NAJNOVIJE
Fejsbuk testira naplaćivanje deljenja linkova
Globalni kapital sve češće ima prezime
Privreda i građani zbog kredita stavili pod hipoteku 70...
Za metalsku i elektroindustriju dolaze teži dani
Država subvencioniše i ekskluzivni hotel u Expo zoni
Najbogatiji investitori postepeno se pomeraju sa Severne Amerike ka...
Koliko godišnje dajemo na participaciju za preglede i lekove?
Srbija na 12. mestu rang liste najboljih kuhinja na...
Da li su hakeri zaista u posedu podataka o...
Prosečna plata ponovo ne pokriva zvaničnu prosečnu korpu
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
Politika i društvoVesti

Koliko će uštedeti privreda, a koliko pacijenti na e-bolavanju

by bifadmin 10. септембар 2025.

Između 110.000 i 150.000 zaposlenih svake godine prinuđeno je da otvori bolovanje. Država je uspela da izračuna da zbog toga sa posla, kada se saberu sva ova bolovanja, odsustvuju ukupno, od 1,4 do 1,7 miliona dana.

Samo administrativna obrada ovih bolovanja, prema računici nadležnih, poslodavce košta od 750 miliona do 1,8 milijardi dinara.

eBolovanje od sledeće godine

Odlazak kod lekara košta i same pacijente. Nadležni procenjuju da je to od 600 do 1.200 dinara. Ove troškove, ali i druge prateće probleme, trebalo bi da umanji uvođenje eBolovanja. U to bi neki mogli već da se uvere, jer se kao pilot projekat trenutno sprovodi u četiri beogradska doma zdravlja.

Kancelarija za elektronsku upravu i informacione delatnosti najavila je da počinje da radi na Nacrtu zakona o razmeni podataka, dokumenata i obaveštenja u slučaju nastupanja privremene sprečenosti za rad korišćenjem softverskog rešenja „e-Bolovanje – Poslodavacˮ.

Istovremeno je na sajtu Vlada Srbije objavljena i radna verzija propisa. Ukoliko ne pretrpi značajnije promene, obaveza elektronskog bolovanja će vrlo brzo važiti za većinu.

Za veće poslodavce primena je planirana od početka sledeće godine. Preduzetnici koji zapošljavaju jednu ili više osoba, obavezu će imati od 1. januara 2027.

„Prema podacima RFZO, u sistemu obaveznog zdravstvenog osiguranja ima oko 2,2 do 2,3 miliona osiguranika koji su u radnom odnosu. Broj prijava za privremenu sprečenost za rad u Republici Srbiji iznosi između 110.000 i 150.000 pojedinačnih slučajeva godišnje, prema podacima RFZO i Instituta za javno zdravlje Batut. Odnosno 5,9% zaposlenih, prema podacima Eurostata. Prema istim izvorima, prosečno trajanje bolovanja u Republici Srbiji je od 11 do 13 dana po pojedinačnom slučaju. Time se dobija ukupno od 1,4 do 1,7 miliona dana bolovanja godišnje“, navodi se u obrazloženju najave izrade zakona.

Od 500 do 1.200 dinara košta firmu

Troškovi administrativnih troškova po firmi su proračunati u zavisnosti od veličine i digitalnog statusa. Raspon je zato od 500 do 1.200 dinara.

„Jedan od sistemskih i operativnih problema koji negativno utiču na pravovremenost, zakonitost i efikasnost postupka je neefikasnost i kašnjenje u obradi podataka. To se javlja usled ručnog postupanja, nedovoljne automatizacije i potrebe za dopunom ili korekcijom dokumentacije. Takođe, primetna je nedosledna primena propisa, budući da zdravstvene ustanove i poslodavci primenjuju različite interne procedure“, deo je problema u dosadašnjem funkcionisanju.

Automatizacijom i ukidanjem papirne razmene dokumenata, očekuje se umanjenje ukupnih godišnjih administrativnih troškova u rasponu od 45% do 80%. Znači da će ušteda za privredu iznositi od 337,5 miliona do 810 miliona, odnosno od 600 miliona do jedne 1,44 milijarde dinara.

Uvođenjem novog sistema očekuje se umanjenje administrativnih troškova za građane od najmanje 50%, a potencijalno i više od 70%. U zavisnosti od lokacije.

Da doktor veruje u dokument, a ne u reč

Iz dosadašnjih najava nije sasvim jasno na kojim će se sve koracima u budućem sistemu eBolovanje uštedeti. Jasno je da pacijenti više neće morati da sami fizički nose papir koji potvrđuje da su otvorili bolovanje. Do sada je to moralo da se dostavi u roku od tri dana. Sasvim je izvesno i da će se doznake, umesto na papiru, poslodavcu slati automatski i elektronski.

I zdravstvene ustanove troše i to u proseku 200 dinara po slučaju. Sa prosečnim brojem radnika na bolovanju (između 110.000 i 150.000), to je od 22 do 30 miliona dinara uštede.

Lekarski pregled

Kroz najavu izrade zakona stiče se utisak da kontrolni pregledi kod lekara neće biti obavezni.

„Elektronska razmena podataka, dokumenata i obaveštenja dozvoljava lekaru da se usmeri isključivo na lečenje i nadzor. Sledstveno, pacijent više ne mora da zakazuje poseban pregled radi zatvaranja bolovanja ako lekar ima uvid u sve neophodne podatke i može sve da zaključi u jednom kontaktu“, deo je obrazloženja.

Kancelarija za elektronsku upravu je uverena i da će bolja integracija podataka o stanju pacijenta kroz eBolovanje, uključujući elektronski pristup istoriji bolovanja i podatke o sprečenosti za rad, omogućavati lekarima brži uvid u kontekst pacijentovog stanja.

„Umesto da se izabrani lekar oslanja na usmenu informaciju ili nepotpunu papirnu dokumentaciju, sada na raspolaganju ima proverene i ažurne podatke. Efekat ovog pristupa u praksi je brža procena radne sposobnosti, bolja koordinacija sa drugim specijalistima i smanjena fragmentacija lečenja“, stoji dalje.

Propisi

Od 1. januara E-recept i u privatnom zdravstvu

Novac

Tajnovita kompanija izgradila je imperiju prodajući loše finansijske i zdravstvene savete na Fejsbuku i ne mogu da je zaustave

Kontrolisaće i osnov za bolovanje

Iz svega ovoga sledi da će građani i firme štedeti na vremenu uloženom u odlaske kod lekara i papirnu obradu i arhiviranje dokumentacije o bolovanju.

„Pozitivni efekti za građane ogledaju se u uštedi vremena i novca, jer građani više ne moraju da lično dolaze da preuzmu i dostave papirne dokumente. Prelazak na elektronski kanal komunikacije smanjuje potrebu za odsustvovanjem s posla ili napuštanjem kuće tokom bolesti, što ima direktne efekte na kvalitet života. Dolazi i do smanjenja administrativnog tereta, jer građani više ne moraju da prate tok dokumenata, niti da se pojavljuju lično radi ispravke ili dopune“, navodi Kancelarija za eUpravu.

Konačno, nadležni zapravo očekuju mnogo i u pogledu sprečavanja zloupotrebe bolovanja. Uvođenjem digitalnog praćenja i verifikacije dokumenata očekuju bolju kontrolu nad osnovanošću privremene sprečenosti za rad.

„Prema podacima RFZO, u 2023. je po osnovu bolovanja isplaćeno više od 14 milijardi dinara. Procenjuje se da od 5% do 10% spada u sumnjive ili neosnovane slučajeve. Time, potencijalne uštede iznose od 700 miliona do 1,4 milijarde dinara godišnje. Ako se zloupotrebe prepolove ili eliminišu“, očekivanje je Kancelarije za eUpravu.

Izvor: Forbes

Foto: Pixabay

10. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Prodaja preklopnih telefona u Evropi beleži rast

by bifadmin 9. септембар 2025.

Najnoviji izveštaj Counterpoint Research pokazuje da evropsko tržište preklopnih pametnih telefona ulazi u fazu dinamičnog rasta. Ovu ekspanziju podstiču tehnološke inovacije, unapređena izdržljivost uređaja i sve raznovrsnija ponuda modela u različitim cenovnim segmentima.

Prema analitičarima, u naredne dve godine udeo preklopnih telefona u premijum segmentu u Evropi mogao bi da se višestruko poveća. Sve veći broj potrošača ih vidi ne samo kao tehnološku novotariju, već kao punopravnu alternativu tradicionalnim pametnim telefonima – koja kombinuje veći ekran, mobilnost i naprednu funkcionalnost.

Ključni pokretači rasta

Izveštaj ističe nekoliko glavnih trendova koji ubrzavaju usvajanje preklopnih telefona u Evropi:

• Napredak u dizajnu i materijalima – nove šarke, tanji profili i bolja zaštita ekrana.

• Unapređene baterije – veći kapaciteti i brže punjenje.

• Šira ponuda modela – uključujući i uređaje u nižim cenovnim rangovima, što širi bazu potencijalnih kupaca.

• Dugoročna softverska podrška – duži životni vek uređaja povećava njihovu privlačnost.

Rastuća konkurencija

U jakoj konkurenciji, sve veći broj novih uređaja ima poboljšanja u ključnim parametrima – kao što su kapacitet baterije, osvetljenost ekrana i standardi izdržljivosti.

Jedan od primera je HONOR Magic V5, koji kombinuje rekordno tanak dizajn (8,8 mm kada je preklopljen) sa jednom od najvećih baterija u segmentu (5820 mAh) i sertifikatima otpornosti IP58 i IP59. Ove specifikacije savršeno odgovaraju očekivanjima potrošača koji traže premijum uređaje sa visokom funkcionalnošću i izdržljivošću.

Prognoze za naredne godine

Counterpoint Research predviđa da će rastuća konkurencija, dalja inovacija u dizajnu i pad cena u premijum segmentu doprineti daljem rastu prodaje preklopnih telefona širom Evrope. Kako tehnologija sazreva, a ponuda postaje sve raznovrsnija, preklo

9. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Otvorene prijave za jubilarni FESTIVAL KAMPANJE SA SVRHOM 2025

by bifadmin 9. септембар 2025.

Prijave za Festival društveno odgovorne komunikacije Kampanje sa svrhom – prvi i jedini festival ovog tipa u Srbiji – su otvorene! Festival, od 2021. godine, prepoznaje kampanje koje koriste moć komunikacije da pokreću društvene promene i unapređuju životne uslove, sa fokusom na dobrobit budućih generacija.

Peti, jubilarni festival uvodi i ZLATNI GRAND PRIX 2025 – priznanje za najbolju kampanju festivala. Pored novog priznanja, biće dodeljena i tradicionalna GRAND PRIX priznanja unutar kategorija:

• YELLOW / SOCIAL – za kampanje sa fokusom na socijalne teme,

• GREEN / ECO – za kampanje koje promovišu ekologiju i održivi razvoj,

• RED / GENDER – za kampanje koje zagovaraju rodnu ravnopravnost.

Žiri – tim počasnih selektora

Odabir kampanja kojima će biti dodeljena titula „Kampanje sa svrhom“ obavlja tim počasnih selektora, sastavljen od 13 uglednih pojedinaca iz oblasti društveno odgovorne komunikacije, marketinga, medija, biznisa, akademske zajednice i brige o dobrobiti dece. Kontinuitet žirija od prvog izdanja festivala gradi trajno poverenje i kredibilitet u procesu selekcije. Njihov rad je dobrovoljan, a odluke donose samostalno i transparentno, prema jasnim kriterijumima: ideja, strategija, izvedba, uticaj i rezultati.

Uslovi za prijavu

Za učešće mogu konkurisati kompanije, institucije, organizacije, mediji i agencije koje su realizovale komunikacione kampanje na teritoriji Srbije u periodu 2024–2025. godine.

Kampanje se prijavljuju elektronski, slanjem popunjenog formulara i prezentacije kampanje na mejl: 📧 kampanjesasvrhom@zutepatalone.com ili kampanjesasvrhom@gmail.com

Rok za prijavu je 21. oktobar 2025.

Pravilnik Festivala i prijavni formular dostupni su na sajtu:

👉 www.kampanjesasvrhom.com

https://kampanjesasvrhom.com/pravilnik-2025/

https://kampanjesasvrhom.com/prijava-2025/

Organizator

Inicijator Festivala je udruženje “Žute Patalone – Inicijativa za proučavanje detinjstva i Koncept inkubator društvene odgovornosti”, a organizator je agencija Kampanje sa svrhom.

9. септембар 2025. 0 komentara
1 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvo

U SAD osetno pao broj stranih turista

by bifadmin 9. септембар 2025.

Ove godine u SAD se znatno smanjio broj turista, dok je osetno porastao u nekim drugim zemljama, ponajviše onima u Evropi, Latinskoj Americi, Kanadi, ali i na Bliskom Istoku.

U prvoj polovini 2025. Sjedinjene Američke Države posetilo je milion osoba manje nego u istom periodu lane. Zbog tako velikog pada broja poseta, pomenuta zemlja je izgubila oko 30 milijardi dolara prihoda. Zato će, bar prema prognozi Svetskog saveta za putovanja, ove godine potrošnja međunarodnih turista u Americi pasti na 169 milijardi dolara. Kao razlog što turisti zaobilaze SAD navode se politička dešavanja unutar te zemlje, kao i jačanje dolara.

S druge strane, u istom periodu je rasla poseta okolnim zemljama, pre svega Kanadi i pojedinim državama Latinske Amerike, jer ljudi iz tog dela sveta traže destinacije koje im nisu preterano udaljene.

Ko je gde putovao?

U prvoj polovini ove godine, broj kanadskih turista u SAD pao je za 18% u odnosu na isti period lane. Odustavši od Amerike, dobar deo njih odlučio je da putuje po svojoj zemlji, što je dovelo do zauzetosti hotela u Kanadi od 77,6%, slično kao i za vreme pandemije. Ostali Kanađani su u najvećem broju posećivali Meksiko i karipska ostrva.

No, oni nisu bili jedini koji su ove godine intenzivirali posete Latinskoj Americi. Pojačano interesovanje za nju su pokazivali i Evropljani koji su takođe tražili alternativu za SAD.

Ipak, Zapadni Evropljani su najviše putovali po Starom kontinentu i na Bliski Istok. Potonju destinaciju su, pored Evrope, pojačano posećivali i azijski turisti.

Ko beleži najveći rast poseta?

Da problem u kom se trenutno nalaze SAD nije privremen pokazuju dugoročna kretanja – ova zemlja je 1996. imala udeo u svetskom međunarodnom turizmu od 8,4%, da bi posle dužeg trenda pada on prošle godine završio na 4,9%.

Dok Americi broj turista pada, pojedine zemlje poput Španije, Saudijske Arabije i Turske, beleže osetan rast poseta. Pomenute tri zemlje će ove godine ugostiti 16,5 miliona, 14,5 miliona i 14 miliona ljudi, respektivno, što su veoma dobre brojke za njih.

Da podsetimo, SAD nije jedina zemlja u kojoj je smanjen broj turista, isto se desilo i Srbiji.

Izvor: CNBC

Foto: StelaDi, Pixabay

9. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvo

Šta kažu rezultati prve „brze” studije atribucije klimatskih promena u Srbiji?

by bifadmin 9. септембар 2025.

Danas je u našoj zemlji pojava intenzivnih toplotnih talasa 12 puta verovatnija nego sredinom 20. veka, pokazala je prva „brza” studija atribucije klimatskih promena.

Ova studija, koja je prvi put sprovedena u Srbiji, predstavlja važan alat u praćenju uticaja klimatskih promena na naše okruženje. Sproveli su je prof. Vladimir Đurđević i mladi istraživači sa Fizičkog fakulteta Univerziteta u Beogradu, uz podršku Evropske klimatske fondacije, a o njenim rezultatima za portal Klima101 pišu učesnici studije Milica Tošić i Lazar Filipović sa Instituta za meteorologiju u Beogradu.

U njoj stoji da je leto 2025. obeležio niz toplotnih talasa od kojih je najintenzivniji krajem jula pogodio centralne, istočne i južne krajeve Srbije. Tokom pomenutog toplotnog talasa u Kruševcu je zabeležena najviša temperatura od 44 °C.

Studija je pokazala da su ovakvi toplotni talasi usled klimatskih promena danas daleko verovatniji nego što je to nekada bio slučaj. Tačnije – 12 puta verovatniji nego sredinom 20. veka.

To znači da bi, u klimi iz 1950. godine, ovako ekstremne vrućine pogodile Srbiju tek jednom u više od pola veka dok ih danas možemo očekivati svakih pet do šest godina.

Julski toplotni talas

Pomenuti period intenzivnih vrućina ove godine trajao je od 20. do 26. jula i prema podacima Republičkog hidrometeorološkog zavoda, na njegovom vrhuncu temperature su na 14 meteoroloških stanica prelazile 40 °C. Na više mernih stanica (Niš, Leskovac, Ćuprija) bilo je zabeleženo više od 43 °C.

U poređenju sa prošlom godinom, ovaj toplotni talas bio je kraći, ali ekstremniji po intenzitetu, posebno na jugu i jugoistoku zemlje.

No, bez obzira na to da li se posmatra kratak ali veoma intenzivan toplotni talas (2025) ili duži period vrućine (2024), rezultati su konzistentni: klimatske promene su ovakve ekstreme učinile desetak puta verovatnijim nego što su bili u prošlosti.

Toplotni talasi inače predstavljaju jedan od najopasnijih klimatskih ekstrema za javno zdravlje, poljoprivredu, energetiku i vodne resurse. Posebno su rizični u gradovima, gde efekat urbanog ostrva toplote pojačava posledice, a klimatske promene ih čine češćim, intenzivnijim i dužim.

Sve klimatske projekcije jasno pokazuju da će u budućnosti toplotni talasi biti češći, duži i intenzivniji, posebno u jugoistočnoj Evropi, koja je označena kao jedno od globalnih „vrućih tačaka“.

Ključne rezultate studije možete pronaći na portalu Klima101.

Foto: Bru-nO, Pixabay

9. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Anketa: 58 odsto zaposlenih „redovno“ glumi da radi

by bifadmin 9. септембар 2025.

Polovina vaših zaposlenih se možda pretvara da radi, zaključak je novijeg istraživanja. Ovaj fenomen bi se mogao nazvati i simulacija rada, lažno radno angažovanje, fiktivni rad, radna fasada, nevidiljivo zabušavanje. Kako vam se svidi.

Kako je god zajednički krstili, ova pojava je raširenija nego što mislite, a što je potvrdila anketa sprovedena među zaposlenima.

Novi izveštaj AI servisa za izradu biografija Resume Now bavi se fenomenom poznatim kao što je lažiranje rada (ghostworking) kada zaposleni ostavljaju utisak da su zauzeti, iako zapravo ne obavljaju nikakav posao.

Svakome je od pamtiveka poznato ovakvo ponašanje i svako je i sam iskusio šta znači simulirati rad. Primer svakome poznat je kada neko od zaposlenih glumi da je zauzet, nešto aktivno zapisuje ili kucka nasumično po tastaturi dok šef prolazi pored.

Brojke

Brojke nisu ohrabrujuće. Istraživanje Resume Now ekipe pokazalo je da 58 odsto zaposlenih „redovno“ glumi da radi za svojim radnim stolom, što je ogroman procenat, dok je dodatnih 34 odsto ispitanih izjavilo da to radi „povremeno“. To znači da velika većina ispitanika priznaje da barem delimično simulira rad.

Ovi brojevi su pokazatelji gubitka konekcije između zaposlenih i okruženja u kom rade, što se poklapa s nedavnim istraživanjem kompanije Gallup koje pokazuje da nivo angažovanosti među radnicima u Severnoj Americi opada. Naročito među menadžerima. To je značajno jer je Severna Amerika ranije prednjačila u svetskim rang-listama angažovanosti.

Ispitanici su priznali da glume da rade koristeći različite kreativne, ali i klasične tehnike. Čak 23 odsto ispitanih ili gotovo svaki četvrti zaposleni izjavio je da se šeta po kancelariji s beležnicom kako bi delovalo da imaj važan zadatak, dok je 22 odsto priznalo da kucka besmislice po tastaturi. Iako ređe, 15 odsto je glumilo da sa nekim razgovaraju telefonom kako bi izgledali zauzeto, a 12 odsto je zakazivalo nepostojeće sastanke da bi izbegli stvarne zadatke.

Zaposleni pod nadzorom

Možda je najzanimljiviji deo istraživanja onaj koji se tiče razlika između rada na daljinu i rada u kancelariji.

Čak 47 odsto zaposlenih priznalo je da više vremena protraće kada rade od kuće, dok je 37 odsto reklo da više vremena gube kada su fizički u kancelariji. Nazivajući ovu pojavu „performativnim“ radom, poslovni psiholozi ističu da problem nije toliko vezan za to gde ljudi rade, koliko za to kako se osećaju pod nadzorom. U pitanju je situacija u kojoj menadžeri daju prednost prisustvu, kontroli i nadgledanju, umesto da razvijaju kulturu poverenja i svrhe koja bi zaposlenima dala motivaciju da se istinski angažuju umesto da simuliraju produktivnost.

Ovi podaci predstavljaju zanimljiv kontrast u odnosu na brojne izveštaje o kompanijama koje insistiraju da se zaposleni vrate u kancelarije, često pod izgovorom da će se time „povećati efikasnost“ ili čak „poboljšati timski rad“, dok je verovatniji razlog pokušaj menadžera koji ne veruju svojim zaposlenima da ponovo uspostave kontrolu. Podaci iz istraživanja Resume Now-a pokazuju da je ta kontrola zapravo iluzija, jer zaposleni koji su minimalno angažovani jednostavno glume da su zauzeti.

Zašto sve to treba da vas zanima?

Navika glumatanja simuliranja rada simptom je dubljeg problema u poslovanju. Ne radi se samo o finansijskom gubitku koji je gotovo neminovan kada se zaposleni samo pretvaraju rade i da su produktivni.

Činjenica da tako veliki broj zaposlenih oseća potrebu da se pretvara da radi može biti znak da atmosfera u kompaniji u kojoj rade, kultura koja je uspostavljena ide u pogrešnom pravcu i da zaposleni ne dele iste vrednosti kao i rukovodstvo. Ovo može biti naročito izraženo kod pripadnika generacije Z, od kojih mnogi odbacuju tradicionalni koncept radnog vremena od 9 do 17h i imaju sasvim drugačiji odnos prema radu.

Neki čak svesno izbegavaju unapređenja kao deo trenda rada gde nema šefova, gde menadžment nije dominantan i gde dakle nema hijerarhije (unbossing). S obzirom da su podaci iz prakse i nisu ohrabrujući, treba da ih imate na umu kada budete sprovodili procene učinka zaposlenih ili kada budete zapošljavali nove ljude.

Izvor: Bonitet.com

Foto: Pixabay

9. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Srbija se zadužila za 27,25 miliona evra za modernizaciju poreske administracije

by bifadmin 9. септембар 2025.

Srbija će se zadužiti za 27,25 miliona evra za modernizaciju poreske administracije, piše portal eKapija.

Vlada je u vezi sa tim usvojila predlog zakona kojim se potvrđuje se Sporazum o zajmu (Dodatno finansiranje projekta modernizacije poreske administracije) između Srbije i Međunarodne banke za obnovu i razvoj, koji je potpisan 6. i 7. avgusta ove godine.Predloženi razvojni cilj projekta, kako je navedeno, predstavlja poboljšanje efikasnosti naplate poreza i umanjenje tereta poštovanja propisa za poreske obveznike.

Kako se ističe u predlogu zakona, polugodišnja otplata zajma biće 15. aprila i 15. oktobra svake godine, a rok dospeća je deset godina, uključujući grejs period od tri godine, uz otplatu glavnice u jednakim ratama, od kojih prva dospeva 15. oktobra 2028. godine, a poslednja 15. aprila 2035. godine.

Predviđena je pristupna naknada koja će iznosti 0,25 odsti na ukupnu glavnicu, kao i naknada na nepovučena sredstva, takođe 0,25 odsto.

Sredstva zajma se mogu povlačiti četiri meseca nakon datuma završetka projekta koji je definisan kao 30. april 2028. godine.

Predviđeno je da zajmoprimac, preko Poreske uprave, sprovodi projekat.

9. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

MAT: Proizvodnja pande pogurala industriju, raste i inflacija

by bifadmin 9. септембар 2025.

Bruto domaći proizvod Srbije je u u periodu od januara do jula ove godine povećan za 2,2 odsto, ocenili su autori Makroekonomskih analiza i trendova (MAT), na osnovu visokofrekventnih indikatora.

Ovo je za oko dva procentna poena lošiji rezultat nego u istom periodu prošle godine.

Prema ranijim ocenama Republičkog zavoda za statistiku međugodišnji BDP je u prvom tromesečju povećan za dva, a u drugom kvartalu za 2,1 odsto.

Ključni izvor ekonomskog rasta prethodnih sedam meseci je industrija. Ona je imala doprinos od 0,5 procentnanih poena (isto kao prošle godine). S druge strane, građevinarstvo je imalo isto toliki negativan doprinos, dok je prošle godine u ovom periodu sa 0,4 procentna poena doprinosio rastu.

Istovremeno, bruto dodata vrednost u trgovini i saobraćaju i IT, rasla je skromno, za 0,05 procentnih poena i 0,09 p.p.

Industrijska proizvodnja u julu je za 5,5 odsto veća nego u istom mesecu prošle godine, a u dva tri sektora je zabeležen rast.

Prerađivačka industrija je ostvarila međugodišnji rast od 3,2 odsto (2,57 procentnih poena je doprinos ukupnom industrijskom rastu). Rudarstvo je poraslo za 12,9 odsto (1,1 p.p), a elektroprivreda 14,3 odsto (1,87 p.p).

Za prvih sedam meseci međugodišnji industrijski rast iznosio je tri odsto. U tom periodu jedino proizvodnja električne energije je manja nego lane za 1,8 odsto.

„Najveći pozitivan doprinos rastu ukupne industrijske proizvodnje u prvih sedam meseci

potekao je od prerađivačkog sektora (2,8 p.p). Sledi rudarstvo sa doprinosom od oko 0,46 procentnih poena, dok je sektor snabdevanje električnom energijom, gasom, parom i klimatizacija predstavlja odbitnu stavku sa približno -0,3 procentna poena“, navodi se u MAT-u.

Šta je povuklo rast

Rudarastvo je u junu i julu povuklo rast i to pre svega eksploatacija uglja, ali i kopanje metala.

Snabdevanje električnom energijom, gasom, parom i klimatizacija, što u najvećoj meri čini proizvodnja struje, je beležilo pad proizvodnje od decembra 2023. godine, da bi se sredinom prošle godine stabilizovalo, a tokom juna i jula prevazišlo prosečnu proizvodnju iz 2024. godine. Ovaj rast dolazi pre svega iz proizvodnje struje iz uglja i iz solarnih elektrana. S druge strane, zbog suše beleži se pad proizvodnje u hidroelektranama.

U okviru prerađivačke industrije upada u oči rast proizvodnje motornih vozila, kao posledica pokretanja proizvodnje Grande pande u Stelantisovom pogonu u Kragujevcu. U julu je međugodišnji rast proizvodnje ove oblasti 42,5 odsto, a u prvih sedam meseci 23 odsto.

Kako se navodi u MAT-u, približno dve trećine prirasta proizvodnje prerađivačkog sektora poteklo je od proizvodnje motornih vozila i prikolica.

Pored automobila, značajan doprinos industrijskom rastu dala je i proizvodnja proizvoda od gume i plastike.

Najznačajnija oblast u prerađivačkoj industriji, prehrambena industrija, prekinula je tromesečni pad, ali ni rast u julu nije uspeo da nadoknadi ukupni pad koji je u za sedam meseci iznosio 0,7 odsto.

„Prehrambena industrija je apsolutni gigant u srpskoj privredi i jedan od najvažnijih stubova celokupne industrijske proizvodnje. Ona čini skoro petinu (tačno 19,8%) celokupne prerađivačke industrije. Njeno stanje direktno određuje stanje cele industrije. U tom smislu očekujemo da će se pozitivno kretanje Prehrambene industrije može održati i u avgustu, posle čega će, zbog visokih baznih vrednosti iz 2024., verovatno uslediti usporavanje“, ocenjuju autori MAT-a.

S druge strane, negativno na industriju već tri meseca utiče dvocifreno smanjenje proizvodnje drivata nafte, odnosno NIS. U MAT-u situaciju oko NIS-a ocenjuju kao najveći rizik za industriju.

Bazna inflacija 4,7 odsto

Inflacija je junu značajno povećana i na mesečnom i na međugodišnjem nivou. Sa druge strane, u julu je inflacija smanjena na mesečnom, ali istovremeno dodatno povećana na međugodišnjem nivou. U junu je međugodišnja inflacija iznosila 4,6 odsto, a u julu 4,9 odsto.

U kviru bazne inflacije, koja ne uključuje cene hrane, duvana i energije, najveći doprinos inflaciji dalo je poskupljenje turističkih aranžamana za 29,2 odsto, dok je overa prepisa kod notarr poskupela za čak 80 odsto. Takođe su poskupeli i lekovi i oprema za stan.

U okviru nebazne inflacije najveći doprinos ukupnom povećanju cena u julu dalo je poksupljenje voća od 5,9 odsto, a pre svega jabuka i šljiva. Doprinos inflaciji dalo je i poskupljenje dizela za 3,6 odsto, svinjetina za 3,4 odsto i junetine za pet odsto.

Bazna inflacija je u julu iznosila 4,7 odsto.

Srbija je u junu i julu 2025. imala veću međugodišnju inflaciju od proseka Evropske unije, a manju međugodišnju inflaciju od samo dve članice EU.

Izvor: Danas

Foto: Pixabay

9. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
B&F PlusZabava

Strani turisti u SFRJ: Nemci i nisu bili toliko škrti kao što se pričalo

by bifadmin 8. септембар 2025.

Neposredno pre raspada, Jugoslavija je imala više turista nego stanovnika, čak 20,5 miliona, od kojih su skoro polovinu činili stranci. Sa ukupnom potrošnjom stranih turista od 3,5 milijardi dolara, država koja će vrlo brzo nakon toga nestati sa mape, bila je među 25 vodećih turističkih zemalja u svetu. Iako su Nemci važili za škrtice, preko 70% deviznih prihoda poticalo je od gostiju iz Nemačke, Italije, Austrije i SAD.

Jugoslavija je neposredno posle Drugog svetskog rata nastojala da privuče strane goste prvenstveno iz Istočne Evrope, ali je već početkom pedesetih godina postala prva socijalistička zemlja koja se okrenula turistima iz zapadnih zemalja. Tome je doprineo i Titov razlaz sa Staljinom, pa samim tim i drugačija geopolitička pozicija Jugoslavije u poređenju sa državama Istočnog bloka.

Pored toga, počev od 1952. godine, u zemlji je sprovedeno više deviznih reformi, depresijacije i denominacije dinara prema dolaru. Turizam nije bio povod za finansijske reforme, ali su one, pored ostalog, bile važne za privlačenje stranih turista iz zemalja čije su valute bile konvertibilne. Negativne posledice su se ogledale u čestim povećanjima cena turističkih i ugostiteljskih usluga, što je pre svega pogađalo domaće turiste, ali je u pojedinim godinama uticalo i na pad broja stranih posetilaca i deviznih prihoda od turizma.

Jugoslavija nije imala ni zadovoljavajuću turističku promociju na stranim tržištima, za koju se izdvajalo manje od 1% deviznih prihoda, umesto 10% do 20%, koliko su ulagale neke konkurentske zemlje. Ipak, broj stranih turista je rastao iz godine u godinu, a turizam je postajao sve značajniji deo jugoslovenskog bruto domaćeg proizvoda, ističe Stevan Stanković, profesor Geografskog fakulteta u Beogradu u analizi o inostranom turizmu u bivšoj Jugoslaviji.

Kineza nije bilo „ni za lek“

Među stranim turistima, godinama su bili najbrojniji Nemci, Austrijanci i Italijani. Austrijanci, koji su i pre Drugog svetskog rata rado dolazili u letovališta na Jadranu, posebno u Opatiju, bili su među prvim stranim turistima sa Zapada koji su počeli da dolaze u socijalističku Jugoslaviju i dominirali su sve do početka pedesetih godina.

Nakon 1952. godine, naglo raste broj turista iz Nemačke, a od 1968. Jugoslavija postaje veoma privlačna i za posetioce iz Italije. Sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka, turisti iz ove tri zemlje činili su polovinu svih stranih gostiju u Jugoslaviji i ostvarivali su 60% ukupnog broja turističkih noćenja.

Jugoslaviju je posećivao i značajan broj ljudi iz Velike Britanije, Francuske, Holandije, Švajcarske, Turske, Belgije i Grčke. Među stranim gostima bilo je onih iz Mađarske, Sovjetskog Saveza, Čehoslovačke, Poljske. Interesantno je da su turisti iz Čehoslovačke bili daleko brojniji od posetilaca iz Sovjetskog Saveza.

S druge strane, Jugoslavija je beležila mali broj turista iz skandinavskih zemalja, Afrike, Azije, Severne i Južne Amerike. Za razliku od danas, kada su Kinezi među najbrojnijim stranim turistima u Srbiji, oni su se mogli prebrojati na prste u nekadašnjoj Jugoslaviji.

Kontinentalni turizam u zapećku

Međutim, turizam se nije razvijao ravnomerno u celoj državi. Podaci ukazuju da je jadransko primorje bilo glavni jugoslovenski adut u nadmetanju sa drugim evropskim državama koje su beležile veliki priliv stranih gostiju. Plovne reke, planine, banje, nacionalni parkovi, srednjovekovni objekti, arheološka nalazišta, kulturne manifestacije i sve drugo u kontinentalnom delu zemlje što je imalo potencijalnu turističku vrednost, većinom je ostalo u zapećku.

Iako je bilo pokušaja da se strani turisti sa mora preusmere i na kopno, njihov broj je od šezdesetih godina neprestano rastao na primorju, dok je promet u drugim turističkim mestima opadao. Tako je 1965. godine na primorju ostvareno 78,6 % ukupnih noćenja stranih gostiju, a 1989. taj udeo je iznosio 86,5 %. Daleko slabiji razvoj kontinentalnog turizma samo donekle je bio posledica tadašnjih kretanja u svetskom turizmu, koja su favorizovala aktivan odmor na moru.

Mnogo značajniji razlozi za lošiju turističku prođu ostatka zemlje krili su se u domaćim slabostima. Jugoslavija nije imala dugoročnu strategiju ravnomernog regionalnog razvoja pa time ni odgovarajuću turističku politiku, koja bi obezbedila ne samo daleko bolju promociju različitih delova zemlje na inostranom tržištu, već i znatno veća ulaganja u prateću infrastrukturu, počev od smeštajnih kapaciteta. To potvrđuje i podatak da uprkos tome što je kontinentalni deo zemlje bio daleko veći od primorja, raspolagao je sa svega 20% ležajeva u ukupnoj turističkoj ponudi.

Među jugoslovenskim republikama koje su izlazile na more, po broju domaćih i stranih turista ubedljivo je prednjačila Hrvatska. Ona je od 1960. neprekidno uvećavala broj stranih gostiju, a podaci iz 1980. pokazuju da je od ukupnog broja stranaca koji su te godine posetili Jugoslaviju, nešto manje od dve trećine boravilo na hrvatskom primorju.

Česi zalazili gde ni domaći nisu hteli

Stranci su tokom celokupnog turističkog buma u bivšoj Jugoslaviji najradije odsedali u hotelima. Ipak, sa razvojem drugih smeštajnih kapaciteta, privatnog smeštaja, kampova i bungalova u naseljima koja su građena isključivo za turiste, taj odnos se donekle menjao.

Primera radi, 1957. godine od ukupnog broja noćenja stranih turista u Jugoslaviji, 74% je realizovano u hotelima, dok je 1980. godine, 44% stranaca boravilo u hotelima, a preostali u drugim vidovima smeštaja. Kampove su najviše birali stranci koji su dolazili svojim kolima ili na motorima, dok su u privatni smeštaj odlazili oni sa skromnijim platežnim mogućnostima.

Zanimljiv izuzetak u ovim procentima bili su, opet, Česi. Premda su u to vreme raspolagali sa više nego skromnim prihodima u odnosu na goste sa Zapada, oni su najradije kampovali, ali za razliku od svih ostalih i na mestima koja uopšte nisu bila predviđena za to. Česima nije smetalo da podignu šator negde gde osim prirode nije bilo ničeg drugog i bili su ponekad jedini gosti po planinama i gudurama koje su zaobilazili i domaći turisti.

Labudova pesma

Mada se onima koji su odrastali u bivšoj Jugoslaviji činilo da je prosečni strani turista sredovečni Nemac, izgoreo na suncu, koji obavezno uvlači čarape u sandale, štedi gde god stigne i pre bi umro nego što bi podelio flašu kisele vode sa komšijama na plaži, statistika o deviznim prihodima od turizma daje drugačiju sliku.

Strani turisti u Jugoslaviji trošili su prosečno 6,82 dolara dnevno 1956. godine, a 1985. godine oko 45 dolara svaki dan. Istraživanja su pokazala da su stranci najviše novca trošili za smeštaj i ishranu, a znatno manje za ostale turističke i ugostiteljske usluge, što je bila posledica nedovoljno široke vanpansionske ponude.

Uprkos tome i čestoj devalvaciji dinara u odnosu na američki dolar i nemačku marku, što je stranim turistima omogućavalo da za konvertibilnu valutu dobiju više dinara ali su istovremeno rasle cene robe i usluga, devizni prihodi od turizma uvećavali su se iz godine u godinu. Jugoslavija je 1989. godine imala više turista nego stanovnika, čak 20,5 miliona, od kojih su skoro polovinu činili stranci.

Ukupna potrošnja stranih turista te godine iznosila je oko 3,5 milijardi dolara, a najviše deviza Jugoslavija je dobijala od turista iz Nemačke, Italije, Austrije i SAD, što je činilo 71% ukupnog prihoda. Turizam je, zajedno sa pratećim aktivnostima, imao udeo od 6,3% u bruto domaćem proizvodu Jugoslavije, koja je mereno deviznim prihodima od ove delatnosti 1989. godine bila među 25 vodećih turističkih zemalja u svetu.

Već naredne godine, broj stranih turista je drastično opao, usled događaja koji su predstavljali uvod u raspad zajedničke države.

Zorica Žarković

Biznis i finansije 235/236, jul/avgust 2025.

Foto: Nadezhda1906, Depositphotos

8. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Digatalni odmor – kako se odvojiti od ekrana?

by bifadmin 8. септембар 2025.

Živimo u eri stalne digitalne stimulacije – neprekidno smo izloženi ekranima i bombardovani informacijama.

Prosečna osoba provodi više od sedam sati dnevno pred ekranima, što dovodi do:

digitalnog umora,

mentalne iscrpljenosti,

gubitka fokusa,

anksioznosti i

smanjene sposobnosti za društvene kontakte.

Istovremeno, raste i nivo kortizola – hormona stresa, dok opada lučenje serotonina i dopamina, ključnih hormona za osećaj sreće i zadovoljstva.

Kako digitalne tehnologije utiču na ljudsku psihu?

Istraživanja pokazuju da oni koji koriste telefone više od četiri sata dnevno imaju izraženije simptome stresa, anksioznosti i depresije.

Stalna, prekomerna izloženost ekranima opterećuje nervni sistem i usporava prirodne procese oporavka uma i tela.

Prekomerno korišćenje digitalnih sadržaja stvara lažni osećaj i iluziju povezanosti s drugima, a zapravo povećava osećaj usamljenosti i anskioznosti. Zasićenost informacijama negativno utiče na koncentraciju i dovodi do mentalne iscrpljenosti, a digitalno preopterećenje može izazvati hronični stres i smanjiti emocionalnu otpornost.

Kako do digitalnog odmora?

Digitalni detoks – svesno ograničavanje vremena provedenog pred ekranima – pomaže nam da obnovimo prirodne obrasce funkcionisanja uma i tela.

Kada prestanemo sa neprekidnim digitalnim stimulacijama, podstičemo rad parasimpatičkog nervnog sistema, koji prirodno opušta i umiruje organizam, smanjuje anksioznost i doprinosi emocionalnoj ravnoteži. Kada odložimo uređaje, telo spontano ulazi u stanje opuštanja i vraća se emotivna stabilnost.

Digitalni odmor otvara prostor za pravu, neposrednu komunikaciju. Kvalitetni odnosi „uživo“, licem u lice, kroz zajedničke trenutke, značajno smanjuju simptome depresije i anksioznosti.

Boravak u prirodi i digitalni detoks imaju konkretne fiziološke koristi:

smanjuju nivo hormona stresa,

krvni pritisak i broj otkucaja srca,

a istovremeno podstiču lučenje serotonina i dopamina – hormona zaslužnih za dobro raspoloženje, motivaciju i osećaj sreće.

Čak i 20 minuta dnevno provedenih u prirodi može značajno umanjiti fizičke simptome stresa. U kontaktu sa prirodom stimulišemo lučenje endorfina, što dodatno doprinosi osećaju mira i zadovoljstva.

Zajedničke aktivnosti poput šetnje, kampovanja ili piknika ne samo da jačaju emocionalne veze već i razvijaju emocionalnu inteligenciju kod dece i odraslih.

Istraživanja pokazuju da porodice i prijatelji koji organizuju aktivnosti u prirodi i bez telefona imaju više zajedničkih trenutaka smeha, bolju komunikaciju i manje konflikata, dok zaposleni koji borave u prirodi nakon posla imaju čak 40% manji rizik od razvoja burnout sindroma – sindroma izgaranja.

Boravak u prirodi pomaže mentalnom stanju

Jedan od najprirodnijih načina za mentalni i fizički reset jeste hodanje bosim nogama po travi. Ova jednostavna aktivnost, poznata kao „grounding“ ili „earthing“, aktivira nervne završetke u stopalima, poboljšava svest o položaju tela (propriocepciju) i stimuliše parasimpatički nervni sistem.

Kontakt kože sa zemljom smanjuje nivo hormona stresa i podstiče lučenje serotonina i dopamina, donoseći duboki osećaj unutrašnjeg mira. Pored psiholoških koristi, hodanje po neravnim prirodnim površinama dodatno jača mišiće stopala i poboljšava ravnotežu, što dugoročno doprinosi stabilnosti i opštem zdravlju tela.

„Već desetak minuta bosonog hodanja po travi dnevno može biti značajan korak ka smanjenju stresa i obnavljanju osećaja povezanosti sa sobom i svetom oko nas”, objašnjava psiholog Dojčinović.

Poruka

„Detoks od ekrana u kombinaciji s boravkom u prirodi nije luksuz, već neophodna praksa za očuvanje mentalnog i fizičkog zdravlja. Prava ravnoteža između digitalnog sveta i pravih, autentičnih i prirodnih iskustava jača otpornost na stres, poboljšava odnose i vraća nas sebi. Male svakodnevne promene – poput šetnje bez telefona ili vikenda offline – mogu dugoročno imati pozitivan uticaj na našu mentalno zdravlje, psihu i životnu energiju”, poručuje psiholog Nataša Dojčinović.

Izvor: Stetoskop

Foto: Pixabay

8. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Fejsbuk testira naplaćivanje deljenja linkova
  • Globalni kapital sve češće ima prezime
  • Privreda i građani zbog kredita stavili pod hipoteku 70 milijardi evra
  • Za metalsku i elektroindustriju dolaze teži dani
  • Država subvencioniše i ekskluzivni hotel u Expo zoni

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit