NAJNOVIJE
Ko će spašavati budžete Francuske i Velike Britanije?
Koje kupac deo poslovnog prostora Palate Albanije?
Od sledeće godine počinje sa radom sistem e-bolovanje
Kako bi poskupljenje goriva promenilo tržište polovnjaka?
Zašto opada radna migracija u bogate zemlje?
Farma muva u Beču proizvodi đubrivo
Kina oporezuje prezervative zbog niske stope prirodnog priraštaja
CEVES: Ne ulaže se u ljude, već u vladanje...
Kako rešiti periode bez uplaćenih doprinosa kako bi penzija...
Đorđe Đukić: Strane banke neće sebi dozvoliti blokadu platnog...
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
Promo

Sve što ti treba da se povežeš sa svetom

by bifadmin 25. новембар 2025.

Za male i srednje kompanije koje žele jednostavno digitalno okruženje, idealno je kada se svi neophodni servisi nalaze na jednom mestu. Umesto kombinovanja različitih provajdera i komplikovanog povezivanja, kompletno rešenje dolazi u paketu: brz internet, hosting, domen, SSL sertifikat i statička IP adresa — složeni kao slagalica koja se sama uklapa.

Biznis internet paketi kompanije Orion telekom donose optičku konekciju na 10-gigabitnoj mreži i visok nivo stabilnosti, uz već uklopljene elemente ključne za svakodnevni rad. Hosting omogućava brzo i pouzdano pokretanje sajtova i aplikacija, .rs domen obezbeđuje profesionalan identitet, dok SSL i statička IP adresa stvaraju sigurnu osnovu za pristup serverima, VPN-u i internim sistemima. Sve funkcioniše po plug & play principu, odmah nakon aktivacije.

Kompanije se oslanjaju na 99,95% dostupnosti mreže, što znači da procesi koji zavise od cloud platformi, online prodaje ili interne komunikacije rade bez prekida. Kada se pojavi potreba za većim kapacitetima ili dodatnim servisima, nadogradnja je brza i jednostavna, bez zastoja u radu tima.

Za biznise sa specifičnim zahtevima postoji i fleksibilan Mixer koncept, koji omogućava da se kombinuju usluge poput interneta, bezbednosnih rešenja, cloud-a ili telefonije. Svaka firma može da sastavi svoju mrežnu slagalicu, tačno onako kako joj odgovara.

U ovakvom pristupu, Orion telekom se pozicionira kao partner koji obezbeđuje celovito digitalno okruženje, dok se korisnik oslobađa tehničkih komplikacija. Krajnji rezultat je digitalna infrastruktura koja se uklapa sama — pouzdano, jednostavno i spremno za rast.

25. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Sajam turizma na Novosadskom sajmu od 27. do 29. novembra

by bifadmin 25. новембар 2025.

Sajam turizma na Novosadskom sajmu je u šestoj deceniji, a do sada je prošao kroz nekoliko transformacija. Od 2022. godine doživljava novu „mladost“ u novembarskom terminu, koji je rezultat dobre saradnje sa izlagačima i njihovim željama. Taj novi termin je kreiran za nove doživljaje koje ove godine na Novosadski sajam, od 27. do 29. novembra, donosi i Severna Makedonija kao Zemlja partner.

Na današnjoj konferenciji prisutni su imali priliku da vide i čuju obraćanje Zorana Ljutkova, ministra kulture i turizma Republike Severne Makedonije – Zemlje partnera Sajma turizma.

-Ovo je još jedna potvrda opredeljenja naših dveju susednih i prijateljskih zemalja za produbljivanje saradnje putem turističke diplomatije – instrumenta koji gradi trajne veze, nova partnerstva i međusobno poverenje. Učestvovanje na Sajmu predstavlja značajnu mogućnost za međusektorsko povezivanje privatnog i javnog sektora, preko građanskih organizacija koje doprinose razvoju, kao i turističkih agencija, ugostitelja i hotelijera. Time se obogaćuje ponuda koja unapređuje razmenu turista i jača regionalnu konkurentnost, rekao je Ljutkov. – Makedonija nudi pravo bogatstvo autentičnih turističkih doživljaja – od ekoloških i ruralnih destinacija poput Kruševa i Vevčanа, koje se s ponosom nalaze na listi „Top 100 zelenih priča“ u svetu, do bisera pod zaštitom UNESCO-a – Ohrida i Ohridskog jezera. Posetiocima su dostupni i brojni avanturistički sadržaji: paraglajding, planinski biciklizam, penjanje po stenama i kajakarenje. Koridor E-75, od Gevgelije i Dojrana preko arheološkog lokaliteta Stobi do Demir Kapije, ostavlja snažan utisak zahvaljujući makedonskoj tradiciji i gostoprimstvu. Koristim ovu priliku da pozovem građane Srbije da posete makedonski štand, gde će pažljivo osmišljeni vizuelni koncept i kultura naše zemlje na privlačan način predstaviti Makedoniju kao vašu narednu destinaciju za odmor – mesto gde priroda, kultura i gostoprimstvo stvaraju iskustvo koje se pamti i s radošću prepričava, naglasio je Ljutkov.

Učestvujući na konferenciji za medije povodom predstojećeg 56. međunarodnog sajma turizma na Novosadskom sajmu, pokrajinski sekretar za privredu i turizam dr Nenad Ivanišević je istakao da je odluka Novosadskog sajma i Pokrajinskog sekretarijata da ovo bude posebna sajamska manifestacija, ove godine doživela potpunu afirmaciju. – Zahvaljujem se Novosadskom sajmu na dosadašnjoj saradnji i ovo jeste dokaz da kad zajedno radimo postižemo najbolje rezultate. To smo pokazali u Solunu, pokazaćemo u Novom Sadu, a mislim da ćemo pokazati i u Beču na Međunarodnom sajmu turizma u januaru naredne godine“, istakao je Ivanišević. – Prvog dana na Paviljonu Pokrajinskog sekretarijata, na dan otvaranja samog Sajma, predstavićemo budućnost onih koji trebaju da pružaju usluge u oblasti ugostiteljstva i turizma. Biće prisutne sve srednje škole sa teritorije Vojvodine koje pružaju obrazovanje u oblasti kulinarstva, ugostiteljstva, vinarstva i vinogradarstva kao i univerziteti i fakulteti. Drugog dana predstavljamo oznaku „Najbolje iz Vojvodine“, dodao je pokrajinski sekretar, naglasivši da će Paviljon Pokrajinskog sekretarijata otvoriti predsednica Pokrajinske vlade Maja Gojković. Ivanišević je dodao da će trećeg dana sajma, u subotu, biti upriličena promocija vojvođanskih vinara i vinarija, u saradnji sa Novosadskim sajmom i Udruženjem proizvođača vina i grožđa „Srem – Fruška gora“. Resorni sekretar je rekao da su zajedničkim naporima u otežanim uslovima, obezbeđena dodatna sredstva kako ulaz na ovogodišnji Međunarodni sajam turizma ne bi bio naplaćivan.

Asocijacija turističke industrije Srbije (ATIS), koja unapređuje zajedničke interese svojih članova kroz delovanje u širokom spektru oblasti koje direktno ili indirektno oblikuju turističku ponudu Srbije, premijerno nastupa na Sajmu turizma. – Nije pitanje da li doći na Sajam, pitanje je kako se pripremiti pre i za vreme posla. To ćemo zajednički sa Sajmom takođe raditi kao deo edukacije, rekao je Dejan Veselinov, direktor Asocijacije turističke industrije Srbije. Ovo je zvanično prvi sajam na koji Asocijacija turističke industrije Srbije izlazi, kako bismo rekli na teren u turizmu. Mi smo mlado udruženje, ali naši članovi imaju veliko iskustvo, od preko 30 godina u turizmu. Sa nama su turoperatori, zatim tu je Saobraćaj Air Serbia koja je prvi put ušla u ovakvu vrstu proizvoda, tu je Univerzitet Singidunum, tu su veliki hoteli širom Srbije, finansije u turizmu i nove tehnologije u turizmu. Univerzitet Singidunum će naravno predstaviti sve vezano za obrazovanje za studente, đake buduće… Sa nama je agencij„first minute“ ponudom za letovanje i druge programe. Oni su specijalizovani za dovođenje turista u Srbiju i to će biti odlično za Hosted Buyer Program, tu je i HTP Plaža koje gradi novi hotel Akvamarin. Pored ATIS-a na Sajmu učestvuje i kompanija Big Blue, zatim tu je i „Merkur“ Vrnjačka Banja. Na naše veliko zadovoljstvo na našem štandu će biti jedan startup koji čini troje mladih ljudi sa sa Elektrotehničkog fakulteta. Napravili su prototip prevodioca za turističke vodiče koji će u datom vremenu prevoditi na različite jezike i to će sigurno doprineti vođenju kroz neke turističke programe, dodao je Veselinov.

-Turistička organizacija Vojvodine nastupa, kako drugačije nego na Sajmu sa 25 suizlagača; praktično od 250 izlagača, 10 odsto je na našem štandu, rekla je direktorka TOV-a, Jasmina Beljan Iskrin. Prvi put kod nas, ove godine Turistička organizacije Vojvodine će se predstaviti u novom ruhu jer smo uradili rebrendiranje. Naš štand će biti pored štanda Pokrajinskog sekretarijata i biće predstavljena lepa slika Vojvodine, ono što je gastronomija i ono što je privatni sektor, mali proizvođači, ali i ono što su tipični turistički proizvodi Vojvodine. Ove godine ćemo osim ruralnog dela, na koji su posetioci navikli, a koji je samo jedan mali segment naše turističke ponude, naša turistička organizacija će predstaviti kulturni turizam. Ovih 25 suizlagača na našem štandu, predstaviće ono čime se diče, što može da se „proda“ turistima i turističkim organizacijama, turoperatorima, a što predstavlja izuzetna i zaštićena kulturna dobra. Među njima su kulturne, sertifikovane rute kod Saveta Evrope. Moram da napomenem da imamo čak osam sertfikovanih kulturnih ruta odobrenih od strane Saveta Evrope koje prolaze kroz teritoriju Vojvodine. To je ono što smo zaista primetili da je trend. Kroz 20 sajmova i predstavljanja u zemlji i regionu, zajedno sa Pokrajinskim sekretarijatom, uočili smo da turista traži neko utemeljenje kada traži aranžman ili individualno ili u grupi i to da destinaciju verifikuje UNESKO ili da ste verifikovani kao kulturna ruta kod Saveta Evrope. Mi ih na teritoriji Vojvodine imamo i predstavićemo ih u najboljem svetlu, zaključila je direktorica Beljan Iskrin.

Turistička organizacija Grada Novog Sada, ne samo da nastupa kao izlagač na Sajmu turizma, već u saradnji sa Novosadskim sajmom dugi niz godina organizuje i poslovne susrete sa nekoliko grupa profesionalnih kupaca i potencijalnih poslovnih partnera, učesnika Sajma. – Želim da iskažem veliko zadovoljstvo što je upravo Severna Makedonija Zemlja partner ovog Sajma, zemlja za koju sam ja lično vrlo vezan i zemlja koja ima zaista bogatu turističku ponudu, svoje planine, svoja jezera, gradove, sela i bogatu gastronomsku ponudu. Želim da se zahvalim Pokrajinskom sekretarijatu što je i ove godine uspeo da omogući besplatan ulaz. To je zaista važno za sve izlagače, za sve nas koji nastupamo na ovom Sajmu. Takođe, mi sa Novosadskim sajmom, mislim treću, četvrtu godinu za redom uspevamo da dovedemo 11 agencija iz nekoliko zemalja koje će održati B2B sastanke. Za ove agencije mi smo organizovali specijalne destinacije. Imaće priliku da obiđu nekoliko hotela da upoznaju turističku ponudu grada a svakako na Sajmu, što je „Evropski grad sporta“. Takođe ćemo predstaviti sve aktivnosti vezane za „Wetland City“, jer je Novi Sad dobio veliko međunarodno priznanje kao grad vlažnih područja, sa osvrtom na Koviljsko-petrovaradinski rit i Bečgečku jamu. Drugog dana Sajma napravićemo jedan koktel za partnere koji će imati priliku da probaju vina sa Novosadskog vinskog puta – vina iz Sremskih Karlovaca, kao centra Fruškogorske vinske regije, dodao je Knežević.

Domaćin na Konferenciji za novinare bio je generalni direktor Novosadskog sajma, Slobodan Cvetković. -Koristim priliku da se pohvalim da nam je danas u Privrednoj komori Vojvodine obnovljen sertifikat „Najbolje iz Vojvodine“ i imali smo čast da nam obnovu sertifikata dodeli predsednica Pokrajinske vlade, Maja Gojković, zajedno sa pokrajinskim sekretarom Ivaniševićem. Mislim da je još teže obnoviti sertifikat, nego ga dobiti, rekao je Slobodan Cvetković. – Nama je predstojeći Sajam turizma 13 sajam koji organizujemo u poslednja dva meseca. Sa Sajmom preduzetništva koji će biti organizovan 7. decembra, i uz još neke događaje imaćemo 16 događaja u jesenjoj sezoni, što predstavlja jedan ozbiljan napor u ovim okolnostima, rekao je Cvetković. On je dodao i da je pre desetak dana u Solunu potpisan Memorandum o razumevanju između Novosadskog sajma, Pokrajinskog sekretarijata za privredu i turizam i Solunskog međunarodnog sajma i da će se ovim dokumentom uspostaviti jasni mehanizmi komunikacije i razmene informacija, sa ciljem unapređenja sadržaja i kvaliteta zajedničkih sajamskih priredbi. On je naglasio i značaj kojem je doprinela predsednica Pokrajinske vlade, Maja Gojković kao i resornog Sekretarijata koji su pružili punu logističku podršku kak

– Zemlja partner predstojećeg Sajma turizma je Severna Makedonija, koja uglavnom predstavlja tranzitnu destinaciju, a koja će gostovanjem na Sajmu ponuditi određene sadržaje, kako bi naši građani ovu zemlju prepoznali ne samo kao tranzitnu, već i kao odredišnu destinaciju. Ove godine imamo više od 250 izlagača iz deset zemalja. Dovodimo 10 turoperatora jer je interes da se naprave dogovori. Nama je poenta da se biznis dogodi i da to ustvari bude neka vrsta ključnog nosioca ovog Sajma. Takođe nam je veoma važno da dođu posetioci jer je termin dobar za „last minute“ za Novu godinu i za skijanje, ali i „first minute“ za letnju sezonu naredne godine i da sa ozbiljnim popustima obezbede neke od aranžmana za naredni period. Svečano otvaranje Međunarodnog sajma turizma je 27. novembra od 11 časova, a veče pre toga imamo Veče šampiona gde će biti nagrađeno oko 110 učesnika ocenjivanja kvaliteta objekata i usluga u Srbiji, Severnoj Makedoniji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, rekao je Cvetković. – Biće prisutna i Radio televizija Vojvodine koja će imati svoj program i studio, i ovo će biti idealna prilika za sve izlagače da se uključe u etar i tako se dodatno ispromovišu. Privredna komora Vojvodine će na svom štandu predstaviti projekte za razvoj ruralnog turizma u Vojvodini. Uz B2B sastanke i Hosted Buyer program biće održan i 35. zbor ugostiteljskih i turističkih radnika Srbije, a za posetioce će biti organizovana Poklon-igra. Predviđeno je da se u subotu, 29. novembra izvuku kuponi sa imenima najsrećnijih posetilaca. Koristim priliku da se na kraju zahvalim Pokrajinskoj vladi, Pokrajinskom sekretarijatu za privredu i turizam, Turističkoj organizaciji Vojvodine, Turističkoj organizaciji Grada Novog Sada

U Auli Novosadskog sajma, od ovog meseca, biće organizovana nova manifestacija pod nazivom „Vojvođanska berza ukusa”, koja će svakog drugog petka, u terminu od 16 do 22 časa, okupljati domaće proizvođače i sve ljubitelje autentičnih proizvoda. Prva „Vojvođanska berza ukusa“ priprema se već za petak, 28. novembar, kada će biti održana pod okriljem Međunarodnog sajma turizma. Biće to mesto na kojem tradicionalni mirisi, domaća hrana, zaboravljeni recepti i zanati, ponovo dolaze u prvi plan. Posetioci će moći da uživaju u raznovrsnoj i šarenoj ponudi proizvoda – od svežeg voća i povrća, meda i suhomesnatih đakonija, pa sve do vina, rakije i domaćih kolača, rukotvorina, sadnica i cveća… Dobrodošli su i svi oni koji se bave zanatom i žele da ponosno predstave delo svojih ruku.

Ulaz na 56. međunarodni sajam turizma neće biti naplaćivan, uz registraciju posete. Registracioni listići će služiti i kao kuponi za učestvovanje u Poklon-igri koju je Novosadski sajam organizovao sa izlagačima.

Spisak darodavaca je sve duži, a do sada su se prijavili Hotel „Tiski cvet“, Nacionalni park Đerdap, Specijalna bolnica za rehabilitaciju „Gejzer“, Sijarinska banja, Turistička organizacija Grada Sombora, Zlatiborske terase, Nordic Resort.

Tokom Sajma turizma na Novosadskom sajmu biće održan i Sajam zapošljavanja u organizaciji Nacionalne službe za zapošljavanje-Filijale Novi Sad i Grada Novog Sada.

Sajam će potencijalne poslodavce i one koji su u potrazi za radnim mestima okupiti 27. novembra, od 10 do 15 časova u Auli Novosadskog sajma.

Radno vreme Sajma turizma je od 10 do 19 časova. U subotu, 29. novembra biće od 10 do 17 časova.

Autor fotografije: Novosadski sajam

25. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Black Friday vodič kroz svet prevare: Kako da ne budete žrtva

by bifadmin 25. новембар 2025.

Osećaj je poznat svima nama – adrenalinski nalet dok tražimo savršen popust i savršenu Black Friday ponudu. Ali upravo ta euforija nas čini ranjivim. Dok se spremamo za ovogodišnji mega-popust, važnije je nego ikada da se setimo: naša finansijska bezbednost mora biti na prvom mestu.

„Svake godine, ovo razdoblje donosi plimu novih prevara prilagođenih našoj želji za štednjom. Tradicionalni opisi lažnih sajtova i sumnjivih linkova i dalje postoje, ali danas se suočavamo sa sofisticiranijim neprijateljima“, naglašava Vladimir Vukčević, stručnjak za cyber security kompanije PULSEC. On dodaje: „ Najzabrinjavajućiji trend je porast AI deepfake prevara“.

U takvoj digitalnoj klimi, naša odbrana mora biti višeslojna. Crni petak, lažni popusti i pravi rizici: pet navika koje vas štite:

1. Proverite URL i verujte samo oficijalnim sajtovima

Umesto da otvarate link iz oglasa, mejla ili poruke, sami ukucajte naziv brenda u pregledač ili koristite zvaničnu aplikaciju. Jedno pogrešno slovo u adresi često znači – prevara. Pre nego što ukucate svoj broj računa, još jednom proverite da li sajt počinje sa https:// (slovo s označava sigurnost).

2. Budite oprezni na HITNA obaveštenja

Prevare tokom Black Friday-a, obično iskorišćavaju atmosferu pritiska. Dobićete poruku na mejl ili SMS, u kojoj će se tražiti da verifikujete svoju kupovinu klikom na određeni link. Na ovo budite posebno oprezni, jer legitimne kompanije će vrlo retko ili nikad to tražiti od vas.

3. Opasnost društvenih mreža

Prevaranti sve češće koriste Instagram DM i Facebook grupe da bi pod lažnim profilima nudili proizvode po primamljivim cenama. Ove platforme tako postaju najčešći izvor krađe podataka kreditnih kartica u Srbiji.

4. Izbegavajte javni Wi-Fi za plaćanje

Dok pijete kafu u lokalnom kafiću, možda ćete naići na neki proizvod na Black Friday akciji na koji želite odmah da odreagujete. A prikačeni ste na javni WI-FI. Kafići, tržni centri i aerodromi nisu mesta za unos broja kartice, jer hakeri na taj način mogu da presretnu vaše finansijske podatke.

5. Uključite dvofaktorsku autentikaciju i bankarska obaveštenja

Sajber kriminalci najčešče napadaju one koji godinama koriste iste lozinke na svim svojim nalozima. Savet je da koristite generički dodeljenje šifre za svaki sajt. Takođe, aktivirajte 2FA na mejlu, nalozima za kupovinu i aplikaciji banke, kao i SMS/push obaveštenja za svaku transakciju.

Pogrešan klik je udar na kompanije

Ljudski faktor je jedan od ključnih uzroka uspešnih napada na kompanije, jer napadači koriste socijalni inženjering da bi iskoristili nepažnju i nedovoljnu obučenost zaposlenih. Dovoljno je da zaposleni otvore neku malicioznu ponudu, i napadaču su otvorena vrata u sisteme kompanije.

Klik zaposlenog na maliciozni link može dovesti do instalacije malvera i krađe podataka. Jedan pogrešan potez, kao što je prijavljivanje na lažnu stranicu, može dovesti do ozbiljnih finansijskih i reputacionih posledica.

Kroz saradnju sa stručnjacima za cyber bezbednost, kompanije mogu razviti sveobuhvatne strategije zaštite koje obuhvataju i edukaciju korisnika i zaštitu poslovnih sistema. Na kraju, očuvano poverenje potrošača nije samo uspešno izbegnuta šteta, već najvredniji kapital koji kompanija može da zaštiti u digitalnoj eri.

Foto: Pixabay

25. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Zašto je pomeren rok za smanjenje dozvoljene količine aflatoksina u mleku?

by bifadmin 25. новембар 2025.

Srbija još jednom pomera rok za smanjenje dozvoljene količine aflatoksina u mleku, a sagovornici Danasa upozoravaju da bez korenitih promena u srpskom agraru i načinima tretiranja zemlje, žitarica i ishrane životinja, takva mera može samo da dovede do gašenja već oskudne mlečne proizvodnje u našoj zemlji.

Kako se bliži kraj godine, ponovo je aktuelizovano pitanje aflatoksina u mleku i primene mere nove, niže granice koja bi bila dozvoljena.

Trenutno u Srbiji dozvoljeni nivo aflatoksina u mleku iznosi 0,25 mikrograma po kilogramu. Međutim, naša država trebalo bi da se i na ovom polju uskladi sa standardima u Evropskoj uniji (EU), gde je ta granica značajno niža i iznosi 0,05 mikrograma.

Ovo pitanje aktuelno je već godinama i nekoliko puta je odlagano spuštanje ove granice, a to je ponovo urađeno i ove godine.

Srbija još jednom pomera rok za smanjenje dozvoljene količine aflatoksina u mleku, a sagovornici Danasa upozoravaju da bez korenitih promena u srpskom agraru i načinima tretiranja zemlje, žitarica i ishrane životinja, takva mera može samo da dovede do gašenja već oskudne mlečne proizvodnje u našoj zemlji.

Kako se bliži kraj godine, ponovo je aktuelizovano pitanje aflatoksina u mleku i primene mere nove, niže granice koja bi bila dozvoljena.

Trenutno u Srbiji dozvoljeni nivo aflatoksina u mleku iznosi 0,25 mikrograma po kilogramu. Međutim, naša država trebalo bi da se i na ovom polju uskladi sa standardima u Evropskoj uniji (EU), gde je ta granica značajno niža i iznosi 0,05 mikrograma.

Ovo pitanje aktuelno je već godinama i nekoliko puta je odlagano spuštanje ove granice, a to je ponovo urađeno i ove godine.

Kako je zvanično objavljeno u Službenom glasniku, rok za usklađivanje sa ovom merom pomeren je za još godinu dana, odnosno za 1. decembar 2026. godine.

Razloga za odlaganje primene ove mere ima više, o čemu je Danas već pisao, a čini se da će do promene nabolje teško doći, smatraju naši sagovornici.

Aflatoksin u mleko dolazi samo putem hrane

Profesor na katedri za ishranu Fakulteta veterinarske medicine Dragan Šefer za Danas objašnjava da je poznato da aflatoksin u mleko dolazi samo putem hrane.

„Jedini način da smanjimo koncentraciju aflatoksina u mleku je da vodimo računa o koncentraciji aflatoksina u hrani“, naglašava on.

Prema njegovim rečima, ovo odlaganje je vrsta balansiranja između potencijalno rizičnih zdravstvenih standarda za ljude i realnih problema koje mi imamo u stočarstvu.

„Jedan od tih problema je što se u Srbiji krave pretežno hrane kukuruzom. Kukuruz je najranjivija žitarica, kada su u pitanju svi mikotoksini, pa samim tim i aflatoksin. Naši farmeri su zato tu u najnepovoljnijoj situaciji, jer u ishrani krava koriste žitaricu koja je najpogodnija i najranjivija što se tiče plesni, a samim tim i aflatoksina“, objašnjava naš sagovornik.

Ipak, kako dodaje, ta viša količina aflatoksina u mleku, na neki način štiti male proizvođače.

„Kada bi oborili granicu na 0,05 mikrograma, budite sigurni da bi došlo do masovnog odbijanja otkupa mleka, do gašenja malih farmi, kao i do skoka cena mleka u prodavnicama“, upozorava Šefer.

On navodi da je sigurno da je ova količina aflatosina u mleku rizičnija od one koja je u EU, ali da je s druge strane u Americi dozvoljena duplo veća količina aflatoksina od 0,5 mikrograma.

„To je jedna vrsta klackalice, gde mi gledamo da ne budemo suviše rizični po ljudsko zdravlje, a da s druge strane očuvamo već upropašćeno mlečno govedarstvo“, kaže Šefer.

On dodaje da u EU životinje hrane uglavnom pšenicom, ječmom, raži… a ne toliko kukuruzom.

„Po svemu sudeći, mi uskoro nećemo imati uopšte naše proizvođače mleka, pa ćemo moći da smanjujemo granicu koliko hoćemo. Bićemo apsolutno spremni za tu meru kad više ne budemo proizvodili mleko“, ukazuje Šefer.

Za smanjenje količine aflatoksina u hrani imamo preventivne, i takoreći terapijske mere.

„Preventivne mere podrazumevaju čitav set agrotehničkih mera da bi se sprečilo da kukuruz na polju bude zaražen gljivicama plesni. Drugi set mera odnosi se na skladištenje. Kako da se kukuruz skladišti na najpristojniji i zdraviji način, da se naknadno ne kontaminira istim tim gljivicama“, pojašnjava naš sagovornik.

Međutim, ako ga već ima u hrani za životinje, kako kaže, jedini lek je korišćenje apsorbenata.

„Apsorbenti su supstance koje u digestivnom traktu apsorbuju mikotoksine, u ovom slučaju aflatoksin. Vezuju ih za sebe i izbacuju u spoljnu sredinu. Na taj način ga životinja unosi u organizam, ali on ne ulazi u krvotok i mleko, već se izbacuje“, naglašava on.

To je teoretski lako reći, dodaje Šefer, ali je teže u praksi.

U čemu je problem?

„Mora da se zna koji apsorbent treba da se koristi, u kojoj količini i na koji način. To sve definiše njegovu efikasnost. Kada je reč o aflatoksinu, dovoljan je neorganski apsorbent, recimo klinoptilolit, a naša zemlja ima izuzetno dobre izvore klinoptilolita. Međutim, doza apsorbenta zavisi od količine aflatoksina u hrani“, objašnjava.

Taj apsorbent, kako napominje, mora da bude homogeno izmešan.

„Pet kilograma apsorbenta na vrhu neće imati efekta, apsorbent mora da bude u stalnom kontaktu sa aflatoksinom u hrani“, poručuje.

Ipak, u godinama kao što je ova, prema njegovim rečima, kada ima jako mnogo aflatoksina, ni najboljim apsorbentom ne može da se smanji količina u mleku na evropskih 0,05.

„Mi zato preporučujemo da se totalno izbaci kukuruz. Međutim, problem je jer je kukuruz mnogo hranljiviji i mnogo jeftiniji od pšenice. Zamenom kukuruza pšenicom će se uneti manje energije i pašće proizvodnja, a hrana će biti skuplja. Onome ko ovde prodaje mleko, to se nikako ne isplati“, zaključuje Šefer.

Ni agroekonomski analitičar Žarko Galetin nije optimističan.

On podseća da ovaj problem vučemo još od 2012. godine, kada smo imali glavni udar aflatoksina u kukuruzu, a koji je tada bio na vrednostima čak i preko 50 mikrograma zaraženosti.

„Država je svesna da mi nemamo kukuruz tog kvaliteta u dovoljnoj meri da bismo hranili stoku i da bismo dobili kvalitetnom mleko do granice od 0,05 mikrograma. Stočari jednostavno ne mogu da proizvedu kvalitetno mleko, jer nemaju kvalitetnu sirovinu“, ukazuje Galetin.

Ako hoćemo da izvozimo proizvode, kako napominje, moramo da podignemo nivo kvaliteta naše hrane, odnosno poljoprivrednih proizvoda.

Odlaganje mere čisto spasavanje domaćeg mlekarstva

„Mleko ne može da postigne taj nivo standarda i zato je ovo odlaganje mere čisto spasavanje domaćeg mlekarstva. Jako malo bismo imali mleka koje bi zadovoljavalo kriterijume od 0,05 mikrograma, kada bi se ta mera usvojila“, smatra on.

Galetin upozorava da se mlekarstvo u Srbiji već suočava sa velikim problemima.

„Imamo i veliki uvoz mleka, mleka u prahu i mlečnih proizvoda i polako postajemo uvozno zavisni u tom sektoru proizvodnje“, ukazuje on.

Neke od mera koje bismo mogli da primenimo da minimiziramo ekstremne vremenske uslove, prema njegovim rečima, su navodnjavanje, kao i oplemenjivanje zemljišta.

„Mi imamo veoma devastirano zemljište i ubrzan tempo propadanja kvaliteta naših oranica. Ne možemo da utičemo na temperaturu vazduha, ali možemo na prisustvo vlage i količinu vode u zemljištu. Nisu klimatske promene pogodile samo Srbiju. Ako se pogleda samo naš region, Mađari i Rumuni su u obavezi da proizvode mleko sa granicom od 0,05 mikrograma aflatoksina, ali oni ne hrane stoku sa kukuruzom, koji nije dovoljno kvalitetan“, objašnjava Galetin.

On smatra da preorijentacija na veću proizvodnju pšenice nije rešenje za srpski agrar.

„Mi smo se na neki način na to već i preorijentisali. Ali nije dobro da ustupamo takve površine plodnog zemljišta pšenici, koja je neekstezivna kultura. Ona jeste berzanska roba i strateška kultura, ali je niskoprofitna. Mi sada proizvodimo pšenice više nego duplo od onoga što je nama potrebno da zadovoljimo domaće potrebe. Zato jedan veliki deo pšenice već sada ide u stočnu hranu“, navodi Galetin.

Izvor: Danas

Foto: Pixabay

25. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Odnos Srbije i Kine: „čelično“ prijateljstvo, ali sada već i tradicionalni, „gvozdeni“ dugovi

by bifadmin 25. новембар 2025.

Stotine miliona dolara stiglo je od kineskih državnih banaka u Srbiju u vidu kredita za poslednjih četvrt veka, često pod posebnim uslovima, pokazuje analiza međunarodne organizacije koja je pratila tokove kineskog državnog novca.

Tradicionalno, „čelično“ prijateljstvo, ali sada već i tradicionalni, „gvozdeni“ dugovi.

Od 2000. do 2022. godine, Srbija je primila 7,7 milijardi dolara iz Kine, od čega ogroman deo kroz zajmove, podaci su međunarodne organizacije AidData.

AidData, istraživačka laboratorija, koja prati kako vlade troše novac izvan vlastitih granica, ovog oktobra objavila je sveobuhvatan izveštaj o kineskim investicijama širom sveta.

Globalno gledano, Kina je pozajmila više od dva biliona dolara širom sveta od 2000. do 2023. godine, što je duplo više od prethodnih procena, pokazuje AidData izveštaj.

Novac je tekao kako ka siromašnim, tako i ka bogatim zemljama, pa je od državnih kineskih zajmodavaca u Ameriku stiglo 200 milijardi dolara.

Pooštreni  propise kako bi sprečile upliv kineskog novca

Veliki deo pozajmica upućenih bogatim zemljama bio je usmeren na kritične minerale i visokotehnološku industriju, što je na Zapadu stvorilo strah od kineske dominacije u ključnim sektorima i navelo pojedine vlade da pooštre propise kako bi sprečile upliv kineskog novca.

„Mnogo godina smo pretpostavljali da bukvalno sav kineski novac odlazi zemljama u razvoju“, kaže Bred Parks, izvršni direktor AidData, za BBC.

„I tako je za nas bilo veliko iznenađenje kad smo shvatili da zapravo stotine milijardi dolara odlaze u zemlje kao što su SAD, Velika Britanija i Nemačka, i da nam se sve to dešava pred nosom.“

U izjavi za BBC na srpskom, Bred Parks objašnjava da su kineski krediti dati zemljama u razvoju, grupi kojoj i Srbija pripada, uglavnom usmereni na infrastrukturne projekte i ulaze u javni dug država.

„Kineske državne banke glavni su finansijeri javne infrastrukture u saobraćaju, energetike i industrijskog razvoja u zemljama sa niskim i srednjim prihodima.

„Nasuprot tome, kinesko kreditiranje zemalja sa visokim prihodima manje je usmereno na javnu infrastrukturu.

„U bogatijim državama članicama Evropske unije kineski državni kreditori obezbeđuju korporativne kredite, komercijalno bankarsko finansiranje, kreditne linije za kineske podružnice u Evropi i kreditiranje koje olakšava kineske investicije u inostranstvu“, kaže.

Još jedna od razlika je i to što investicije prolaze kroz slabiju kontrolu u Srbiji nego u članicama EU.

„Time može da se objasni zašto je Srbija postala jedan od najvažnijih kineskih ekonomskih partnera na Zapadnom Balkanu.

„U Srbiji ne postoje ista ograničenja i stoga je ključna za kineske firme koje žele da posluju u blizini, ali ne i unutar, regulatornog prostora EU“, kaže Parks.

Specifičnosti kineskih kredita

Peking smatra državnom tajnom detalje o ulaganju u inostranstvu – koliko novca troši i gde.

U Srbiji ugovori o zajmovima prolaze kroz skupštinu i oni su javno dostupni.

Analiza AidData pokazuje međutim i novac koji je kineska država usmeravala ka kompanijama koje posluju u Srbiji, poput Ziđina, većinskog vlasnika Rudarsko-topioničarskog basena Bor.

Bilo nam je teže da dođemo do podataka i dokumentacije o kineskim grantovima i kreditima datim državnim institucijama Srbije, kaže Bred Parks za BBC na srpskom.

„Vremenom su aktivnosti Pekinga u vezi sa davanjem kredita i grantova u inostranstvu postale sve netransparentnije„, objašnjava Parks.

To se vidi, nastavlja, i u poslednjem izveštaju o kineskom novcu u svetu.

Krediti iz Kine su fleksibilniji i dostupniji Srbiji

U pogledu kredita, u analizi piše da su uslovi zaduživanja za Srbiji bili povoljniji od kineskih zajmova drugim zemljama sa sličnim dohotkom.

„Finansijske uslove kreditnih aranžmana u slučaju kineskih poverilaca treba gledati kao deo šireg mozaika, uzimajući u obzir sveukupne strateške odnose dve zemlje, strukturu projekata I kineskih investicija, ali i politički okvir uzajamnog poštovanja i prijateljstva“, kaže Nikola Stakić.

„S druge strane, povoljniji uslovi zaduživanja ne znači da je celokupan ekonomski aranžman povoljniji, jer tu treba uzeti i druge elemente“.

Kao primer navodi iznos plaćanja rudne rente, za koju kaže da je „prilično niska“.

Rudna renta je novac koji kompanije plaćaju državi zato što eksploatišu njena rudna bogatstva.

Prethodnih godina, stručnjaci za rudarstvo isticali su upravo nisku rudnu rentu u Srbiji, dok je ministarka energetike Dubravka Đedović Handanović rekla da je među višim u svetu, preneo je Danas.

Pored nižih kamata, postoje i druge specifičnosti kineskih kredita u odnosu na zajmove koji stižu iz Evrope.

Krediti iz Kine su fleksibilniji i dostupniji Srbiji i ne mora da prolazi kroz komplikovane procedure, projektnu dokumentaciju i sve što traže evropske banke, kaže Stakić.

Ali, mana je što ne postoji odgovarajuća transparentnost, ukazuje.

Kako je dolazio kineski novac?

Od 2010. godine raste upliv kineskih sredstava u Srbiju.

Vrhunac je bio 2019, kada je Srbija primila 1,6 milijardi dolara, od čega 1,1 milijardu kredita za modernizaciju pruge od Novog Sada do granice sa Mađarskom.

U sklopu ovog projekata rađena je rekonstrukcija Železničke stanice u Novom Sadu, na kojoj se 2024. obrušila nadstrešnica, kada je stradalo 16 ljudi, što je pokrenulo talas antivladinih protesta.

Glavni izvođač ovih radova bio je konzorcijum kineskih kompanija China Railway International (CRIC) i China Communications Construction Company (CCCC), dok su podizvođači bili i kineski i domaći.

Firme su na ovom projektu dobijale i obavljale poslove zaobilazeći domaće propise, po principu prijateljskih dogovora, što je osnov za korupciju, jedan je od zaključaka neformalne Anketne komisije koja je analizirala rekonstrukciju novosadske Železničke stanice.

„Prijateljske veze“ Kine i Srbije mnogo ranije su, međutim, potvrđene i kroz zvanična dokumenta.

Srbija je tako 2009. potpisala Međudržavni sporazum o ekonomskoj i tehničkoj saradnji u oblasti infrastrukture sa Kinom, koji će postati osnova za kasnije ugovore o radu na velikim projektima.

Ovaj sporazum potpisan je u vreme vladavine koalicije oko Demokratske stranke (danas opozicione), ali je kasnije dopunjavan aneksima u vreme vlasti naprednjaka.

Tako na primer, drugi aneks, donet 2013, predviđa da programi i projekti „ne podležu obavezi raspisivanja javnog nadmetanja za obavljanje investicionih radova i isporuku roba i usluga, osim ako nije drugačije određeno u komercijalnom ugovoru“.

To znači da firme koje obavljaju radove mogu direktno da se biraju, što uglavnom nije slučaj za domaće projekte.

Početak milionskih kineskih zajmova

Početak milionskih kineskih zajmova za infrastrukturne projekte bio je izgradnja mosta koji povezuje dva beogradska naselja, Zemun i Borču, poznat i kao Pupinov most (po velikom srpskom naučniku Mihajlu Pupinu).

Svečano su ga decembra 2014. otvorili tadašnji kineski i srpski premijer Li Kećijang i Aleksandar Vučić.

Pupinov most tada je opisan kao prvi veliki kineski infrastrukturni projekat u Evropi.

Pored Pupinovog mosta i modernizacije železnice, kineski krediti korišćeni su i za gradnju autoputeva kao što su Miloš Veliki, ali i Termoelektrane Kostolac B.

Kineski državni novac stizao je i do kompanija Ziđin Koper (Zijin Copper) i Ziđin Majning (Zijin Mining), u vlasništvu Ziđina.

Kupljen je kontrolni udeo u RTB Bor, a kasnije se ulagalo i u tehnološko unapređenje rudnika.

Ukupno je dato oko 525 miliona dolara kredita, koji AidData označava kao „potencijalni javni dug“.

To znači da iako država Srbija nije primalac zajma, niti postoje dokazi da je dala državne garancije za ove kredite, postoji mogućnost da bi mogla da učestvuje u njegovoj otplati, objašnjava Bred Parks.

Rudarski kompleks u Boru, u kojem se prevashodno vade zlato i bakar, doprinosi tri odsto kompletnom bruto-društvenom proizvodu Srbije.

U slučaju da zajedničko preduzeće, koje rukovodi rudnikom, ne bi moglo da vrati kineski dug, Vlada Srbije bi mogla da pomogne u otplati jer je ta kompanija važna za nacionalnu privredu, objašnjava Parks.

Koliko novca je Kina poklonila Srbiji?

Kada se sve sabere, zaključno sa 2022, Kina je bila drugi najveći razvojni partner Srbije.

Ispred nje je Evropska unija sa 10,3 milijarde evra.

Međutim, dok u ovih deset milijardi dolara EU para najveći deo čine bespovratna sredstva, od kineskih 7,7 milijardi, ukupna bespovratna pomoć je 304 miliona evra.

AidData ukazuje međutim i da davanja u dobrima nije lako prevesti u pare, zbog čega je njihova novčana vrednost „verovatno potcenjena„.

Među donatorima ističe se Ziđin, koji je ulagao u oblasti obrazovanja, zdravstva, sporta, kao i 730.000 dolara od kineske države za Univerzitet u Novom Sadu gde se nalazi Konfucije institut.

Veći deo kredita, ukupno 4,5 milijardi je u otplati, dok bi vrednost devet kredita od 250 miliona do sada trebalo da bude otplaćena, podaci su AidData.

Vrednost kredita koji se otplaćuju je možda i veća jer za neke od zajmova AidData nije našla podatke, navodi se.

„Ono što prati međunarodnu politiku kineskih poverilaca u zemljama u razvoju (naročito afričkih i azijskih zemalja) je visok nivo takozvanog „skrivenog duga“, odnosno različite aranžmane koji se ne pojavljuju u zvaničnim statistikama.

„Ako je i deo toga prisutan u Srbiji, to bi značilo da zvaničan javni dug ne odražava u potpunosti realno stanje“, kaže Nikola Stakić.

Bred Parks, međutim, govori da je, prema njihovim podacima, „izloženost Srbije skrivenim izvorima javnog duga relativno mala, u poređenju sa drugim državama učesnicama Inicijative Pojas i put.“

Izvor: BBC News na srpskom

Foto: konradbak, Depositphotos

25. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Fiskalni savet: Sistemska slabost u upravljanju javnim investicijama

by bifadmin 25. новембар 2025.

Vlada Srbije se u 2024. zadužila više nego što je bilo potrebno za finansiranje deficita i dospelog duga, naveo je Fiskalni savet u analizi Predloga završnog računa budžeta Republike za tu godinu.

Porast duga 1,8 mlrd EUR

Porast duga je, prema toj analizi, premašio ostvareni deficit u 2024. od oko 1,8 mlrd EUR, što je povećalo depozite države za oko 600 mil EUR.

– Detaljni podaci o servisiranju duga, naročito troškovi za provizije na odobrena, a nepovučena sredstva kredita, ukazuju na sistemske slabosti u upravljanju javnim investicijama – ocenio je Fisaklni savet.

Dodao je da je, za te „penale“ u 2024. plaćeno više od 1,6 milijardi dinara (14 mil EUR), što nije zanemarljiv iznos jer, na primer taj je iznos jednak ukupnim planiranim izdacima za zaštitu prirode u budžetu za 2025. godinu.

Međutim, kako je navedeno, važnije od samog troška, plaćanje ovih penala je znak dubljih problema u upravljanju kapitalnim projektima, a to su loš izbor prioriteta koji ne počiva na temeljnim analizama troškova i koristi, slaba tehnička priprema projekta, neefikasnosti tokom izvođenja radova.

– Sve su to razlozi koji usporavaju realizaciju projekata, dovode do probijanja prvobitnih rokova i cena, a na kraju i do sporijeg povlačenja sredstava iz odobrenih kredita i plaćanja penala. Iako završni račun sadrži detaljne podatke o transakcijama u vezi sa servisiranjem duga, veliki propust je to što ni ovaj dokument ne sadrži informacije o tome koje tačno garancije se otplaćuju iz republičkog budžeta – pokazala je analiza tog Saveta.

Nema informacija šta se plaća

Poreski obveznici, kako je navedeno, mogu da vide samo ukupan iznos koji se plaća za tu namenu (27,9 milijardi dinara u 2024), ali ne i o kojim kreditima je reč i koja sve preduzeća dobijaju ove subvencije.

Analiza Predloga završnog računa budžeta Republike za 2024. pokazuje, ocenio je Savet da i dalje ovaj dokument predstavlja kombinaciju dobre prakse i ozbiljnih slabosti.

Završni račun nastavlja, kako je navedeno, da pruža detaljne i dobre podatke o naplati pojedinačnih javnih prihoda kao i o izvršenju rashoda po programima i programskim aktivnostima, uključujući izvršenje sopstvenih prihoda indirektnih budžetskih korisnika.

Ipak, račun istovremeno, pokazala je analiza, zadržava brojne slabosti u izveštavanju koje se godinama ne unapređuju, a jedan od velikih hroničnih nedostataka završnog računa jeste način poređenja izvršenja rashoda sa planom.

Propusti u planiranju budžeta

Umesto da se, piše u analizi, rashodi porede sa originalnim budžetskim planom za 2024. i tom prilikom jasno objasne sva odstupanja koja su se tokom godine desila, završni račun kao glavni reper za računanje odstupanja izvršenja rashoda koristi tekuću aproprijaciju.

– Tekuća aproprijacija je poslednji plan budžetskih korisnika, koji se tokom godine menja više puta, rebalansom ili kroz druge preraspodele koje mogu da se prave do pred kraj godine, pa samim tim predstavlja najmanje relevantnu plansku veličinu – naveo je Fiskalni savet.

U izveštaju se navodi i da poređenje izvršenja budžeta s tekućom aproprijacijom nema ekonomskog smisla, jer sistematski znatno smanjuje odstupanje između planiranih i realizovanih rashoda, odnosno tako se stvara utisak da je izvršenje daleko bliže planu nego što zapravo jeste, dok prava odstupanja i njihova obrazloženja nedostaju ili su nepotpuna.

Ističe se da je, na primer, za saobraćajnicu Ruma–Šabac–Loznica u 2024. isplaćen iznos jednak tekućoj aproprijaciji (32,8 milijardi dinara), što prema završnom računu znači da je izvršenje bilo po planu, međutim, u odnosu na budžetski plan od 14,7 milijardi dinara za izgradnju ove saobraćajnice, izvršenje je povećano više od dva puta – i nije obrazloženo.

Tekuća budžetska rezerva u 2024. izvršena je, piše u analizi, u okviru zakonskog limita, ali i dalje postoje problemi sa transparentnošću njene upotrebe.

– U 2024. tekuća budžetska rezerva je korišćena u ukupnom iznosu od nešto preko 700 mil EUR, odnosno 3,8 % prihoda i primanja rebalansa republičkog budžeta, što je ispod zakonskog maksimuma od četiri odsto. Ipak, iz samog završnog računa nije moguće tačno utvrditi koliko je rezerva zaista iznosila – naveo je Fiskalni savet.

Izvor: Beta

Foto: Pixabay

25. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
B&F PlusEkonomija

Pad građevinskih aktivnosti: A sada, nizbrdo

by bifadmin 24. новембар 2025.

Građevinarstvo se od „zidara“ privrednog rasta u Srbiji tokom prethodnog perioda ove godine zaljuljalo, sa prognozama da će upravo pad građevinskih aktivnosti u dobroj meri „kumovati“ skromnom povećanju bruto domaćeg proizvoda. Šta mogu biti neki od ključnih problema u ovom važnom sektoru za domaću privredu, govore i podaci da skoro tri četvrtine građevinskih firmi finansira poslovanje iz sopstvenih izvora, dok među najuspešnijima ubedljivo dominiraju strane kompanije.

Građevinarstvo se već nekoliko godina unazad ističe kao jedan od ključnih sektora koji „zida“ privredni rast u Srbiji, sa udelom u BDP-u između 5,5% i 6,4% i rastom bruto dodate vrednosti (BDV) od 11% u 2024. godini. Prema podacima Privredne komore Srbije, prošle godine građevinski sektor je sa više od 18.800 preduzeća činio skoro 14% ukupnog broja privrednih društava u Srbiji.

Približno 38% građevinskih preduzeća bilo je registrovano za izgradnju zgrada, 28% za specijalizova radove, skoro petina za arhitektonske i inženjerske delatnosti, a najmanji broj firmi (683) za izradu proizvoda od nemetalnih minerala. Pored preduzeća, u 2024. građevinske poslove je obavljalo nešto manje od 54.000 preduzetnika.

Broj radnika u građevini je rastao od 2020. do 2024. po stopi od preko 4% i prošle godine je činio 8% ukupne registrovane zaposlenosti u Srbiji. Građevinci su zapošljavali skoro 186.00 ljudi, najviše u specijalizovanim građevinskim radovima i na izgradnji zgrada.

Međutim, prosečne zarade su znatno niže u delatnostima koje najviše zapošljavaju. Radnici u delatnosti specijalizovanih građevinskih radova i izgradnji zgrada dobijali su zarade za 29% i 17% manje od proseka u zemlji, dok su plate zaposlenih u izgradnji ostalih građevina, kao i u arhitektonskim i inženjerskim delatnostima bile za 11% i za 5% iznad republičkog proseka.

Prošle godine izdato je 30.437 građevinskih dozvola, za trećinu više u odnosu na 2020. godinu, ali za 2,5% manje u poređenju sa 2023. Ukupna vrednost izvedenih radova lane je porasla za 8,6% u tekućim cenama, dok je u stalnim cenama zabeležen rast od 6% u poređenju sa 2023. godinom.

Smanjuju se i izvoz i uvoz

Prema podacima Narodne banke Srbije (NBS), 2024. je od izvoza građevinskih usluga ostvareno 294,1 milion evra, uz međugodišnji rast izvoza od preko 20%. Istovremeno, uvoz je vredeo 192,5 miliona evra, što je međugodišnji rast od nepunih 17%, pa je suficit iznosio 101,6 miliona evra.

Ali, kada se pogleda period od 2020. do 2024. godine, vidljivo je da spoljnotrgovinska aktivnost usporava, sa prosečnim padom izvoza od preko 8%, dok se uvoz u proseku smanjivao za 11%.

Od ukupnih ulaganja u građevinarstvo u iznosu od 921,9 miliona evra, najviše je realizovano u izgradnji ostalih građevina (311,1 miliona evra), potom u arhitektonskim i inženjerskim delatnostima (298,7 miliona), slede specijalizovani građevinski radovi (141,7 miliona), proizvodnja proizvoda od nemetalnih minerala (98,6 miliona evra), dok je najmanji iznos investicija od 71,8 miliona evra zabeležen u izgradnji zgrada.

U petogodišnjem periodu (2020–2024) ukupan neto priliv stranih direktnih investicija u građevinskim delatnostima iznosio je 5,6 milijardi evra. Najveći iznos od 1,8 milijardi evra zabeležen je upravo 2024. i činio je preko 35% ukupnih stranih investicija u Srbiji tokom prošle godine.

Skoro tri četvrtine građevinaca samo finansira poslovanje

Građevinarstvo je prema poslovnim rezultatima bilo treći najuspešniji sektor u Srbiji 2024. godine, iza trgovine i prerađivačke industrije, a firme iz ove delatnosti značajno su zastupljene i na listi sto najvećih kompanija u 2024. godini, koju je objavila Agencija za privredne registre (APR).

Među građevinskim preduzećima koja su prošle godine ostvarila najveću dobit predvodi Beograd na vodi sa zaradom od 7,5 milijardi dinara, slede dve kineske kompanije, China first highway engineering (4,4 milijarde) i China railway international (3,34 milijarde), a za njima američko-turski konzorcijum BehtelEnka (3,3 milijarde) i azerbejdžanska firma Azvirt sa 2,8 milijarde dinara dobiti.

Na osnovu rezultata ankete koju je PKS sprovela pred kraj prošle godine među građevinskim firmama, najveći udeo u tekućim i planiranim investicijama za 2025. godinu imaju ulaganja u građevinske objekte i opremu, dok su najmanja izdvajanja opredeljena za istraživanja i razvoj.

Tokom prethodne godine, skoro tri četvrtine preduzeća iz građevinske industrije finansiralo je poslovanje iz sopstvenih sredstava, oko 13% je koristilo kredite, dok budžetski podsticaji i ostali izvori finansiranja imaju zanemarljivo učešće. U 2024. godini, podsticaje državnih institucija i lokalnih samouprava koristilo je tek nešto više od 6% građevinskih firmi.

Poverenje u poslovnu klimu najniže od pandemije

Kraj prethodne godine označio je preokret u građevinskom sektoru. Građevinske aktivnosti neprekidno padaju od četvrtog tromesečja 2024. godine, a prema podacima Republičkog zavoda za statistiku (RZS), u drugom kvartalu 2025. one su bile za preko 16% manje u poređenju sa istim periodom lane. Vrednost radova na zgradama je jedina uknjižila rast, dok je izgradnja puteva, cevovoda i ostalih industrijskih objekata bila u minusu za više od 26%.

Ove godine, građevinski radovi su usporili u celoj zemlji, izuzev u Beogradu, gde je aktivnost porasla za preko 19% u svim oblastima građevinarstva, pri čemu dominiraju radovi vezani za Beograd na vodi i Expo. S druge strane, u poređenju sa istim kvartalom prošle godine, vrednost građevinskih radova u Vojvodini gotovo se prepolovila, u južnoj i istočnoj Srbiji je bila manja za trećinu, a u Šumadiji i zapadnoj Srbiji pala je za skoro 9%.

RZS navodi da prema indikatoru ekonomskog raspoloženja, poverenje u poslovnu klimu je najniže još od 2020. koju je obeležila pandemija, a trgovina, industrija i građevinarstvo su tri oblasti kod kojih su najizraženije rezerve u pogledu novih poslova i zapošljavanja.

Stručnjaci ukazuju da se kvadrati „tope“ usled ekonomske krize koju u Srbiji produbljuju i političke napetosti, zbog teškoća u finansiranju, kamata, inflacije i birokratskih procedura, te nestašice radne snage. Procenjuje se da je zemlju napustilo oko 30.000 građevinskih radnika i da je tu prazninu na tržištu teško nadoknaditi radnicima „iz uvoza“, za koje upućeni tvrde da nisu jeftini nego jedini dostupni.

Blagi rast izvoza građevinskih materijala

Usporavanje građevinskih aktivnosti negativno utiče i na proizvođače građevinskih materijala koji su pretežno vezani za domaće tržište, jer izvoz ove robe čini svega 0,4% republičkog izvoza. Prema podacima RZS, u trgovini sa inostranstvom opekom, cementom, betonom, malterom i kamenom, Srbija je 2024. imala deficit od 15,6 miliona evra. Situacija tokom prvih pet meseci 2025. je bila nešto bolja, jer je izvoz godišnje porastao za 6,6% na 46,2 miliona evra, dok je uvoz pao za 1,2%, na 48 miliona evra, te je pokrivenost uvoza izvozom bila 96,2%.

Više od polovine izvoza građevinskog materijala čine opeka i crep, potom keramičke pločice, dok cementa uvozimo pet puta više nego što izvozimo. Domaće tržište cementa je izrazito koncentrisano, gde najveći proizvođač, kompanija Lafarge, ima već godinama tržišni udeo od 30-40%.

Ovoj kompaniji iz Beočina, koja se sa ostvarenom dobiti od 5,46 milijardi dinara našla i na prošlogodišnjoj listi „Sto naj“ Agencije za privredne registre, Vlada Srbije je u oktobru odobrila subvencije u visini od 10,6 miliona evra za izgradnju fabrike cementa kod Obrenovca. Investitor obećava da će uložiti više od 112 miliona evra u novu proizvodnju koja će biti ekološki prihvatljivija. Podsetimo da od naredne godine stupa na snagu mehanizam za prekogranično usklađivanja cene ugljenika (CBAM), koje će nametnuti dodatne troškove za izvoz određenih industrijskih proizvoda na tržište EU, uključujući i cement.

Vladimir Adonov

Biznis Top 2024/25 u izdanju časopisa Biznis i finansije, novembar 2025.

Foto: koya979, Depositphotos

24. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvo

Ko se sve uselio na Prokop?

by bifadmin 24. новембар 2025.

Iako se u njegovu bezbednost sumnjalo, poslovno-komercijalni prostor izgrađen na ploči železničke stanice Prokop već ima stanare koje čine i privatne firme i državne institucije.

Da podsetimo, na ploči železničke stanice zvaničnog imena Beograd centar, poznatije u narodu kao Prokop, ovog leta su uočene pukotine što je podstaklo diskusije o njenoj nosivosti. Ploča je potom sanirana a nadležni su uveravali javnost da su objekti podignuti na njoj bezbedni.

Ubrzo je počelo useljavanje stanara u te objekte. Prvi su bili zaposleni Dunav osiguranja koji su preseljeni u zgrade C1 i C2. Osiguravajuća kuća je te objekte kupila od investitora, firme Railway city. Ova firma pripada, pak, biznismenu Branislavu Grujiću sa kojim je država svojemeno sklopila javno-privatno partnerstvo kako bi mu poverila završetak železničke stanice uz kompenzaciju da na ploči sagradi poslovne kvadrate.

Osim Dunava u proteklim mesecima na Prokopu je počeo da radi i deo zaposlenih Telekoma.

I državne institucije se nalaze na ovoj lokaciji

Hyde Park City, kako se zove pomenuti poslovno-komercijalni prostor, ima 12 zgrada, od kojih dve pripadaju Dunav osiguranju, dve su u vlasništvu Telekoma Srbija, dok u dvema sede zaposleni pojedinih državnih institucija.

Prema pisanju Forbesa, u zgradi na adresi Zorana Žunkovića 3 je novo sedište dve komisije. Na prva dva sprata sede zaposleni Komisije za kontrolu državne pomoći, dok preostala tri koristi Komisija za zaštitu konkrencije.

Sa druge strane, u zgradi A1 nastanjeni su Beogradska berza, Komisija za hartije od vrednosti, kao i Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti.

Privatne kompanije na Prokopu

Na Prokopu se nalaze i neke privatne kompanije. Čak dva objekta pripadaju firmi CSP, tačnije Central Station Properties. Prema podacima iz poslovnih registara ova firma je osnovana decembra 2022. a bavi se kupovinom i prodajom vlastitih nekretina. Ima nula zaposlenih. Većinski vlasnik sa 63 odsto udela je Milovan Roganović.

Na njihovoj internet adresi moguće je videti reklamu upravo za poslovne objekte na Prokopu. Oni kažu da svojim zakupcima nude poslovni prostor na atraktivnoj lokaciji u dve zgrade u okviru ovog kompleksa. Dve grade imaju 8.929 kvadrata i 140 parking mesta.

U jednoj od zgrada u Hyde Park City novo je i sedište firme KBV datacom doo, osnovane 2011. Ova firma odnedavno je i zvanično promenila adresu na Zorana Žunkovića 17, a prema podacima iz APR-a koristi dva sprata u ovoj zgradi na Prokopu.

Podsetimo, većinski vlasnici ovog preduzeća sa udelima od po 30 odsto su Ivan Bošnjak i Stojan Vujko, vlasnici Milenijum Tima. Isti udeo ima i Dragan Kilibarda, dok po pet odsto udela pripada Milošu Janjiću i Radetu Sekuliću. Firma je registrovana za delatnost usluga informacionih tehnologija.

Ko su ostale komšije?

Poslovnu adresu promenila je i firma Powerp. Odnedavno se nalazi na 4. spratu u Zorana Žunkovića 17. Firma je osnovana 2021. i bavi se računarskim programiranjem. Jedini vlasnik je Marina Božanić. Powerp ima 14 zaposlenih prema podacima sa APR-a.

Tu je i kompanija Knowit, registrovana za konsultantske aktivnosti. Vlasnik ove firme je Sensum Limited, registrovan na Kipru. Prema pisanju Radara, ova firma sklopila je sa Ministarstvom finansija i Upravom za trezor više od 70 ugovora poslednjih godina. Pobeđivali su kao jedini ponuđač na tenderima ovih institucija. Dok nije počela da sarađuje s njima, firma je imala profit od samo 1.675 evra. U međuvremenu su joj, za samo četiri godine, prihodi porasli 370, a neto dobit 6.000 puta.

U istoj zgradi je i firma Sistem:i, kako stoji na tabli ispred ove zgrade.

Preostale tri zgrade u okviru ovog poslovnog kompleksa na Prokopu još nisu useljene, a nisu upisani ni budući stanari.

Izvor: Forbes Srbija

Foto: Pixabay

24. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Zašto mala i srednja preduzeća za „praznik potrošnje“ Crni petak prave greške

by bifadmin 24. новембар 2025.

Dok veliki lanci sada „ispucavaju“ marketinške budžete i koriste dolazak „Crnog petka“ za pražnjenje lagera i dobre zarade, mala i srednja preduzeća za ovaj „praznik potrošnje“ često prave greške, upozoravaju stručnjaci za marketing i ekonomiju.

„Crni petak“, globalni svetski „Dan popusta“ ili „Dan potrošnje“ (kako ko voli) svakog poslednjeg petka u novembru, u Srbiji i na drugim siromašnijim tržištima sve više liči na maraton popusta koji traje nedeljama, a sve manje na onaj jedan dan kada kupci zaista mogu da dobiju izuzetne ponude za nešto što su dugo želeli.

Za razliku od američkog i zapadnoevropskog modela, gde popusti dostižu i 70-80%, domaći trgovci retko nude nešto što kupci ne mogu da pronađu i u drugim delovima godine. Upravo tu leži propuštena prilika za mala i srednja preduzeća koja žele da se istaknu na tržištu, kaže za BizSrbija Vladimir Mladenov, konsultant za e-trgovinu i digitalnu transformaciju, piše BizSrbija.

„Umesto da rasipaju snagu na simbolične popuste za ceo asortiman, mala i srednja preduzeća i onlajn trgovci trebalo bi da imaju drugačiji pristup — fokus na uži izbor proizvoda sa zaista atraktivnom ponudom. Bolje dati za grupu artikala ili kategoriju veći popust, a za ostale ne, nego na sve dati neki manji popust“, objašnjava Mladenov logiku koja stoji iza uspešnih kampanja.

Alternativno, savetuje ovaj stručnjak, akcije poput „1+1″ ili produžene pretplate mogu doneti bolji efekat od klasičnog „broja procenata“ oglašenog na sniženju.

„Ključna greška koju manja preduzeća prave jeste shvatanje ‚Crnog petka‘ kao prilike za veliku zaradu. Zapravo, prava vrednost ovog perioda leži u nečem drugom — u privlačenju novih kupaca i izgradnji poverenja. Na primer, vi imate neku pretplatu koju, na primer, kupac ako plati mesec dana pretplate, dobije dva meseca, ili šest meseci, da to bude neki benefit. Jer onda će on nastaviti da koristi tu pretplatu i nastaviće i u nekom narednom periodu. Kupac koji prvi put naruči proizvod po specijalnoj ceni, dobije ga brzo i bude zadovoljan uslugom, ima sve šanse da postane stalni kupac. A to je vrednost koja daleko prevazilazi jednokratnu zaradu“, ističe Mladenov.

U eri kada specijalizovani sajtovi prate svaku promenu cene, pokušaj obmane kupaca postaje rizičan potez koji može trajno narušiti reputaciju brenda. Upravo to je najveća greška koju mala i srednja preduzeća prave tokom Crnog petka — umesto da ponude stvarnu vrednost, pokušavaju da kroz marketinške trikove stvore iluziju povoljne kupovine. Kupci to sve češće prepoznaju, a posledice osećaju i oni trgovci koji zaista nude dobre popuste.

Pored ove strateške greške, tu su i one „taktičke“, nažalost, veoma česte, na koje ukazuje Saša Đogović, ekonomista i urednik „Makroekonomskih kretanja u Srbiji“.

„Za razliku od zapadnih tržišta, gde proizvođači i trgovci koriste kraj godine da se oslobode zaliha pre novog proizvodnog ciklusa, srpsko tržište funkcioniše po drugačijim pravilima. Prošlogodišnji modeli će i sledeće godine prodavati ‚kao novi‘, uvoznici su ograničeni nabavnim cenama i carinama, pa prostor za velike popuste jednostavno ne postoji. Često se onda padne u zamku da se daju lažni veliki popusti – samo nominalno na pred ‚Crni petak‘ povećane cene. A u današnje vreme, na internetu se sve lako prati, čak postoje specijalizovanim sajtovi za praćenje cena. Takve stvari utiču na poverenje kupaca, da možda sledeći put ne shvate ozbiljno taj popust ili da ne izvrše kupovinu“, upozorava Đogović.

Doduše, Đogović „u odabranu“ trgovaca/prodavaca kaže da u Srbiji nije ni lako dati veliki popust, upravo zbog malog i slabo platežnog tržišta.

„Kad govorimo o proizvodima trajnih potrošnih dobara — za razliku od zapadnih zemalja gde se ti proizvodi sve više-manje tamno i proizvode – potrošačka elektronika, nameštaj, bela tehnika…, onda to ima uticaj na njihovu proizvodnju. Oni su proizvođači, ima multiplikativni efekat, pa i proizvođači hoće da se otresu tih zaliha, kao i trgovci, i onda koriste naravno taj momentum da zarade što više, povećaju obrt, da kažemo, svog kapitala i da se oslobode zaliha. Znači da svoje troškove smanje pred sam kraj godine i da onda nastave sa nekim novim, da kažemo, proizvodnim ciklusom, bilo da rečemo o modifikaciji poslednjih modela, pa i starih modela. Ali svakako, na ovaj način se rešavaju i zaliha koje imaju, a držanje zaliha im donosi i troškove. Kod nas je to sve iz uvoza, i to onda pravi drugu kalkulaciju za eventualni popust. A pitanje je da li će u ovoj političkoj krizi i neizvesnosti kupci uopšte i biti zainteresovani toliko da bi se mogli davati veliki popust u nadi trgovaca za velikim obrtom“, objašnjava Đogović.

Najveći problem nije cena!

Za kakvu god taktiku se odlučili narednih dana do famoznog „Crnog petka“, pa i tokom potrošačke groznice u decembru i januaru (Božići i Nove godine), najveći problem pred kojim se prodavci mogu naći (bilo da su trgovci ili i proizvođači) nije cena koju će ponuditi kupcu već – da li će imati šta da prodaju.

U ovakvim situacijama logistika je presudna i ‚Crni petak‘ može biti noćna mora za nepripremljene, napominje Mladenov. Kurirske službe preopterećene, magacini prazni, nedovoljno radnika nedovoljni… Marketinški tim možda može da slavi uspešnu kampanju, ali i da se operativa guši u narudžbinama.

„Dok u normalnim okolnostima dostava traje dva do tri dana, u danima nakon Crnog petka taj rok se lako udvostručuje — kurirske službe su preopterećene, a svaki dan kašnjenja u pripremi robe dodatno produžava čekanje. Kupac koji robu dobije nakon deset dana teško da će postati stalni kupac. Upravo tu leži prilika za mala i srednja preduzeća da se diferenciraju od konkurencije. Spremna roba na lageru, dovoljan broj radnika za pakovanje i slanje, te realna procena kapaciteta mogu napraviti razliku između zadovoljnog i razočaranog kupca. U periodu kada svi nude popuste, kvalitet usluge postaje ključni faktor odluke o ponovnoj kupovini“, ističe Vladimir Mladenov za BizSrbija.

Izvor: BizSrbija

Foto: Pixabay

24. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

„Triglav osiguranje” na konferenciji „Srpski dani osiguranja” od 25. do 28. novembra na Zlatiboru

by bifadmin 24. новембар 2025.

Kompanija „Triglav osiguranje” učestvovaće na ovogodišnjoj, devetoj po redu konferenciji „Srpski dani osiguranja”, koja se od 25. do 28. novembra održava na Zlatiboru. Pod sloganom „Hajde Jano, kuću da osiguramo”, konferencija ove godine stavlja fokus na savremeno razumevanje imovinske zaštite u vreme brzih tehnologija, sve većih digitalnih rizika i promenjenih navika života i rada.

Pomoćnik izvršnog direktora „Triglav osiguranja” Petar Purić kaže da je ključ savremenog osiguranja upravo spajanje tradicije i inovacije:

„Mi u ‘Triglavu’ nastojimo da spojimo ono najbolje iz tradicije – osećaj sigurnosti – s modernim, brzim rešenjima koja prate način na koji savremeni čovek živi i radi.”

„Triglav osiguranje” će na konferenciji predstaviti svoje aktuelne programe zaštite imovine, kao i savremene digitalne servise koji klijentima olakšavaju da brže prijave štetu i lakše komuniciraju s kompanijom.

24. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Ko će spašavati budžete Francuske i Velike Britanije?
  • Koje kupac deo poslovnog prostora Palate Albanije?
  • CEFTA nedelja 2025: Trgujemo zajedno, ka Evropi
  • UniCredit Banka predstavlja rešenja za Bolji Biznis malih i srednjih preduzeća
  • Digitalizacija poslovanja u praksi: kako izbeći zablude i postići održive rezultate

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit