NAJNOVIJE
Koja javna preduzeća zvanično prelaze u društva sa ograničenom...
Evropski berzanski indeksi u blagom padu, zlato i srebro...
Milton Fridman: Država nema svoj novac, samo ljudi imaju...
U trećem kvartalu prosečna neto zarada nominalno veća za...
Čak 87,8 odsto ukupnog izvoza je iz prerađivačke industrije
Fejsbuk testira naplaćivanje deljenja linkova
Globalni kapital sve češće ima prezime
Privreda i građani zbog kredita stavili pod hipoteku 70...
Za metalsku i elektroindustriju dolaze teži dani
Država subvencioniše i ekskluzivni hotel u Expo zoni
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
Promo

MOL Grupa i KazMunayGas potpisali sporazum o trgovini naftom

by bifadmin 7. август 2025.

MOL Grupa nastavlja da diversifikuje snabdevanje naftom u regionu: kompanija je uvezla 85.000 tona sirove nafte tipa CPC blend i potpisala sporazum o trgovini naftom sa nacionalnom naftnom kompanijom Kazahstana – KazMunayGas (KMG). Partnerstvo između MOL-a i KMG-a datira još iz 2004. godine i postaje sve čvršće – krajem 2024. godine dve kompanije su potpisale sporazum o saradnji s ciljem zajedničkog iskorišćavanja prilika na kazahstanskom tržištu. Novi trgovinski sporazum dodatno jača bezbednost snabdevanja naftom u centralnoj i istočnoj Evropi.

Pošiljka sirove nafte tipa CPC (Caspian Pipeline Consortium) dopremljena je iz luke Novorosijsk u Omišalj, Hrvatska. Isporuka od 85.000 tona CPC blend-a, koji se pretežno sastoji od kazahstanske nafte, dodatno povećava količinu nafte koja u region stiže morskim putem. Kazahstanska sirova nafta ima ključnu ulogu u programu diversifikacije MOL Grupe, kao jedna od 14 vrsta koje su već testirane u rafineriji u Bratislavi i koje se redovno uvoze.

„MOL Grupa više od decenije ulaže u unapređenje Jadranskog naftovoda i prateće infrastrukture, modernizaciju rafinerijske tehnologije i uspostavljanje novih, komercijalno pouzdanih pravaca snabdevanja. Pronalaženje pouzdanih partnera i visokokvalitetnih alternativnih vrsta sirove nafte ključni su delovi tog procesa. Raduje nas što iz godine u godinu jačamo saradnju sa našim kazahstanskim partnerima, oslanjajući se na više od dve decenije uspešne saradnje. Ovaj novi sporazum o trgovini naftom predstavlja važnu prekretnicu za ceo region centralne i istočne Evrope i jasno pokazuje naše poverenje u pouzdana, korektna partnerstva i sposobnost za kontinuirano rešavanje izazova,“ izjavio je Gabrijel Sabo, izvršni potpredsednik za Downstream poslovanje MOL Grupe.

Krajem 2024. godine MOL i KMG su svoju saradnju podigli na viši nivo postavši strateški partneri, s fokusom na istraživanje i eksploataciju ugljovodonika, transfer tehnologije, snabdevanje sirovom naftom i petrohemiju. Prošlogodišnji sporazum bio je usmeren na proširenje postojeće saradnje u oblasti istraživanja i proizvodnje (MOL, KMG i kineski Sinopec zajednički proizvode gas i gasni kondenzat na polju Rožkovskoje), kao i na primenu MOL-ove tehnologije u Kazahstanu. Novi trgovinski sporazum dodatno doprinosi bezbednosti snabdevanja za čitav region.

Nedavno je MOL Grupa potpisala i komercijalni sporazum sa kompanijom MVM o godišnjem uvozu 160.000 tona azerbejdžanske sirove nafte, što čini oko 1,5% ukupne prerade sirove nafte u okviru MOL-a. Kao i kazahstanska, i azerbejdžanska sirova nafta već godinama ima važno mesto u poslovanju MOL Grupe: još 2020. godine kompanija je preuzela udeo u naftnom polju Azeri-Čirag-Gunašli (ACG), iz kog je prošle godine u region dopremljeno 5 miliona barela nafte.

7. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Ekonomija

Studenti Saobraćajnog fakulteta: Projekat pruge Beograd–Subotica je najveća železnička prevara u Srbiji

by bifadmin 7. август 2025.

„Kupili smo lamborgini, a kuća nema ni fasadu“, reči su kojima studenti Saobraćajnog fakulteta u Beogradu opisuju projekat brze pruge Beograd–Subotica. Šta je zapravo problem sa ovim projektom?

Prema studentskom obrazloženju na društvenim mrežama, pruga je trebalo da bude projektovana po meri ove zemlje, odnosno da brzina bude 160 kilometara na sat, uz pristojne troškove i realno održavanje. Međutim, političkom a ne stručnom voljom brzina je pomerena na 200 km/h, što je nepotrebno poskupelo projekat za 40%. “I to sve nisu uradili zbog potrebe ili analize, već zbog slike i martketinga“, ukazali su studenti.

Dupliranje troškova zbog tri minuta kraće vožnje

„Cena jednog voza tako raste sa šest na 21 milion evra. Troškovi održavanja pruge i vozova skaču za dodatnih 50 odsto. Sve to kako bismo uštedeli tri minuta od Beograda do Novog Sada ili osam minuta do Subotice – po jednom vozu, po satu, u jednom smeru“, objašnjavaju studenti.

Za tu sumu novca, prema njihovim rečima, mogli smo da nabavimo više vozova većeg kapaciteta, da sredimo još neku važnu prugu ili poboljšamo BG voz.

„Ovako smo uzeli luksuz koji ne možemo da platimo. Nemamo ni ljudske ni finansijske kapacitete da održavamo ovu infrastrukturu. U zemlji u kojoj sistem ne radi, mi smo kupili lamborgini, a kuća nam nema ni fasadu, ni vodu“, tvrde oni.

Dodaju da ćemo sada “zbog standardizacije” morati istim tempom da gradimo i ka Nišu. Još skuplje i još neodrživije. “A pruga? Nema ni veći kapacitet. Naprotiv. Teretni vozovi idu 100-120 km/h, putnički 200 i ta razlika ‘ubija’ propusnu moć. Pruga koja je trebalo da nas poveže, zapravo nas koči“, zaključili su oni.

Projekat poskupeo za više stotina miliona evra

Kako N1 podseća, ovom problematikom se ranije bavila i Anketna komisija, koja je oformljena nakon pada nadstrešnice na železničkoj stanici u Novom Sadu.

Profesor na Fakultetu organizacionih nauka i član Anketne komisije Vladimir Obradović tada je rekao da rekonstrukcija i modernizacija pruge od Beograda od Subotice nije ideja Aleksandra Vučića, već da je razrađena još 2010. i 2011. godine u vreme vlade Mirka Cvetkovića.

Inicijalna studija pokazuje da je ta pruga opravdana ako ide brzinom od 160 kilometara na sat, a da bi sve drugo preko toga bilo neracionalno, ukazao je Obradović, objasnivši da je ušteda u putovanju od Beograda do Subotice, ukoliko voz ide brzinom od 200 kilometara na sat umesto od 160 kilometara na sat, tek osam minuta.

„Srbija je dala stotine miliona evra više da bi se od Beograda do Subotice putovalo osam minuta brže i to govorim samo u idealnim uslovima i samo za putničke vozove, jer teretni vozovi ne mogu da dostignu ni 160 kilometara na sat“, izjavio je tada Obradović.

Sada, u izjavi za Danas, on kaže da nedavno hapšenje i određivanje pritvora za 13 osumnjičenih u vezi sa rekonstrukcijom železničke pruge Novi Sad – Kelebija predstavlja potvrdu ključnih nalaza Anketne komisije, koji ukazuju na ozbiljne indicije korupcije u ovom projektu.

Sumnjivo i finansiranje

„Komisija je još ranije objavila da je Evropska unija obezbedila bespovratna sredstva za izradu inicijalne projektne dokumentacije. Prema toj dokumentaciji, pruga je bila projektovana za brzinu od 160 km/h, a ukupna vrednost modernizacije procenjena je na 330 miliona evra. Od tog iznosa, oko 60 miliona evra trebalo je da bude pokriveno dodatnom bespovratnom pomoći EU“, navodi on.

Međutim, kako ukazuje Obradović, Vlada Srbije odlučila je da odustane od ovog povoljnog aranžmana i da prihvati „čak četiri puta skuplji model finansiranja putem kineskog kredita, uz pretežno kineske izvođače“.

Komercijalni ugovor sa kineskom stranom, koji predviđa maksimalne brzine do 200 km/h, potpisala je tadašnja ministarka Zorana Mihajlović, podseća on.

„Uzimajući u obzir da se radi o deonici evropskog koridora koji je projektovan za 160 km/h, kao i činjenicu da se tom prugom kreću i teretni vozovi koji ne mogu da postignu brzine veće od 120 km/h, navedeno povećanje brzine deluje besmisleno. Ono je, osim što nema funkcionalno opravdanje, rezultiralo višestrukim povećanjem ukupnih troškova izgradnje, nabavke vozova i održavanja – sve zarad političkog marketinga i populističkih efekata predsednika Aleksandra Vučića“, naglašava Obradović.

Koordinator Mreže za poslovnu podršku Dragoljub Rajić za Danas kaže da u objavi studenata ima dosta istine. Posebno je, kaže on, interesantno uvođenje Kineza u posao koji nisu radili pruge u Evropi i čiji su standardi sasvim drugačiji od evropskih, “što na duže staze može biti ubitačno za održavanje te pruge“.

Ipak ćemo imati i neku korist od ove pruge

Međutim, ima i onih koji smatraju da je ovaj projekat društveno opravdan. Veljko Mijušković sa Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu za Danas navodi da, iako izostaje zvanična, javno dostupna analiza koristi i troškova, to se može otkriti u nekim elementima državne dokumentacije.

„U jednoj od objavljenih zvaničnih studija, izrađenoj za potrebe Infrastrukture železnice Srbije 2020. godine, istaknuto je da projekat nije finansijski profitabilan u klasičnom smislu, odnosno ne donosi direktnu dobit u novčanom izrazu, ali da pokriva sve operativne i održavajuće troškove, čime se obezbeđuje fiskalna održivost. Uz to, isti dokument navodi da su ekonomski, odnosno društveni efekti- pozitivni“, ističe on.

Ti efekti podrazumevaju ubrzanje saobraćaja, povećanje mobilnosti stanovništva, lakši pristup tržištima rada, smanjenje emisije štetnih gasova i jačanje regionalnog povezivanja sa Mađarskom i Evropskom unijom, dodaje Mijušković.

„Iz dostupnih podataka može se zaključiti da povećanje brzine na 200 km/h omogućava da se relacija Beograd–Subotica pređe za oko 70 minuta, što bi u slučaju ograničenja na 160 km/h bilo za 15 do 20 minuta duže. U savremenim uslovima kada se konkurentnost železnice meri prvenstveno brzinom i pouzdanošću, ova razlika je značajna, naročito u kontekstu integracije u evropski železnički koridor 10 i povezivanja sa Mađarskom, Austrijom i dalje ka Nemačkoj“, naglašava Mijušković.

Iako zvanični dokumenti ne kvantifikuju te koristi, on dodaje da sama činjenica da se država odlučila za viši standard projektovanja ukazuje na stratešku nameru da Srbija ne ostane na peronima regionalne modernizacije, već da aktivno učestvuje u redefinisanju železničkog saobraćaja na Balkanu.

Uprkos izostanku konkretnih brojki u pogledu održavanja, jasno je da je država svesna da ovakva infrastruktura zahteva redovno ulaganje, smatra naš sagovornik.

Ceo tekst možete pročitati na N1

Foto: Torfi007, Pixabay

7. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Zabava

Kineski fudbalski klub kažnjen zbog sujeverja

by bifadmin 7. август 2025.

Kineski drugoligaš Čangčun Sidu kažnjen je nakon što je postavio neobične predmete, neku vrstu amajlija, u svlačionicu gostujućeg tima, prenosi portal Japanorama.

Fudbalska liga je osudila ovaj potez kao kršenje profesionalnog ponašanja i „sujeverno“ ponašanje, i kaznila ga sa 30.000 juana (4.100 američkih dolara).

Kazna je usledila nakon što je utvrđeno da je osoblje domaćeg kluba u svlačionicu gostujućeg tima pre utakmice protiv Šansi Čongde Ronghaja 28. juna, postavilo talismane sa sujevernim porukama.

Fotografije koje su kružile internetom prikazivale su žute papirne amajlije sa ispisanim frazama poput: „Dekretom se naređuje, Šansi Čongde Ronghaj mora biti poražen“.

Ovo nije bio prvi takav incident povezan sa Čangčun Siduom. Kineski korisnici interneta istakli su da su slične talismane otkrila najmanje dva druga gostujuća tima, Tajan Tiankuang i Vusi Vugou.

Možda je rukovodstvo Čangčun Sidua previše bukvalno shvatilo medijske napise o specifičnim ritualima uspešnih javnih ličnosti, pa misli da su oni jedina tajna njihovog uspeha.

Izvor: Japanorama

Foto: Alex KEEpi, Unsplash

7. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvo

Zemlja kojoj je Tramp uveo najveće carine

by bifadmin 7. август 2025.

SAD su ratom razorenoj Siriji uvele carine od 41 odsto, veće nego za bilo koju drugu državu u svetu. Sreća u nesreći je to što je sa zemljama koje žele da joj pomognu juče potpisala 12 ugovora o obnovi.

Carine će svakako uticati na sirijsku ekonomiju iako ova bliskoistočna zemlja zapravo ima veoma slabu trgovinsku razmenu sa Sjedinjenim Američkim Državama koje su joj još ranije uvele sankcije. U 2023. Sirija je izvezla u SAD robu vrednu 11,3 miliona dolara, a uvezla svega 1,29 miliona dolara američkih proizvoda. Upravo taj deficit je razlog koji Tramp navodi za najviše carine na svetu.

Međutim, treba imati u vidu da je Sirija u toliko lošem ekonomskom stanju da ona teško može uvoziti više. Zemlja je bila 13 godina u ratu koji ju je opustošio, i sada posle smene vlasti počinje da obnavlja ekonomiju. Ali veoma malim koracima.

Pitanje je kako će taj oporavak nadalje teći s obzirom na činjenicu da je sada vodi bivši član Al Kaide, da je ona i dalje pod međunarodnim sankcijama, ali i da joj je potpuno razorena infrastruktura. Naime, u njoj dve trećine električne mreže nije funkcionalno, što znači da su nestašice struje redovne. Veliki gradovi poput Damaska i Alepa nemaju struju po 20 sati dnevno, dok je mnoga sela nemaju uopšte.

Početak obnove

Upravo zbog takvog stanja Sirija je juče potpisala 12 investicionih ugovora ukupne vrednosti 14 milijardi dolara. Reč je o projektima koji obuhvataju infrastrukturu, transport i nekretnine, s ciljem obnove razorene ekonomije.

Najvredniji ugovor u iznosu od četiri milijarde dolara odnosi se na izgradnju novog aerodroma u Damasku, a potpisan je sa katarskom holding kompanijom UCC.

Pored toga, potpisan je i ugovor od dve milijarde dolara za izgradnju podzemne železnice u prestonici, koji je sklopljen sa Nacionalnom investicionom korporacijom Ujedinjenih Arapskih Emirata, prenosi Rojters.

Među drugim značajnim razvojnim projektima je i izgradnja stambeno-poslovnih kula u Damasku, za koju je angažovana kompanija UBAKO sa sedištem u Italiji.

Podsećanja radi, u julu je Sirija potpisala investicione ugovore vredne 6,4 milijarde dolara sa Saudijskom Arabijom, u okviru širih napora za obnovu zemlje nakon 14 godina građanskog rata.

Izvor: CNBC, Politika

Foto: Mahmoud Sulaiman, Unsplash

7. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

OTP Grupa ostvarila snažne finansijske rezultate u prvoj polovini 2025. i potvrdila otpornost najvišeg nivoa u stres testu EBA za 2025. godinu

by bifadmin 6. август 2025.

OTP Grupa je potvrdila izvanrednu finansijsku otpornost u stres testu Evropske agencije za nadzor banaka (European Banking Authority (EBA)) za 2025. godinu. Među 64 evropske banke koje su bile deo stres testa, a koje predstavljaju približno 75% bankarskog sektora EU prema ukupnoj aktivi, OTP se našla u prvoj trećini. Rezultati potvrđuju da bi OTP Grupa, čak i u uslovima ozbiljnog ekonomskog pada, zadržala nivoe kapitala iznad regulatornog minimuma tokom trogodišnjeg horizonta stresa.

OTP Grupa nastavila je i trend stabilnog rasta i efikasnosti. Tokom prvih šest meseci 2025. godine, Grupa je ostvarila izuzetne rezultate sa polugodišnjom dobiti nakon oporezivanja od 1,46 milijardi evra i ROE od 23,2%, pod pretpostavkom ravnomerne raspodele posebnih rashoda na godišnjem nivou.

Ove posebne stavke (posebni bankarski porezi u Mađarskoj, supervizorske naknade u Bugarskoj i Sloveniji) smanjile su polugodišnju konsolidovanu dobit nakon oporezivanja za ukupno 304 miliona evra. Da su ove posebne stavke, priznate u jednom iznosu za celu godinu, bile ravnomerno knjižene tokom godine, polugodišnja dobit nakon oporezivanja bila bi veća za 181 milion evra.

Prijavljena polugodišnja dobit nakon oporezivanja, dakle bez efekta iskrivljenja prethodno navedenih posebnih stavki, dostigla je 1,28 milijardi evra, što je rast od 2% u odnosu na isti period prošle godine, te ROE iznosi 20,3%.

Polugodišnja dobit pre oporezivanja poboljšana je za 13% međugodišnje, podstaknuta povećanjem dobiti iz poslovanja od 20%. U okviru toga, ukupni prihodi beleže rast od 15% u odnosu na isti period prošle godine u forintama, i od 16% prilagođeni deviznom kursu i organski, dakle bez efekta prodaje rumunskog poslovanja. U okviru prihoda od osnovnih bankarskih usluga, polugodišnji neto prihod od kamata beleži rast za 8% međugodišnje (+9% prilagođeno deviznom kursu uz prodaju rumunskog kapitala). Glavni pokretač bio je rast obima poslovanja, dok je neto kamatna marža ostala nepromenjena.

Ukupne neto naknade i provizije beleže rast od 12% međugodišnje (11% organski i prilagođene deviznom kursu), prvenstveno zbog povećanja obima poslovanja, kao i transakcionog prometa. Polugodišnji troškovi poslovanja beleže rast od 10% u odnosu na isti period prošle godine, organski i prilagođeni deviznom kursu, uglavnom zbog dvocifrenog povećanja troškova zaposlenih i amortizacije. Polugodišnji odnos troškova i prihoda iznosio je 38,8% pod pretpostavkom ravnomernog priznavanja već pomenutih posebnih stavki, čiji je pun godišnji iznos u prvoj polovini godine obračunat u jednom iznosu. Ovo predstavlja poboljšanje u poređenju sa pokazateljem od 41,3% za celu 2024. godinu

Konsolidovani kreditni kvalitet je i dalje stabilan, i glavni pokazatelji kreditnog kvaliteta i dalje beleže povoljan trend. Konsolidovani neproblematični (Nivo 1+2) krediti porasli su za 4% kvartalno, čime polugodišnja stopa rasta iznosi 7%, dok godišnja iznosi 12%, prilagođene deviznom kursu bez efekta rumunske dekonsolidacije.

Krajem juna 2025. godine, pokazatelj konsolidovanog osnovnog akcijskog kapitala Tier 1 (CET1) prema MSFI i prudencijalnim opsegom konsolidacije iznosio je 18,0%, što predstavlja povećanje od 0,9 p.p. u odnosu na kraj 2024. godine i ostao je nepromenjen u odnosu na prethodni kvartal. Konsolidovani pokazatelj adekvatnosti kapitala (CAR) iznosio je 19,8% krajem juna, što predstavlja smanjenje od 0,5 p.p. od početka godine do danas,

U svetlu rezultata i trendova za prvu polovinu 2025. godine, a imajući u vidu da se ne očekuje značajna promena u poslovnom okruženju dok su geopolitičke neizvesnosti i dalje prisutne, rukovodstvo OTP-a izmenilo je svoja prethodna očekivanja u vezi sa finansijskim rezultatima Grupe za 2025. godinu u dve oblasti.

Prvo, konsolidovana stopa troškova kreditnog rizika u prvoj polovini 2025. godine dostigla je 66 baznih poena, što je za 38 baznih poena više od nivoa ostvarenog tokom cele 2024. godine. Rukovodstvo ne očekuje poboljšanje ovog pokazatelja u drugoj polovini godine, odnosno da pokazatelj za celu godinu bude blizu nivoa iz prethodne godine. Drugo, potvrđen je trend poboljšanja odnosa troškova i prihoda, koji je u prvih šest meseci iznosio 38,8%, sa ravnomernom raspodelom posebnih stavki rashoda knjiženih u jednom iznosu za celu godinu, što je bolji rezultat u odnosu na prošlogodišnjih 41,3%.

6. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvo

10.000 evropskih hotela tužilo Buking

by bifadmin 6. август 2025.

Više od 10.000 hotela iz Evrope pridružilo se zajedničkoj tužbi protiv platforme za onlajn rezervacije Buking. Tu kolektivnu tužbu pokrenula je evropska asocijacija hotelske industrije Hotrek.

U njoj se navodi da je pomenuta onlajn platforma godinama ograničavala mogućnost ugostitelja da ponude niže cene svojih usluga na drugim kanalima prodaje, pa čak i na sopstvenim veb stranicama, prenosi Bizlife. Prema navodima tužitelja, takva praksa je u suprotnosti s propisima Evropske unije.

Pored toga, holandska organizacija za zaštitu potrošača Konzumentenbond najavila je paralelni masovni zahtev u ime gostiju koji su potencijalno oštećeni. U prvoj nedelji prijavljivanja, oko 180.000 potrošača izrazilo je spremnost da se pridruži tužbi.

Kompanija Buking sa sedištem u Amsterdamu je još u julu odbacila optužbe i smatra da je u pitanju pogrešno tumačenje prethodnih sudskih presuda. Ovde se radi o presudi Evropskog suda pravde da su tzv. klauzule o paritetu cena – koje su hotelima zabranjivale da nude niže cene van Bukingove platforme – suvišne i potencijalno štetne po tržišnu konkurenciju.

Iako Buking tvrdi da takve odredbe nisu automatski protivpravne, ipak ih je uklonio iz poslovanja u Evropi.

Izvor: BIZLife

Foto: Pixabay

6. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Ekonomija

Šta znači prelazak javnih preduzeća u DOO?

by bifadmin 6. август 2025.

Deo javnosti strahuje da je prelazak osam javnih preduzeća u formu DOO korak ka privatizaciji naših prirodnih bogatstava. Da li je taj strah opravdan?

Različitim javnim preduzećima od Srbijašuma, preko Srbijavoda, do nacionalnih parkova Fruška gora, Đerdap i Tara novi zakon daje mogućnost da postanu društva sa ograničenom odgovornošću.

Da li se njime otvaraju vrata za prodaju šuma i drugih prirodnih bogatstava pokušali su da saznaju novinari N1.

Ne mora nužno doći do privatizacije

Odgovor na pitanje kako su do sada funkcionisala ova preduzeća bi bio da su ona već duže vreme povezana sa strukturama na vlasti i da se to vidi i po njihovom poslovanju.

„Loše odluke i do sada i na dalje su sasvim moguće jer mi nemamo dobre mehanizme zaštite, ali formalno gledano ne znači nužno da će bilo šta biti prodato, privatizovano ili tome slično“, kaže Nemanja Nenadić iz Transparentosti Srbija.

„Ono što svakako može da bude bojazan jeste što nas iskustvo uči da jedno je ono što piše na papiru, a potpuno drugo je način na koji će se zakon primenjivati ali mislim mislim da je država imala i pre ideju da ih proda da bi za to našla način“, kaže Petrica Đaković iz Forbs Srbija.

Ona podseća da kada su u pitanju resursi poput šuma, vode i nacionalnih parkova, preduzeće nije vlasnik imovine već samo upravlja njome, pa ne može tako lako bez miga države da je otuđi kakva god pravna forma bila.

Promena načina izbora direktora

Činjenica je da na čelu javnih preduzeća u Srbiji ne postoji profesionalno upravljanje, direktori su u v.d. statusu što ne sme trajati duže od godinu dana, a neki su na tim pozicijama duže od 10 godina. Novi zakon će promeniti način izbora tih direktora.

Ali novi direktori neće biti javni funkcioneri. „Niko od funkcionera, članova nadzornih odbora, direktora i drugih rukovodilaca neće biti podvrgnut pravilima iz zakona o sprečavanju korupcije i neće morati da podnosi izveštaje o imovini i prihodima“, kaže Nemanja Nenadić.

Izvor: N1

Foto: Juncala, Pixabay

6. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvo

U Srbiji dečiji dodatak nije dovoljan ni za mesečnu zalihu pelena

by bifadmin 4. август 2025.

Osnovni dečiji dodatak iznosi 4.411,42 dinara po detetu, što nije dovoljno da pokrije mesečne troškove pelena za bebu do šest meseci.

Tako je bar u Srbiji. U nekim drugim zemljama ovi iznosi su znatno drugačiji, kao i pristup pomenutim davanjima koji u Srbiji nemaju svi, piše portal Bebac. Kao primer navodi Nemačku u kojoj dečiji dodatak iznosi oko 250 evra i dovoljan je za tromesečnu zalihu pelena za bebu istog uzrasta. U Srbiji porodice jedva ostvare pravo na dečiji dodatak, dok ga u Nemačkoj imaju svi.

Ali, hajde da se ne poredimo samo sa Nemačkom. Da vidimo kakva je situacija sa dečijim dodatkom u drugim zemljama regiona i Evrope, kako bismo moglim da dobijemo pravu sliku.

Sve zemlje regiona na sličan način regulišu ova davanja

Iako Srbija ima značajne jednokratne roditeljske dodatke, naročito za treće i četvrto dete, mesečni dečiji dodatak u našoj zemlji je znatno niži od davanja u drugim zemljama Evrope, dok u regionu imamo slične primere, sudeći prema dostupnim podacima sa zvaničnih portala.

Tako na primer, u Severnoj Makedoniji iznosi dečijeg dodatka su oko 1.000 denara za jedno dete, a 1.600 denara za dvoje ili više dece ako su ona školskog uzrasta. Za jedno dete predškolskog uzrasta iznos je oko 1.200 denara, a dvoje ili više 1.900 denara. U slučaju mešovitih uzrasta (dvoje ili više dece, ne svi školskog uzrasta) dečiji dodatak mesečno iznosi oko 1.600 denara, što je oko 26 evra.

Sistem doplata za decu u Hrvatskoj prvenstveno je zasnovan na prihodima, slično kao i kod nas.

I u Sloveniji visina dečijeg dodatka u velikoj meri zavisi od dohodovnog razreda porodice i broja/reda rođenja dece. Međutim, slovenački dečiji dodatak je dopunski prihod namenjen vaspitanju, obrazovanju i izdržavanju deteta i najviše može da ide do oko 170 evra mesečno.

Sistem porodičnih dodataka u Austriji je univerzalna beneficija, ali se njen iznos razlikuje u zavisnosti od uzrasta deteta i broja dece u porodici. Mesečno se kreće od oko 138 do 200 evra.

U ostatku Evrope države su velikodušnije

U Nemačkoj, dečiji dodatak, kindergeld, je univerzalna, fiksna mesečna isplata koja se pruža za svako dete i iznosi 250 evra mesečno. Iznos je isti za svu decu, bez obzira na red rođenja, što znači da ne postoji razlika u visini naknade za prvo, drugo ili treće dete.

U Španiji, dodatak za pomoć deci se kreće mesečno od 115 evra za mlađe od tri godine, 80,5 evra za decu od tri do šest godina i 57,50 evra za decu od šest do 18 godina.

Sistem dečijih dodataka u Švedskoj karakteriše univerzalnost, automatska isplata i oslobođenje od poreza. Sastoji se od osnovnog dečijeg dodatka, koji iznosi 1.250 švedskih kruna po detetu mesečno, što je oko 107 evra, kao i dopunskog dodatka koji se prima za dvoje i više dece.

Kod nas nemaju svi pravo na dečiji dodatak

Ono što roditeljima u Srbiji dodatno bode oči nije samo minimalni iznos dečijeg dodatka, već i to što je jako teško ostvariti pravo na njega, s jedne strane, dok sa druge strane, većina se pita zašto sva deca nemaju pravo na ovo primanje.

“Imam troje dece a nemam prava, jer Bože moj, dva stana posedujem. U jednom žive moji roditelji, u drugom ja. Zaposlena sam i primam minimalac. Najstarije dete nema prava na besplatne udžbenike jer mlađih dvoje idu u vrtić, a ne u školu”, navela je mama Eleonora u jednoj od anketa portala Bebac.

“Dečiji dodatak? Šta je to? Nikad nismo imali pravo na njega jer ‘previše’ zarađujemo”, rekla je mama Paulina.

“Ja sa troje dece i suprugom koji je prijavljen na minimalac ne mogu da dobijem dečiji dodatak. Primam roditeljski dodatak za treće dete, pa me valjda zbog tih 15.000 mesečno smatraju bogatom. A da ne pričamo o tome da bi svako dete u Srbiji trebalo da prima te 4.000 (da ne komentarišem bolje šta možeš da uradiš sa njima). Jad i beda našeg društva. Zato nam cele porodice i odlaze u inostranstvo”, rezignirana je mama Ana.

Ceo tekst možete pročitati na sajtu Bebac

Foto: Jonathan Borba, Unsplash

4. август 2025. 0 komentara
1 FacebookTwitterLinkedinEmail
Ekonomija

Ako krećete na letovanje, evo gde možete sipati jeftiniji benzin

by bifadmin 4. август 2025.

Srbija se ove nedelje našla među najskupljim zemljama regiona kada je reč o cenama goriva, pokazuje najnoviji izveštaj Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS). Po prosečnim maloprodajnim cenama izraženim u evrima, na dan 28. jul 2025, Srbija zauzima treće mesto po ceni benzina i drugo mesto po ceni dizela među 12 posmatranih zemalja, prenosi Blic.

Cena benzina BMB 95 u Srbiji iznosi 1,510 evra po litru, što je više nego u Sloveniji (1,446 €), Hrvatskoj (1,436 €) i Crnoj Gori (1,420 €). Samo su Albanija (1,784 €) i Grčka (1,745 €) skuplje od Srbije. Prosečna cena benzina u regionu iznosi 1,435 evra.

Dizel skuplji samo u Albaniji

Kada je reč o dizelu, situacija je još nepovoljnija za vozače u Srbiji – sa cenom od 1,672 evra po litru, dizel je skuplji nego u Grčkoj (1,563 €), Mađarskoj (1,518 €) i Sloveniji (1,488 €), dok više plaćaju samo vozači u Albaniji, gde litar košta 1,784 evra. Regionalni prosek za dizel iznosi 1,434 evra.

TNG autogas najjeftiniji u Bugarskoj, najskuplji u Mađarskoj

Srbija se nešto bolje kotira po pitanju TNG autogasa, gde je sa cenom od 0,800 evra po litru u sredini liste. Najskuplji TNG imaju Mađari (0,857 €), a najjeftiniji Bugari (0,547 €). Prosečna cena u regionu iznosi 0,761 evro.

Ovi podaci pokazuju da cene goriva u Srbiji značajno odstupaju od regionalnog proseka, što dodatno opterećuje budžet građana i utiče na ukupne troškove transporta i robe široke potrošnje.

Cene putarina

Putarina u Srbiji od jula je skuplja u proseku za oko 4,3 odsto po pređenom kilometru i nova cena putarine od Beograda do Preševa sada iznosi 1.970 dinara.

Građani koji planiraju da ove godine iz Srbije putuju automobilom na more do Halkidikija u Grčkoj pored drugih troškova moraće da odvoje i do 66 evra za troškove putarine u oba pravca. Oni koji putovanje produže od Soluna do Atine platiće još toliko, što znači da će im putarina ukupno izbiti iz džepa 133 evra.

Putarina od graničnog pralaza Evzoni u Grčkoj do Halkidikija kroz grad Solun košta 2,40 evra, a ukoliko koristite obilaznicu oko Soluna to će vas koštati dodatnih 0,55 evra, odnosno ukupno 2,95 evra u jednom pravcu, odnosno 5,9 evra u oba.

Ceo tekst sa tabelama možete naći na sajtu Blica

Foto: Pixabay

4. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvo

“Internet je prepun prevara sa turističkim aranžmanima”

by bifadmin 4. август 2025.

Direktor YUTA-e Aleksandar Seničić upozorava da na internetu konstantno raste broj lažnih ponuda za jeftina letovanja.

Alarm da je neki turistički aranžman zapravo prevara jeste njegova neprimereno niska cena, koja ne odgovara kvalitetu ponude, upozorio je u izjavi FoNetu direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija i dodao da “za 200-300 evra ne možemo da dobijemo smeštaj u luksuznoj vili sa bazenom”.

Ponude za putovanja koje stižu iz neproverenih izvora, putem društvenih mreža, najveći su potencijalni izvor prevara u kojima se na kraju gubi novac, kaže on.

“Iz godine u godinu imamo sve više i više takvih prevara i ne postoji nikakva sigurnost za one koji uplate novac nekom potpuno nepoznatom i neproverenom”, ukazao je Seničić. Prema njegovom rečima takve prevare najbrojnije su kada je reč o aranžmanima za Grčku, Crnu Goru, Egipat i Tursku.

„Ljudi su gubili od 250 evra pa do nekoliko hiljada evra. Najgore je prošla jedna grupa koja je trebalo da ode u Egipat, neko ih je prevario i uzeo im novac unapred“, naveo je on.

Nisu ni sve turističke agencije 100% sigurne

Ipak, ni ukoliko uplaćujete aranžman preko turističke agencije niste potpuno sigurni i bezbedni, pa zato direktor YUTA savetuje da proverite da li agencija kojoj ste poverili svoj odmor i novac ima potrebnu licencu za rad.

Takvi podaci najčešće su dostupni na internet stranici turističke agencije sa kojom planirate putovanje ili Agencije za privredne registre.

„Kada agencija ima licencu za rad, ona poseduje i garanciju putovanja – novčani iznos koji zavisi od obima posla. Ta suma se kreće od 30.000 evra do 400.000 evra. Pomenuti novac služi u slučaju prestanka rada agencije za nadoknadu štete putnicima“, objasnio je Seničić.
Takođe, on napominje da je samom u programu putovanja važno obratiti pažnju na to da li je agencija kojoj uplaćujemo aranžman njegov organizator ili je samo posrednik u prodaji.

„Potpisivanjem ugovora ulazi se u obligacioni odnos sa agencijom. Taj ugovor treba da sadrži i sve posebne zahteve koje eventualno imamo, poput pogleda na more ili odvojenih soba u apartmanu“, navodi Seničić.

Putovanja u sopstvenoj režiji

Seničić upozorava i da putnici koji uplaćuju svoje aranžmane preko popularnih internet platformi, poput Bukinga (Booking.com), treba da vode računa o uslovima pod kojima pristaju na aranžmane, jer se pojavljuju skriveni troškovi i takse.

„Ove godine to je posebno specifično za Grčku – kada uplaćujete apartman ili neku bolju kuću, imate izuzetno velike takse koje nisu vidno objavljene, nego postoji jedan dodatak gde se navode dodatni iznosi. Ljudi se često prevare, uhvate se za tu osnovnu cenu i ne računaju ukupni iznos koji će da plate“, napominje on.

Upozorava i da treba imati u vidu da postoje internet platforme za iznajmljivanje smeštaja koje vizuelno izgledaju gotovo isto kao one dobro poznate i najčešće korišćene, ali to nisu.

„Čak i imenom podsećaju na te dobro znane platforme. Zato sve mora vrlo pažljivo da se gleda i čita“, zaključio je Seničić.

Izvor: FoNet

Foto: Bif

4. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Koja javna preduzeća zvanično prelaze u društva sa ograničenom odgovornošću
  • Pepco grupa obeležila godinu transformacijom, uz odlične finansijske rezultate i ubrzano sprovođenje strategije
  • Proglašen ovogodišnji pobednik Konkursa za najbolji neobjavljeni roman Izdavačke kuće Booka i OTP banke Srbija
  • Evropski berzanski indeksi u blagom padu, zlato i srebro obaraju istorijske rekorde
  • Milton Fridman: Država nema svoj novac, samo ljudi imaju novac

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit