by bifadmin 16. април 2025.

Stručnjaci sa velikim iskustvom u upravljanju internetom ističu da se rasprave o standardima koji će odrediti način upotrebe svetske mreže u budućnosti ne tiču samo tehnologije, već i društvenih vrednosti. Internet je postao opšte dobro upravo zato što se do sada razvijao na otvorenim standardima, uz učešće velikog broja zainteresovanih strana. Iako insistiranje na regulativi ponekad može da deluje dosadno, pametna pravila su jedini način da se budući, takozvani inteligentni internet ne zloupotrebi u korist interesnih grupa, a na štetu svih ostalih.
Kako doći do pametnih pravila? Na to pitanje su odgovarali brojni stručnjaci, učesnici najnovije konferencije „Dan internet domena Srbije“, DIDS 2025, na kojoj je predstavljen i prvi Indeks digitalnog razvoja Srbije. U saradnji sa organizatorom, objavljujemo neke od najvažnijih tema o kojima se diskutovalo na ovoj konferenciji.

Periskop

6. ŠTA JE POŠLO NAOPAKO SA SVETOM: Pobesneli Tramp
Da li je državni udar pobesnelog Trampa na međunarodnu trgovinu samo brutalna demonstracija svega onoga što je krenulo naopako sa svetom, mnogo pre nego što je ovaj američki tajkun rešio da se bavi politikom?

8. SAD ŽELE DA ISELE KINESKE INVESTITORE IZ EVROPSKIH LUKA: Rat se vodi i preko „pametnih“ dizalica
Nastojeći da što više istisne Kinu iz pomorske trgovine, američki predsednik Donald Tramp rešio je da „oslobodi“ i EU od kineskih investitora koji imaju vlasnički udeo u 33 pomorske luke u Evropi, računajući i one najveće u Roterdamu, Hamburgu i Antverpenu. Amerikanci tvrde da to nije samo ekonomsko pitanje, već da su luke kritična infrastruktura za NATO operacije, uključujući i bezbednost podataka koji se slivaju u pomorska pristaništa, a koje po njihovim rečima Kinezi špijuniraju čak i preko „pametnih“ dizalica u ovim objektima.

10. REKVIJEM ZA ZELENU EKONOMIJU EU: Tresla se gora, rodila se deregulacija
EU je napravila radikalan zaokret od „zelene ekonomije“ kao ultimativnog cilja prema „konkurentnosti po svaku cijenu“. Klimatske promjene nisu više egzistencijalna prijetnja čovječanstvu kao što su bile prije pet godina. Danas su to SAD i Kina, protiv kojih EU kompanije gube bitku.

Biznis

12. IVAN STANOJLOVIĆ, „ROBINS“: Sporedni posao prerastao u veliki
„Naši primarni proizvodi su priplodna jaja i jednodnevni pilići. Osvojili smo 35% domaćeg tržišta jednodnevnih pilića, prošle godine smo proizveli 23 miliona, a Srbija proizvede oko 65-70 miliona, ali ćemo ove godine povećati proizvodnju“, najavljuje Ivan Stanojlović, direktor porodične firme „Robins“, koja je ovaj posao započela pre tri decenije kao sporedni.

14. „KANIN“, PROIZVOĐAČ ZAŠTITNE I MODNE OBUĆE: Srbija veliko tržište cipela, ali malo za domaće proizvođače
Proizvođači zaštitne obuće u našoj zemlji su u krajnje nezavidnoj situaciji zbog nelojalne konkurencije. Država ne kontroliše ogroman uvoz jeftinih zaštitnih cipela iz Kine, dok istovremeno subvencioniše strane investitore koji sve više napuštaju Srbiju, upozorava Nikola Nenadović, direktor niške firme „Kanin“, koja proizvodi obuću duže od tri decenije.

16. KUĆNI FILTERI ZA VODU: Luksuz ili nasušna potreba?
Zbog sve lošijeg kvaliteta pijaće vode, u celom svetu raste tražnja za kućnim prečistačima vode, što je slučaj i u Srbiji. Kakvo će rešenje biti ugrađeno zavisi od zatečene situacije, jer prema rečima domaćih proizvođača „voda nigde nije ista”, a njihova prosečna cena se kreće od 350 do 700 evra. To je isplativije nego da se kupuje flaširana voda, potvrđuje i prva zvanična presuda o nadoknadi troškova jednom tročlanom domaćinstvu u Zrenjaninu, zbog štete koju je pretrpelo zato što je u ovom gradu zabranjena voda za piće.

Finansije

20. PRIVREDA I STRUKA O UVOĐENJU ELEKTRONSKIH OTPREMNICA: Naopaka reforma
Odavno privrednici i stručnjaci u Srbiji nisu bili tako saglasni kao u oceni da novi propisi koji u primenu uvode elektronsku otpremnicu ne donose nikakvu korist, a nanose veliku štetu. Zato traže da se Zakon o elektronskoj otpremnici ili izmeni ili povuče pre njegove primene.

22. NAJDEFICITARNIJE PROFESIJE POREMETILE ODNOSE U ZARADAMA: Zanatlijama visoke plate, stručnjacima sloboda da rade i za druge
Na tržištu rada u Srbiji nedostaju vozači, varioci, stolari, vodoinstalateri, električari, moleri… Cene njihovog rada vrtoglavo rastu a poslodavci ne samo da teško dolaze do potrebnih profila, nego još teže do odgovora kako da obezbede ravnotežu u zaradama deficitarnih majstora i visokoobrazovanih stručnjaka. Rešenja su kreativna, od fleksibilnog radnog vremena i posebnih ugovora, do plaćanja dela zarade „na ruke“.

24. NESELEKTIVNO PRIVLAČENJE INVESTICIJA I SIROMAŠTVO: Spolja gladac, a iznutra jadac
Iznos subvencije od maksimalnih 10.000 evra po radnom mestu, porastao je i do 120.000 evra po zaposlenom, a dve trećine ukupnih sredstava za ove namene otišlo je u radno intenzivne delatnosti. Iako se u poslednjoj deceniji broj nezaposlenih znatno smanjio, plate koje su po pravilu niske u ovakvim industrijama nisu značajnije umanjile siromaštvo. U Srbiji, 639.000 ljudi, što je skoro 29% zaposlenih, prima zaradu manju od 60.000 dinara, odnosno, 511 evra. Minimalna potrošačka korpa, kako je definiše zvanična statistika, nema nikakve veze sa iznosom koji je zaista potreban za dostojanstven život.

Temat – Šta nas čeka sa internetom 4.0

29. UDRUŽENJE EVROPSKIH REGISTARA NACIONALNIH INTERNET DOMENA (CENTR) O DIGITALNOJ BUDUĆNOSTI: „Inteligentni“ internet zahteva pametne zakone
Nije nam potrebna veštačka inteligencija da bismo zaključili kuda bi mogla da nas zavedu jednostrana i olako data uveravanja kako će nas budući, takozvani inteligentni internet, uvesti u digitalni raj. Mnogo puta se potvrdilo da ako nešto krene po zlu, problem nije u tehnologijama, već u načinu njihove upotrebe. Udruženje evropskih registara nacionalnih internet domena (CENTR) predložilo je najvažnija načela za sigurnu digitalnu budućnost Evrope, koja mogu biti putokaz za evropske političare i zakonodavce kako da svojim odlukama očuvaju suštinske elemente slobodne i otvorene svetske mreže.

32. POLINA MALAJA, UDRUŽENJE EVROPSKIH REGISTARA NACIONALNIH INTERNET DOMENA (CENTR): Tehnologija mora da služi ljudima, a ne ljudi tehnologiji
„Ponekad insistiranje na regulativi može da zvuči dosadno, ali jedino uvođenje i poštovanje odgovarajućih pravila može da nas zaštiti od širenja zloupotreba. Zato mislim da moramo još više da se borimo za veću transparentnost u tehnološkom svetu. Jer ako zahtevamo transparentnost od političara, ne vidim opravdane razloge da ista pravila ne važe i u ekonomiji. Posebno kada govorimo o novim tehnologijama, koje se najbrže menjaju“, ističe Polina Malaja, direktorka za politiku u Udruženju evropskih registara nacionalnih internet domena (CENTR).

34. BUDUĆNOST INTERNETA: Kako regulisati nešto što je i ničije i svačije?
Iako je internet globalno dobro, njegovo regulisanje se razlikuje od zemlje do zemlje. Mada se još uvek ne zna da li će se standardizacija interneta i u budućnosti odvijati po principu otvorenosti, za sada je sigurno jedno – rasprava o standardima ne tiče se samo tehnologije već i društvenih vrednosti, saglasili su se učesnici panela „Budućnost interneta: Regulative, tehnologije i poslovni horizonti“.

36. INDEKS DIGITALNOG RAZVOJA SRBIJE: Privreda digitalizovana „napola“
Domaća preduzeća su sa primenom digitalnih alata u poslovanju stigla tek na pola puta, pokazuje prvi sveobuhvatni Indeks digitalnog razvoja Srbije. Zahvaljujući zajedničkom projektu RNIDS-a i agencije Plum Mark, sada na portalu индекс. срб svaki privrednik u Srbiji može da sazna koliko je njegova firma digitalizovana u odnosu na uporediva preduzeća i na prosek cele zemlje.

38. DIGITALNA TRANSFORMACIJA NA SRPSKI NAČIN: Da biste uz pomoć tehnologije rešili problem, morate da razumete šta je problem
Iako se u Srbiji već 15 godina neprekidno govori o digitalnoj transformaciji, malo ko razume o čemu je tačno reč. Ivan Minić, autor podkasta Pojačalo, urednik portala Naša mreža i osnivač brojnih startapa, objasnio je zašto je to tako u svom izlaganju „Digitalna transformacija na srpski način“. Minić je naveo i dobre primere iz domaće prakse, koji potiču iz potpuno različitih industrija, ali ih povezuje ista logika – da biste rešili problem, morate da razumete šta je problem i kako nova tehnologija može da pomogne u njegovom rešavanju. Izdvajamo nekoliko inovativnih firmi iz različitih delatnosti čiji uspeh potvrđuje to pravilo.

Intervju

42. NATAŠA PRŽULJ, PROFESORKA NA UNIVERZITETU ZA VEŠTAČKU INTELIGENCIJU „MOHAMED BIN ZAJED“: Matematika je univerzalni jezik prirode
„Srbija bi trebalo da ulaže u razvoj kvantitativnih nauka, kao što su matematika, fizika, računarstvo. Ovaj vek karakteriše značajan razvoj u biologiji i medicini, tako da bi trebalo ulagati i u razvoj molekularne biologije, medicine i hemije. Naravno, ne treba zapostaviti ni istraživanje kulturne baštine i porekla našeg naroda. Veštačka inteligencija je transverzalna za mnoge oblasti, na primer, čak se i arheološki podaci mogu analizirati uz pomoć AI“, kaže za B&F poznata naučnica Nataša Pržulj.

Skener

46. KOLIKO SU PRIVREDNICI ZADOVOLJNI KURIRSKIM SLUŽBAMA: Amazon u Beču dnevno isporuči pošiljaka kao cela Srbija
Dok kurirskim službama kod nas značajno rastu prihodi usled uvećanog obima posla, sve više privrednika se žali da im se gomilaju troškovi zbog neisporučenih pošiljaka. Iz sektora odgovaraju da su pritužbe na kvalitet dostave preuveličane i da kao i svako tržište u razvoju, i ovo mora da preboli dečije bolesti. Koliko je i kakvo tržište dostave u Srbiji ilustruje i podatak da kompanija Amazon u Beču za jedan dan isporuči pošiljaka kao cela Srbija.

48. DA LI IMAMO KVALITETNE VEŠTAKE ZA EKOLOŠKE SPOROVE: Birate nepostojeći broj
Kada se priča o najdeficitarnijim profesijama u Srbiji, skoro niko ne pominje veštake za ekološke sporove. Kvalitetnih i nezavisnih veštaka u ovoj oblasti nema ni za lek, naročito kada se pokrenu parnice protiv najvećih kompanija koje direktno ili skriveno „tetoši“ država. Upućeni u ovu problematiku tvrde da bi se odnos nadležnih prema brojnim problemima u oblasti ekološkog veštačenja mogao opisati jednom rečenicom: „Sad ste našli time da se bavite.“

Nove tehnologije

50. NOVA FAZA U TEHNOLOŠKOM RATU SAD: Digitalni imperijalizam
Uporedo sa političkim i ekonomskim pritiscima, američki političari i tehnološke kompanije sve češće nastoje da ospore propise drugih zemlja tako što se pozivaju na zakone SAD. Drugim rečima, američko zakonodavstvo se proglašava nadmoćnijim u odnosu na regulativu u ostatku sveta. Stručnjaci za digitalno pravo upozoravaju da ovakva praksa Sjedinjenih Država predstavlja uvod u digitalni imperijalizam.

Nauka

54. ALEKSANDAR MILOJKOVIĆ, TRICELL: Genetska selekcija za više kravljeg mleka
Tri mlada stručnjaka iz različitih naučnih oblasti udružila su svoje znanje da bi napravila platformu CattleGen. Njen zadatak je da skrati vreme potrebno za genetsku selekciju goveda sa 15 na tri do pet godina, čime će doprineti rastu proizvodnje i kvaliteta mleka na poljoprivrednim gazdinstvima.

Koktel

56. PRIVATNI MUZEJI U SRBIJI: Kako se ko snađe
Privatni muzeji neke sadržaje mogu da prikažu na drugačiji način od institucija koje su ograničene državnom politikom i finansiranjem. Ali, širom Srbije ima vrednih privatnih zbirki koje sakupljaju prašinu, daleko od očiju javnosti, zato što nadležni nisu zainteresovani da se ovaj deo kulturne i turističke ponude unapredi, tvrde upućeni u ovo tržište.

58. GDE SU NESTALE ČUVENE JANJEVSKE KUJUNDŽIJE: Nakit od topovskih čaura
Priča o janjevskim kujundžijama počela je u zlatu, a završila je u blatu. Janjevo je danas grad duhova, a nekada je bilo čuveni rudarski i zlatarski centar. Janjevski majstori mogli su da naprave sve što očima vide. Pored skupocenog nakita, izrađivali su i onaj za sirotinju. Pravili su ga od mesinga, koji su dobijali topljenjem topovskih čaura. Kako su bitke bile česte, tako je i čaura bilo u izobilju.

Komunikacije

60. LUTKE ZA REKLAMIRANJE ODEĆE U PRODAVNICAMA: Ćutljivi lobisti
Uprkos rastu kupovine preko interneta, lutke za reklamiranje odeće trgovcima još uvek uvećavaju prihode i do 40%. pored ubeđivanja mušterija da će im prikazana odeća stajati kao salivena, ovi ćutljivi lobisti sve više služe i za špijuniranje potrošača.

Reprint

62. ARAPI U RUSKOJ VOJSCI: Silom borci
Arapi koji privremeno žive u Rusiji, a žele da steknu rusko državljanstvo ili da zatraže azil, primorani su da potpišu dokument u kojem daju svoju saglasnost da služe u ruskim oružanim snagama. Kada se obavežu ovakvim ugovorima, oni i drugi pojedinci koji nisu ruskog porekla, raspoređuju se na prve linije fronta u Ukrajini.

Vremeplov

64. JUGOSLOVENSKO-AMERIČKO PREDUZEĆE EI-HANIVEL: Kompjuterska diplomatija iz Niša
Jugoslavija je bila prva socijalistička zemlja koja je odobrila zajednička ulaganja stranih i domaćih preduzeća, naročito u oblasti tehnološkog razvoja. Jedan od najpoznatijih primera „kompjuterske diplomatije“ je jugoslovensko-američka firma EI-Hanivel, koja je Elektronsku industriju u Nišu učinila središtem domaćih inovacija.

16. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Predsednik Izvršnog odbora Banca Intesa Darko odlikovan visokim državnim priznanjem Republike Italije

by bifadmin 16. април 2025.

Darko Popović, predsednik Izvršnog odbora Banca Intesa, odlikovan je titulom viteza Ordena italijanske zvezde za važan doprinos razvoju odnosa između Italije i Srbije i značajnu podršku ekonomskim, kulturnim i humanitarnim aktivnostima Ambasade Italije. Orden je uručio ambasador Italije u Beogradu Luka Gori na ceremoniji održanoj u zgradi ambasade povodom obeležavanja Nacionalnog dana Made in Italy.

Orden italijanske zvezde, kao jedno od najznačajnijih odlikovanja Republike Italije, dodeljuje se pojedincima koji su svojim radom i zalaganjem dali poseban doprinos jačanju prijateljskih odnosa i saradnje između Italije i drugih zemalja, kao i promovisanju veza sa Italijom. Dodeljuje ga predsednik Republike Italije, na preporuku Ministra spoljnih poslova.

„Izuzetna mi je čast poneti ovo veliko priznanje koje vidim ne samo kao potvrdu lične posvećenosti, već i kao odraz zajedničkog rada svih institucija u kojima učestvuje Banca Intesa na osnaživanju saradnje između naše dve zemlje. Kao deo bankarske grupacije Intesa Sanpaolo i vodeća banka u Srbiji, Banca Intesa već dve decenije gradi mostove koji nadilaze bankarstvo, doprinoseći jačanju ekonomskih, poslovnih i kulturnih veza i promovišući snaẓ̌no partnerstvo Srbije i Italije“, izjavio je Darko Popović.

Darko Popović stupio je na poziciju predsednika Izvršnog odbora Banca Intesa 2022. godine, nakon četrnaest godina provedenih na mestu člana Izvršnog odbora i obavljanja najviših rukovodećih pozicija u banci. Pored najviših funkcija u društvu Intesa Invest, kompaniji International Value Services u okviru Intesa Sanpaolo grupe, kao i Intesa fondaciji filantropskoj organizaciji, Darko Popović obavlja i dužnosti predsednika Udruženja finansijskih institucija i Odbora za bankarstvo Privredne komore Srbije, zamenika predsednika Upravnog odbora Udruženja banaka Srbije, kao i prvog potpredsednika Upravnog odbora AmCham Srbija.

Kao članica međunarodne grupe Intesa Sanpaolo, Banca Intesa je već 20 godina važan oslonac italijansko-srpskih odnosa, kako kroz podršku investicijama i ekonomskim projektima, tako i kroz učešće u kulturnim i društveno odgovornim inicijativama, doprinoseći daljem jačanju partnerstva i ukupnih veza između dve zemlje.

16. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

BMW stigao u Novi Pazar u velikom stilu: rame uz rame sa svetskim metropolama

by bifadmin 16. април 2025.

Elite Motors, sa sedištem u Novom Pazaru, postao je novi ovlašćeni prodavac i serviser za BMW i MINI vozila u Srbiji. Reč je o jednom od najsavremenijih prodajno-servisnih centara u regionu, i prvom salonu na Balkanu izgrađenom po savremenim BMW Retail Next standardima. Ovaj salon moći će klijentima da pruži iskustvo identično onome u Minhenu, Berlinu ili Singapuru.

Izložbeni salon prostire se na 800 kvadrata, a u sklopu salona nalazi se i servisni centar od 550 m², opremljen najmodernijom dijagnostikom, originalnim delovima i specijalnim alatima, uz podršku obučenih BMW i MINI tehničara. Sa timom od 15 obučenih profesionalaca i infrastrukturom koja zadovoljava najviše svetske standarde, novi centar predstavlja i značajan iskorak u razvoju tržišta u ovom delu Srbije.

BMW Retail Next, po kojem je salon građen, predstavlja novu viziju odnosa sa kupcima. Svaki detalj prostora, od enterijera do načina komunikacije, osmišljen je tako da oslikava BMW vrednosti. U pitanju je koncept koji ističe ne samo vozila, već i atmosferu u kojoj se ona doživljavaju. U salonu su dostupni neki od najatraktivnijih BMW modela: od praktičnog i snažnog X3, preko luksuznog i prostranog X5, do impozantnog X7 modela. Tu je i prvi plug-in hybrid M5 Touring, koji kombinuje snagu V8 motora i inteligenciju hibridne tehnologije.

Otvaranje salona kao simbol nove BMW ere

Ekskluzivni događaj otvaranja okupio je brojne goste iz sveta biznisa, medija, kulture i automobilizma, a veče je proteklo u znaku elegancije i moći savremene tehnologije.

Prisutnima su se obratili i predstavnici Delta Auto Grupe, ekskluzivnog uvoznika i distributera BMW i MINI brendova za Srbiju, koja posluje kroz mrežu ovlašćenih dilera. U ime kompanije govorili su Aleksandra Đurđević, CEO Delta Auto Grupe i potpredsednica Delta Holdinga, i Zoran Mihajlović, direktor BMW brenda.

„Otvaranje Elite Motorsa je važno za nas iz dva razloga: ovo je prvi put posle gotovo 15 godina da širenjem dodajemo novog partnera u našu mrežu, a istovremeno otvaramo i prvi salon na Balkanu koji prati savremene BMW Retail Next standarde“, rekla je Aleksandra Đurđević. „Od prvog susreta znali smo da u Novom Pazaru imamo izuzetnog partnera. Njihova energija, posvećenost i razumevanje BMW filozofije pokazuju da je pred nama još jedna uspešna priča“
Zoran Mihajlović, direktor BMW brenda u Srbiji, govorio je o najnovijim dostignućima kada su BMW modeli u pitanju, pravcima razvoja brenda i budućnosti automobilske industrije kroz prizmu savremene tehnologije.

 

16. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaPromoVesti

Kako se preko Instagrama i Telegrama u Srbiji prodaje lažni novac

by bifadmin 16. април 2025.

Falsifikatori novca koriste društvene mreže kao što su Instagram i Telegram za prodaju lažnih novčanica ljudima u Srbiji. Nezakonite ponude su primamljive, ali nose rizik od visokih kazni.

Na instagram stranici „kesbalkan“, koju prati više od 1.300 ljudi, stoje kratki snimci sa naslovima „POV: Zarađuješ više od svih ali niko ne zna kako“ i „Svi ti zavide ali niko ne zna odakle ti i kako“.

Na stranici je i link ka Telegram kanalu, a prva poruka u njemu objašnjava o čemu se radi.

„Pozdrav, bavimo se prodajom falš eura i dinara“, oglašavaju ljudi koji stoje iza instagram stranice.
Stranica „kesbalkan“ je pokrenuta u februaru, ali falsifikatori tvrde da su bili aktivni i pre tri godine.

Uvodna poruka objašnjava proces poručivanja i gde se može koristiti falsifikovan novac. Falsifikatori tvrde da se njihov proizvod može koristiti svuda osim u bankama i na bankomatima.

Prodaju se i lažni dinari i evri, a u Telegram grupi je istaknut i cenovnik. Na primer, standardna cena za 450 evra je 50 pravih, a 7.000 lažnih evra košta 320 pravih.

Za 6.000 dinara možete dobiti 60.000 falsifikovanih dinara i tako dalje, s tim što falsifikati ponekad budu i na popustu.

Deklarisani prodavci falsifikata objavili su na instagramu brojne razgovore sa „klijentima“.

„Sad imam za kazino“, govori jedna mušterija u prepisci.

„Čim ovo razmenim pišem da poručim još“, kaže drugi.

Iz drugih poruka se vidi da pojedine mušterije redovno kupuju i ubacuju falsifikate u promet.

I to nije jedina ovakva grupa na Instagramu. Stranica koja se zove „kessrbija“ osim novca nudi i kreditne kartice.

„Ubacite karticu, kucajte pin, dižite sve što ima i bacajte karticu“, poručuje se mušterijama.

Za falsifikovane novčanice kažu da „svugde prolaze sem u menjačnicama“, ali preporučuju da lažnjake treba „razbijati u prodavnicama“.

Nova ekonomija uputila je pitanja MUP-u, ali odgovor nije stigao do objavljivanja teksta. Pitanja smo poslali i Narodnoj banci Srbije, koja svake godine objavljuje izveštaje o otkrivenim falsifikatima, ali iz NBS su nas uputili da se obratimo MUP-u.

Koje su kazne za falsifikovanje?

Prošle godine otkriveno je 3.840 falsifikovanih novčanica, i to 1.697 novčanica dinara i 2.143 falsifikovanih novčanica stranog novca, prema izveštaju NBS o otkrivenim falsifikovanim novčanicama u periodu januar-decembar 2024. godine.

Ukupna vrednost svih otkrivenih falsifikovanih novčanica je 26,1 milion dinara, od čega je vrednost falsifikovanih evra u dinarima 21,2 miliona, dolara 1,7 milion dinara, a falsifikovanih dinara tri miliona.

Zanimljivo je i da je neko falsifikovao odavno nevažeću nemačku marku, a dinarska protivvrednost ovih falsifikata je 95.824,32 dinara.

U strukturi otkrivenih falsifikata novčanica gotovog novca, dominantno učešće imaju falsifikovane novčanice apoena od 2.000 (74,25 odsto), 1.000 (11,20 odsto) i 500 (9,9 odsto) dinara.

Kazne za falsifikovanje novca su prilično visoke.

Prema Krivičnom zakoniku, ko napravi lažan novac u nameri da ga stavi u opticaj kao pravi ili ko u istoj nameri preinači pravi novac, kazniće se zatvorom od dve do 12 godina i novčanom kaznom.

Takođe, onaj ko pribavlja lažan novac u nameri da ga stavi u opticaj kao pravi ili ko lažan novac stavlja u opticaj kazniće se zatvorom od jedne do 10 godina i novčanom kaznom.

Ako je napravljen, preinačen, stavljen u promet ili pribavljen lažan novac u iznosu koji prelazi 1,5 miliona dinara, odnosno odgovarajući iznos u stranom novcu, učinilac će se kazniti zatvorom od pet do 15 godina i novčanom kaznom.

Ako neko primi lažan novac kao pravi, pa saznavši da je lažan, stavi u opticaj, ili ko zna da je načinjen lažan novac ili da je lažan novac stavljen u opticaj pa to ne prijavi, kazniće se novčanom kaznom ili zatvorom do tri godine.

Krivični zakonik takođe propisuje visoke kazne za one koji obezbeđuju sredstva za falsifikovanje.

Tako onaj ko pravi, nabavlja, prodaje ili daje drugom na upotrebu sredstva za pravljenje lažnog novca ili lažnih hartija od vrednosti rizikuje kaznu zatvora od šest meseci do pet godina, uz novčanu kaznu.

Izvor: Nova ekonomija
Foto: Pixabay

16. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Na snazi novi pravilnik o skupim SMS porukama

by bifadmin 16. април 2025.

Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL) saopštila je da danas stupa na snagu novi Pravilnik o obavezama operatora, koji prenosi usluge sa dodatom vrednošću i pružaoca usluga sa dodatom vrednošću (Value added service – VAS), čiji je glavni cilj da zaštiti korisnike od mogućih prevara i zloupotreba.

Kako je navedeno, Pravilnikom se uređuju obaveze operatora u pogledu oglašavanja usluga, uslova početka i prestanka pružanja usluga sa dodatom vrednošću krajnjem korisniku, način obračuna i naplate usluga, načina obrade podataka o ličnosti, saobraćaju i lokaciji, kontrole nedozvoljenog sadržaja i rešavanja prigovora, vodeći računa o zaštiti interesa krajnjih korisnika.

Istaknuto je da VAS usluge obuhvataju i plaćanje parkinga, doniranje novca preko humanitarnih organizacija, glasanje putem SMS poruka, ali zbog kako je ukazano, dugogodišnjih prevara putem SMS poruka, primarni cilj Pravilnika je da zaštiti krajnje korisnike od mogućih prevara i zloupotreba.

U saopštenju je naglašeno da mobilni operatori nisu pružaoci VAS usluga, već ih samo prenosi i u obavezi su da omoguće dostupnost usluge krajnjim korisnicima iz svih javnih elektronskih komunikacionih mreža.

U Pravilniku je istaknuto da su prema ugovoru zaključenom između operatora i pružaoca usluge, obe ugovorne strane u obavezi da poštuju načela nediskriminacije i transparentnosti.

Zloupotrebom usluge, prema ovom Pravilniku, smatra se organizovanje kvizova i sličnih igara u kojima se obećavaju nagrade koje se nikada ne dodeljuju ili ih osvaja lice povezano sa organizatorom nagradnog kviza, zatim lažna obaveštenja ili reklamne kampanje koje iniciraju pretplatu na uslugu i slično.

Koje su obaveze pružilaca usluga

Takođe, zloupotrebom usluge smatra se i organizovanje kvizova i sličnih igara koje se tarifiraju po vremenu, gde se ostvari telefonski poziv, ali se nikada ne ostvari komunikacija sa govornom mašinom, spikerom ili voditeljem u televizijskom ili radijskom programu, odnosno u kojima se uspostavi veza i zatim dobije informacija o čekanju na uključenje u program, ali do uključenja nikad ne dođe.

Pravilnik određuje da je pružalac usluge u obavezi, prilikom oglašavanja svojih usluga, da na prikladan i lako razumljiv način objavi cenu usluge, odnosno svih njenih delova, i način naplate.

Pravilnik propisuje i da uslugom ne sme da se omogući obmanjivanje krajnjeg korisnika pružanjem pogrešnih, nepotpunih ili drugih netačnih informacija koje ga mogu dovesti u zabludu, niti prikrivanje informacija koje su krajnjem korisniku potrebne za donošenje odluke o korišćenju usluge.

Navedeno je da pružanju usluge mora prethoditi unos lozinke (OTP – One Time Password), kao i da ;operator mora da ponudi mogućnost da se na zahtev krajnjeg korisnika postavlja ograničenje za SIM karticu (tzv. SIM-barring), odnosno blokadu korišćenja određene usluge ili određenog opsega brojeva iz Plana numeracije koji je namenjen za VAS usluge.

„Pružalac usluge je u obavezi da obezbedi da se na početku svakog poziva, a pre početka pružanja usluge, najavi cena poziva i početak naplate. Takođe, višestruko se štiti korisnik kod pružanja usluga koje se ostvaruju slanjem/primanjem poruka“, piše u saopštenju.

Krajnji korisnik, kako je navedeno, ima pravo da podnese prigovor na iznos zaduženja i/ili kvalitet usluge pružaocu usluge ili operatoru, kao i pravo na vansudsko rešavanje spora pred Regulatorom ukoliko pružalac usluge odbije prigovor ili se na isti ne izjasni.

Izvor: Beta
Foto: Pixabay

16. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Sajber kriminalci ove godine su ukrali kriptovalute za rekordnih 2,7 milijardi dolara
  • Električne tapete inovativno rešenje za grejanje
  • Srpski novogodišnji običaji: Sveti Petar(dije) tera zli dusi
  • Može li ova biljka zameniti kakao?
  • Šta to zida cene starogradnje: Polovni stan skuplji od novog

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit