NAJNOVIJE
Neto zarada u oktobru iznosila je 110.670 dinara, medijalna...
Sajberkriminalci koriste čak i tragediju u Novom Sadu za...
Koliko bi trebalo da zarađujete da biste mogli da...
Kako „mala“ zemlja jedina na svetu može sama sebe...
Vlasnici pumpi: Naftni derivati NIS-a skuplji od uvoznih
Pomoć protiv usamljenosti tokom praznika
Šta su sve dogovorili Vlada Srbije i MMF?
Koja nas poskupljenja očekuju u 2026. godini?
Učlanjenje zemalja Zapadnog Balkana u EU je više test...
PIO fond: Ženama uslov za penziju navršene 64 godine
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
Politika i društvoVesti

Šta su deca pretraživala i gledala na mreži ove godine?

by bifadmin 3. јун 2025.

Povodom Međunarodnog dana deteta, kompanija Kaspersky je objavila svoj godišnji izveštaj o interesovanjima dece u digitalnom svetu.

Analiza koja obuhvata period od maja 2024. do aprila 2025. godine otkriva sve veće interesovanje za četbotove zasnovane na veštačkoj inteligenciji, viralni porast italijanskih „brejnrot“ (brainrot) mimova poput „tralalero tralala“, kao i sve veću pažnju posvećenu igrici Sprunki — ritmičkoj igri koja kombinuje muziku i pokret. YouTube ostaje najpopularnija aplikacija među decom na globalnom nivou, dok je WhatsApp prestigao TikTok i zauzeo drugo mesto. Saznajte više u kompletnom izveštaju.

U današnjem svetu gde je sve međusobno povezano, deca koriste digitalnu tehnologiju više nego ikada ranije. Najnovija istraživanja pokazuju da deca uzrasta od 8 do 10 godina u proseku provode šest sati dnevno ispred ekrana, dok deca uzrasta od 11 do 14 godina provode oko devet sati dnevno. S obzirom na to da se značajan deo njihovih života odvija onlajn, postaje naročito važno da roditelji razumeju šta privlači pažnju njihove dece u digitalnom prostoru — šta pretražuju, koje platforme koriste i koji trendovi utiču na njihova interesovanja i ponašanje.

Nagli porast interesovanja za alate veštačke inteligencije

Svake godine novi digitalni trendovi oblikuju način na koji deca istražuju svet. U ovogodišnjem izveštaju, kompanija Kaspersky je zabeležila nagli porast interesovanja za alate veštačke inteligencije. Dok se nijedna AI aplikacija nije našla među 20 najkorišćenijih u periodu 2023–2024., Character.AI se sada našao na toj listi, što pokazuje da deca nisu samo radoznala kada je reč o veštačkoj inteligenciji, već je aktivno uključuju u svoje digitalne živote.

Više od 7,5% svih pretraga odnosilo se na AI četbotove gde se ističu imena poput ChatGPT, Gemini i naročito Character.AI. Ova platforma omogućava korisnicima da kreiraju ili komuniciraju sa botovima koji oponašaju izmišljene ili stvarne ličnosti. Ovo predstavlja nagli porast u odnosu na prošlu godinu: u izveštaju za period 2023–2024., pretrage u vezi sa veštačkom inteligencijom činile su samo 3,19% svih pretraga, što znači da su se ove godine više nego udvostručile.

Međutim, nisu sve interakcije sa četbotovima bez rizika. Neki botovi mogu izložiti decu emocionalno intenzivnom sadržaju, dezinformacijama ili temama koje nisu primerene njihovom uzrastu, naročito kada su botovi kreirani ili prilagođeni od strane drugih korisnika. Pošto se ove platforme često oslanjaju na sadržaj koji prave korisnici i mogu imati slabu moderaciju, ključno je otvoreno razgovarati sa decom o tome kako koriste AI alate i podesiti aplikacije za digitalno roditeljstvo koje pomažu porodicama da ostanu informisane, uključene i zaštićene.

Koji su noviteti

Iako su mimovi ove godine činili mali deo pretraga, oni i dalje otkrivaju još jedan sloj digitalne kulture dece. Mnogi od najpopularnijih mimova spadaju u takozvani „brejnrot“ (brainrot) — vrstu apsurdnog, namerno haotičnog humora koji se širi putem kratkih video snimaka. Među najpretraživanijima su bili italijanska fraza „tralalero tralala“ i muzički mim pod nazivom „tung tung tung sahur“. Ove fraze mogu zvučati nasumično odraslima, ali za mnogu decu one predstavljaju zajedničke šale koje se brzo prenose s jedne platforme na drugu.

Među novitetima koji su privukli pažnju analitičara našla se i Sprunki — ritmička igrica u pregledaču koja kombinuje muziku i vizuelnu interakciju. Igrači moraju da pogode ritam u skladu sa brzom muzikom, što iskustvo čini i imerzivnim i fizički angažovanim. Njena svetla, crtana grafika i zarazna igrivost čine je sve popularnijom među mlađom publikom. To se vidi ne samo u Google pretragama, već i na YouTube-u, gde se Sprunki našla među pet najpretraživanijih igara, rame uz rame sa dugogodišnjim favoritima poput Brawl Stars i Roblox.

Koje su onlajn aktivnost među decom u Srbiji

Istovremeno, već poznate navike i dalje su jake. Najčešća onlajn aktivnost među decom u Srbiji bila je Google pretraživanje striming platformi — gotovo 18% svih upita odnosilo se na gledanje video sadržaja. Nije iznenađujuće što YouTube ostaje omiljena Android aplikacija, sa 34,13% zastupljenosti u ukupnom broju upita. TikTok je zauzeo drugo mesto sa 12,69%, a za njim slede Viber sa 9.50% i Instagram sa 9,28%. Snapchat gubi popularnost i zastupljen je svega 1,59%, a Facebook se više ne nalazi na listi zbog zanemarljive zastupljenosti. Ova promena može odražavati evoluirajuće komunikacione navike — deca sve češće koriste čet aplikacije za deljenje linkova, mimova i kratkih video snimaka sa prijateljima.

Video sadržaj i igre su takođe ostali popularne teme u dečijim pretragama. Platforme kao što su Netflix, Twitch i Disney+ zadržale su svoju snagu i taj trend se podudara sa nalazima iz nedavnog izveštaja kompanije Kaspersky o strimingu, koji je istakao kako zabavne platforme često postaju meta sajber kriminalaca. Istovremeno, u svetu igara, deca i dalje preferiraju Roblox, Minecraft, a sve više i portal Poki koji nudi stotine besplatnih igara, često jednostavnih, brzih i odmah dostupnih u pregledaču.

Aplikacije za digitalno roditeljstvo

„Trendovi ove godine jasno pokazuju koliko se brzo digitalna kultura dece menja — jedan dan četuju sa AI botovima, a već sutradan svi pevaju italijansku mim pesmu koju nikada pre niste čuli. Međutim, iza svakog trenda krije se prilika za povezivanje. Kada roditelji odvoje vreme da razumeju šta njihova deca gledaju, igraju ili pretražuju, to otvara vrata za smislene razgovore i pomaže u izgradnji sigurnijih i poverljivijih digitalnih navika. Aplikacije za digitalno roditeljstvo mogu biti koristan alat na tom putu — ne samo za zaštitu, već i za aktivno uključivanje,” komentariše Ana Larkina, stručnjak za privatnost u kompaniji Kaspersky.

Nalazi iz ovog izveštaja zasnovani su na anonimizovanim podacima koje su dobrovoljno dali korisnici Kaspersky Safe Kids rešenja za roditeljsku kontrolu u periodu od maja 2024. do aprila 2025.

3. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

65 godina brige o zdravlju

by bifadmin 2. јун 2025.

Hemofarm, farmaceutski lider u zemlji i regionu, obeležio je 65 godina uspešnog rada i kontinuiranog razvoja. Šest i po decenija Hemofarm predano ispunjava svoju osnovnu misiju da brine o zdravlju ljudi, kroz proizvodnju kvalitetnih, efikasnih i dostupnih farmaceutskih proizvoda. Samo u 2024. godini, Hemofarm je proizveo 332 miliona pakovanja, što čini oko 7 milijardi jedinica lekova i suplemenata.

„Tim Hemofarma, od preko 4.300 stručnih i motivisanih zaposlenih u svim našim fabrikama i poslovnim centrima, stoji iza našeg uspeha. Godinama unazad prepoznati smo kao najbolji poslodavac u Srbiji i regionu, što je još jedan dokaz naše posvećenosti ljudima“, rekao je generalni direktor Hemofarma Ronald Zeliger i naglasio da poslednjih godina kompanija beleži važne prekretnice na tržištu:

„Prateći trendove u industriji, prošle godine smo lansirali inovativnu liniju suplemenata pod krovnim brendom „One Two Three“ u Srbiji, a u Bosni i Hercegovini EUNOVA, liniju premijum suplemenata. Ove godine nastavljamo sa strateškim akvizicijama u cilju dodatnog jačanja naših brendova u regionu, a snažan fokus nam je i na tržištu biosimilara. Naša posvećenost ciljevima održivog razvoja upotpunjena je organizacijom prvog ESG festivala u Srbiji, te društveno odgovornom kampanjom „Napišimo priču od početka“ u BiH i Srbiji.“

Svoju posvećenost održivom, odgovornom i inkluzivnom poslovanju Hemofarm pokazuje i kroz podatak da žene čine 56% ukupno zaposlenih. Takođe, u prethodnom periodu povećano je snabdevanje električnom energijom iz obnovljivih izvora energije za 15%. Do sada je objavljeno 13. izveštaja o održivom razvoju, a 14. je u pripremi.

„Naša strategija održivosti zasniva se na konkretnim rezultatima i sistemskim promenama. Verujem da samo odgovornim poslovanjem možemo istinski doprineti zdravijem društvu i boljoj budućnosti“, zaključio je Zeliger.

Osnovan 1. juna 1960. godine u Vršcu, Hemofarm danas pokriva 9,7% tržišnog udela u Srbiji, dok u segmentu proizvoda koji se izdaju bez recepta (OTC) i dodataka ishrani (CHC) zauzima lidersku poziciju sa skoro 10% udela. Bogat portfolio broji 411 proizvoda u različitim farmaceutskim formama i dozama. Od 2006. godine, Hemofarm posluje u okviru nemačke STADA grupe, jednog od globalnih lidera u oblasti generičkih i OTC lekova. Do danas je u razvoj kompanije uloženo više od 475 miliona evra, čime su ojačani svi segmenti poslovanja – od savremenih tehnologija, preko širenja proizvodnih kapaciteta, do društveno odgovornih inicijativa.

Porodica na prvom mestu

Povodom rođendana kompanije, Hemofarm je i ove godine organizovao tradicionalni Porodični dan, okupljajući zaposlene i njihove porodice na jedinstvenom događaju koji slavi vrednosti zajedništva i timskog duha. Na platou u fabrici u Vršcu, uz brojne aktivnosti i druženje, zaposleni kompanije Hemofarm sa članovima porodica uživali su u programu, dok su ih prigodne nagrade dodatno obradovale. I ovog Porodičnog dana Hemofarm je slavio svoje jubilarce, a skoro svaki peti zaposleni obeležio je jubilarnu godinu rada. Pored toga, organizovana je i akcija dobrovoljnog davanja krvi u saradnji sa Zavodom za transfuziju krvi Vojvodine.

2. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Digital Day 2025: Vodeći svetski i domaći eksperti predstavili budućnost digitalnog marketinga

by bifadmin 2. јун 2025.

Konferencija Digital Day 2025 održana je 29. i 30. maja u Domu omladine u Beogradu. Oko šest stotina stručnjaka iz zemlje i regiona saznalo je najnovije podatke o digitalnom tržištu i načinima na koje AI menja industriju oglašavanja.

Igor Černiševski, izvršni direktor IAB Srbija, zvanično je otvorio konferenciju, a odmah zatim je Đorđe Bukinac iz GroupM Nexus-a predstavio najnoviji AdEx izveštaj. Podaci pokazuju da je digitalno oglašavanje u Srbiji dostiglo vrednost od 132,48 miliona evra, ostvarivši snažan rast od 24%. Srbija je ponovo zauzela treće mesto po procentualnom rastu u Evropi. Display oglašavanje prednjači sa 91,8 miliona evra i rastom od 33%, dok je Paid Search ostvario 27,2 miliona evra uz rast od 35%.

Video segment je posebno uspešan sa 25,55 miliona evra i rastom od 32,3%, a social media marketing je dostigao 46,6 miliona evra uz rast od 28%. Uprkos impresivnim rastom, digitalna potrošnja po glavi stanovnika u Srbiji iznosi samo 20 evra, što je značajno ispod evropskog proseka od 154 evra.

Prvi panel dana „Digitalni budžeti: Gde i zašto?“ moderirao je Igor Černiševski uz učešće Milene Đorić iz AikBank, Nikole Radosavljevića iz Delhaize i Vladimira Zarića iz Ananas e-Commerce. Razgovaralo se o tome kako brendovi donose odluke o rasporedu digitalnih budžeta i koje faktore uzimaju u obzir pri investiranju. Tokom diskusije, panelisti su se praktično svi složili da se sve više okreću digitalu i da su budžeti za digital veći nego ranije.

Usledilo je keynote predavanje Konstantina Kamarasa, osnivača i počasnog predsednika IAB Europe, koji je kroz „DNA Talk: Big Tent, Bigger Impact“ podelio svoje viđenje budućnosti digitalne industrije. Naglasio je važnost saradnje različitih aktera u ekosistemu i potrebu za zajedničkim pristupom izazovima koje industrija trenutno prolazi.

Google predstavio alate koji menjaju kreativni proces

Filip Baranski iz Google-a održao je jedno od najočekivanijih predavanja dana kroz sesiju „Modern Marketing in AI Era“. Osim što je istakao da moderni marketing prolazi kroz značajne promene koje pokreću i potrošači sa više izbora nego ikad i faktori koje omogućava AI, Baranski je predstavio Veo 3 alat koji pokazuje kako AI text-to-video generator može da napravi celu reklamu. Demonstrirao je i novi interfejs Flow koji će uskoro biti šire dostupan, kao i alate za dubovanje reklama koji omogućavaju brendovima da kreiraju sadržaj na različitim jezicima bez dodatnih troškova snimanja.

Panel „Agencije u 2025: Reset, Reinvent ili Relevance?“ koji je moderirao Andreja Milkić iz Leo Burnett-a, okupio je Predraga Vojinovića iz Method Agency, Nikolu Jovanovića iz Havas Adriatic, Zorku Radlović iz New Moment New Ideas i Selenu Radović iz Media House. Diskusija se dotakla tema kako Gen Z menja poslovno okruženje i kako AI ulazi u kancelarije agencija. Panelisti su se složili da pitching agencije treba da bude naplaćen, a govorili su i o tome kako se fokusiraju na svoje zaposlene i prilagođavaju novim trendovima u industriji.

AI testiranje kreativa sa neverovatnom preciznošću

Kataržina Kabiež iz kompanije Teads predstavila je kako Teads koristi prediktivnu AI za optimizaciju kreativnih materijala. „Sa ovom tehnologijom možemo u potpunosti da zamenimo ljude u kreativnom testiranju. Tačnost je 95%“, objasnila je Kataržina. Tehnologija se bazira na milijardima podataka i omogućava brendovima da testiraju kreative na velikoj skali za samo nekoliko minuta, što značajno smanjuje troškove tradicionalnog testiranja.

Zanimljiv segment programa bio je „Konstrakta ubija avatara“ gde su Ana Đurić i Nikola Jovanović iz Virgin Music Group-a istražili odnos između autentičnosti i digitalne kreativnosti u muzičkoj industriji.

Prvi konferencijski dan je zatvoio Fran Mubrin, kreativni direktor iz 404 Agency, predavanjem „Naïve Artist Meets Artist“ – istraživačkim projektom kroz koji koristi veštačku inteligenciju da nas u eri u kojoj se umetnost može generisati na zahtev podstiče na razmišljanje o autentičnosti umetničkog stvaralaštva.

Drugi dan: Mediji na prekretnici AI transformacije

Drugi dan Digital Day 2025 konferencije započeo je razgovorom o tome kako se medijska industrija suočava sa najvećim promenama od svog nastanka. Panel „Medijski chat: AI, Data, Budućnost“ okupio je predstavnike medijske industrije da diskutuju o budućnosti medija u doba AI. Predrag Roganović iz Telegrafa istakao je da najveća promena koju donosi AI jeste personalizacija vesti – ista priča će biti prikazana različito različitim čitaocima na osnovu njihovih preferencija. Ana Marković iz WMG-a fokusirala se na potrebu da se mediji ponovo pokažu kao bastioni kvalitetnog novinarstva.

Liz Lon iz Financial Times-a držala je zanimljivo predavanje „AI and news: transforming editorial workflows and reader experience“ gde je pokazala konkretne primere kako njen tim koristi AI. Demonstrirala je kako izgleda AI-generisani sažetak vesti – sistem automatski kreira kratke opise članaka koji se prilagođavaju tome šta čitalac traži. Na ekranu je pokazala tri različite verzije iste vesti o situaciji na Bliskom istoku, gde AI automatski izdvaja ključne informacije i pravi sažetke.

Objasnila je kako ova tehnologija omogućava novinarima da rade efikasnije i dosegnu širu publiku bez povećanja tima.
Panel „AI in the Newsroom“ moderirala je Jasmina Koprivica iz Euronews uz učešće Liz Lohn, Pavla Zlatića iz Velike Priče i Nedeljnika i Daniela Fazlića iz Bloomberga. Generalni stav panelista bio je da AI neće zameniti novinare, već će postati alat koji će svi morati da koriste. Nema više mogućnosti izbegavanja – AI je već ušao u redakcije i menja način rada od kreiranja sadržaja do distribucije.

AI agenti kreiraju novu eru marketinga

Đurađ Caranović iz Fundus Heritage Ventures održao je keynote predavanje „Šapat između klika i odluke: Šta 220.000 AI agenata zna, a vi ne smete da ignorišete“. Caranović je otkrio da je tokom poslednje četiri godine sa globalnim brendovima implementiran preko 220.000 generativnih AI agenata koji ne samo automatizuju procese već uče i otkrivaju ponašanje korisnika koje tradicionalna analitika ne može da uhvati. Naglasio je da je sada pravo vreme da se uđe u ovu oblast dok je još uvek relativno jeftina – kasnije će implementacija biti skuplja.

Kolin Luis iz Retail Media Works predstavio je keynote „Retail Media Unpacked“ gde je objasnio zašto je retail media najbrže rastući kanal oglašavanja u istoriji. Trgovci sada kreiraju medijske biznise koji ostvaruju prihod od svojih podataka o kupcima iz prve ruke, dok brendovi dobijaju precizne kanale koji donose direktnu prodaju i dublje uvide o potrošačima. Lewis je naglasio da ova transformacija već menja ceo ekosistem digitalnog oglašavanja.

„Najveći izazov za trgovce kada grade svoje retail media platforme jeste da nauče da razmišljaju kao medijska kompanija. Trgovci su oduvek bili odlični u operacijama, logistici i trgovini – to rade 2.000 godina. Sada im govorimo da monetizuju svoje podatke i da postanu medijski biznis“, objasnio je Luis u razgovoru nakon predavanja.

Aleksandar Petković iz WMG Product & Services predstavio je IAB Serbia istraživanje „Retail Digital Advertising Capability Map 1.0“ koje pokazuje da IAB Europe predviđa potrošnju na retail media oglašavanje u Evropi od 31 milijardi evra do 2028. godine. Srbija već danas ima zreo retail sektor, ali je još uvek na početku transformacije ka naprednim retail media ekosistemima.

Panel „Retail Media – od voblera do klika“ moderirao je Vladimir Zarić iz Ananas E-commerce uz učešće predstavnika ključnih domaćih kompanija – Jelene Feratović iz BENU-a, Igora Martinovića iz Heureka-a, Igora Grmuše iz Planeta Sport-a i Darka Čedića iz Direct Media United Solutions-a. Diskusija se fokusirala na praktične korake za razvoj retail media ekosistema u Srbiji.

Konferenciju je zatvoio Anđelko Trpković iz Publicis Groupe Adriatic predavanjem „Istorija Budućnosti“ koje je istražilo kako evolucija čovečanstva dovodi do trenutka gde AI menja način funkcionisanja u poslovnom i privatnom životu. Govorio je o tome kako inovativnost rešava nedostatke ljudskog dizajna i o važnosti koncepta povezanog identiteta u budućnosti.

Digital Day 2025 jasno je pokazao da se industrija digitalnog marketinga i medija nalazi na istorijskoj prekretnici. AI tehnologije već kreiraju potpuno nove paradigme poslovanja – od prediktivnog testiranja kreativa sa 95% tačnošću do agenata koji razumeju dublje ponašanje korisnika, od retail media kao novog dominantnog kanala do personalizovanih vesti prilagođenih svakom čitaocu.

2. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Vozni park u regionu stari, ali vozači odlažu zamenu vozila

by bifadmin 2. јун 2025.

Prema nedavnom istraživanju koje je MOL Grupa sprovela u šest zemalja Centralne i Istočne Evrope, prosečna starost vozila dostigla je ili premašila 12 godina, a skoro polovina ispitanika (48%) vozi automobile starije od deset godina. I pored toga, većina vozača ne smatra da su njihova vozila „stara” – 44% navodi da njihov automobil „više nije nov, ali nije ni star”.

Istraživanje – zasnovano na odgovorima više od 1.700 članova MOL Move programa lojalnosti iz Srbije, Mađarske, Češke, Slovačke, Rumunije i Slovenije – ispitivalo je navike u održavanju automobila i stavove prema premium gorivima.

Vozači potcenjuju starost svojih automobile

Zvanična statistika EU pokazuje da prosečna starost vozila iznosi 15 godina u Mađarskoj, 15,5 godina u Rumuniji, 15,1 godinu u Slovačkoj i 16,2 godine u Češkoj. Međutim, lične procene vozača u svim ovim zemljama znatno su niže, što ukazuje na to da mnogi vozači ili potcenjuju ili ignorišu stvarnu starost svojih automobila. Na primer, u Mađarskoj više od polovine ispitanika (54%) veruje da je njihovo vozilo i dalje novo ili barem nije staro – iako gotovo dve trećine (62%) vozi automobile starije od 10 godina. U Srbji, ispitivani korisnici MOL Move programa lojalnosti kažu daje prosečna starost njihvoih automobila 13,8 godina.

Odložena zamena vozila, ograničena finansijska fleksibilnost

Istraživanje je takođe otkrilo da skoro polovina vozača u regionu ne planira da zameni svoje vozilo u narednih pet godina – bez obzira na njegovu starost. Alarmantno je što je svaki deseti ispitanik (10%) naveo da trenutno ne može da priušti čak ni manju popravku. Ovaj nedostatak finansijske fleksibilnosti i odlaganje održavanja predstavljaju značajne bezbednosne rizike na putevima regiona.

Jednostavan korak ka pametnijoj vožnji

U tom kontekstu, dostupni i svakodnevni alati koji pomažu u produženju veka trajanja vozila postaju sve važniji — kao što je upotreba premium goriva. U celom regionu, 64% vozača koristi premium goriva bar jednom, a 30% njih to čini četiri ili više puta u deset točenja.

Većina ispitanika veruje u prednosti premium goriva: 60% se slaže da poboljšavaju performanse motora, dok 56% smatra da pomažu u očuvanju veka trajanja motora.

Velika većina vozača, članova MOL Move programa u Srbiji, koristi premium goriva

Po zvaničnoj statistici, prosečna starost automobila u Srbiji je veća od 17 godina. Uz to, studija sprovedena kroz MOL MOVE pokazuje da su vozači u Srbiji, u poređenju sa ostalima u regionu, najmanje u mogućnosti da izdvoje dodatna sredstva za popravku automobila. Zato je vozačima u našoj zemlji najvažnije da im automobil bude pouzdan što duži vremenski period i da ga što duže koriste bez većih kvarova. Ovu činjenicu je potvrdilo čak 90% ispitanika koji su korisnici MOL Move programa lojalnosti. Kako bi taj cilj ostvarili i na duže staze svoj automobil sačuvali i održali mladim, čak 65% MOL Move korisnika u tri od deset slučajeva, bira da natoči premijum gorivo, dok se njih 77% odlučuje za isto to, ali jednom u deset kupovina.

Ovo ne odražava samo savesniji pristup, već i dugoročnu posvećenost brizi o vozilu i pouzdanosti u njegovom radu među članovima MOL MOVE zajednice. Korisnici u Srbiji znaju da premijum gorivo ima smanjenu štetnu emisiju gasova i pozitivbno utiče na dugovečnost i performanse.

„MOL Move program je lojalna zajednica u kojoj članovi ne dobijaju samo popuste, već i aktivno doprinose dugoročnoj održivosti svojih vozila. Činjenica da je upotreba premium goriva znatno veća među MOL Move članovima jasno pokazuje da svest i lojalnost idu ruku pod ruku. Ponosni smo što svakodnevno služimo ovako posvećenu zajednicu u Srbiji,” izjavila je Biljana Mališić Jut, direktor maloprodaje MOL Serbia.

2. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Doncafé lansirao Džezversku – novu kafu za ljubitelje rituala i trenutaka koji traju

by bifadmin 2. јун 2025.

Od prvih kafana do Tik Tok-a, džezva je prešla dug put i menjala svoj izgled, ali nikad nije izašla iz mode i izgubila svoj šarm, jer sve nove i dobre priče počinju tako što pristavimo džezvu i zakuvamo dobru domaću kafu.

Zato je Doncafé zakuvao Džezversku, novu kafu namenjenu svima onima koji veruju da kafa nije samo napitak, već ritual od kojeg se ne odustaje – ritual koji podrazumeva vreme, pažnju i ljude sa kojima se deli.
Džezverska je kafa za Džezvere koji veruju da se prave stvari spremaju polako i sa pažnjom, a dele punog srca i sa osmehom.

Za sve one koji u užurbanom ritmu dana pronalaze prostor za usporavanje, povezivanje i istinsko uživanje u pažljivo skuvanoj kafi iz džezve.

Kafa balansiranog tela, arome i intenziteta ukusa, bez naglašene gorčine ili kiselosti, zahvaljujući čemu pruža nežno, pitko i harmonično iskustvo. Taj efekat postignut je pažljivim izborom optimalno izbalansirane mešavine brazilskih arabika i robusti sa afričkog i azijskog kontinenta, kako bi svaki gutljaj verno preneo duh prave domaće kafe, što je čini idealnim izborom i kod mlađe populacije.

„U kontekstu šire strategije, Džezverska je naš odgovor na novu generaciju potrošača i potrebe tržišta koje traži istovremeno kvalitet, identitet i emociju. Ona podmlađuje kategoriju domaće kafe, donoseći svežinu i stav, dok pokazuje da Doncafé ostaje dosledan onome u šta veruje, kaže Željka Paraušić, category manager Atlantic Grand.
Džezverska je dostupna u maloprodajnim objektima širom Srbije.

Predstavljanje Doncafé Džezverske kafe održano je u prijatnoj atmosferi restorana „Smokvica“ u Beogradu. Gosti su imali priliku da učestvuju u interaktivnom kvizu o kafi i da oslikaju sopstvenu džezvu kao simbol ličnog uživanja u saradnji sa umetnicom Aleksandrom Kostić, dok je za muzički ugođaj okupljenim Džezverima bila zadužena harizmatična Ivana Vukmirović “Manivi”, čiji je jazz-soul nastup dodatno obojio atmosferu.

2. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
B&F PlusEkonomija

SDPS, preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom

by bifadmin 2. јун 2025.

Predrag Bubalo, jedan od direktora preduzeća SDPS, nedavno je na Regionalnom forumu o održivom razvoju UN u Ženevi predstavio model poslovanja ove srpske kompanije. Ona je specifična po tome što 80% njenih zaposlenih čine ljudi sa invaliditetom, koji uspešno proizvode robu za pet industrija, imaju podsticajne radne uslove, uključujući i mogućnost da koriste apartman za odmor na Zlatiboru. Za to je zaslužan stav rukovodstva da postoji nešto važnije od zarade – osećaj da radiš pravu stvar.

„Priča o nama može se ispričati iz tržišnog i iz ljudskog ugla. Strogo poslovno gledano, mi zapošljavamo ljude sa invaliditetom jer je njima potreban posao, a nama su potrebni radnici. Ljudski, učinili smo dobro delo i za zaposlene i za sebe. Njima smo obezbedili posao sa dobrim radnim uslovima, a sebi poslovanje koje ima dublji smisao od pukog jurenja za zaradom“, kaže za B&F Predrag Bubalo, jedan od direktora SDPS-a. On je u ovaj posao ušao 2015. godine, sa sadašnjim drugim direktorom firme Srđanom Radivojevićem. Pre toga, bilo im je potrebno godinu dana da steknu status preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom.

Novac za razvoj poslovanja pronašli su kod banaka i Fonda za razvoj, a kadrove u saradnji sa Nacionalnom službom zapošljavanja. Novo preduzeće je širom otvorilo vrata ljudima sa ograničenom mogućnošću kretanja, gubitkom vida ili sluha, bubrežnim oboljenjima, mentalnim smetnjama poput šizofrenije, bolestima poput epilepsije i drugim zdravstvenim problemima, pod uslovom da znaju da rade ili žele da uče, i da su dobri ljudi.

Ovo, za naše uslove specifično preduzeće, počelo je od proizvodnje polietilenskih kesa i zapošljavalo je sedmoro radnika. Danas ima 50 zaposlenih, od kojih 80% čine ljudi sa invaliditetom, i posluje u pet industrija. SDPS nudi veoma različite proizvode – kese za smeće, streč folije, toalet papir i ubruse, kućne i industrijsku hemiju… Pored toga, njegov asortiman uključuje uniforme, cegere i drugu konfekciju za ugostiteljske objekte, maloprodajne lance i pekare, kao i tekstil za hotele, zatim brošure, vizit karte, jelovnike za restorane, kancelarijski pribor…

Predrag Bubalo objašnjava da su proizvodnju širili s ciljem da preduzeća, posebno velika, mogu kod njih da nabave sve što im treba, a da je to bila dobra poslovna odluka pokazuje i prošlogodišnji rast prodaje za 30%, čija vrednost je iznosila 860 miliona dinara. SDPS je 2023. kupio i umetničko-zanatsku radionicu Ihtis, u kojoj je četvoro radnika ručno izrađivalo ikone. Ihtis sada zapošljava 29 ljudi, većinom sa invaliditetom, i proširio je proizvodnju i na priveske za ključeve, plakete, medalje…

Pored Srbije, Ihtis prodaje svoju robu i u zemljama u kojima postoje eparhije SPC, kao što su Nemačka, Crna Gora, Hrvatska, Austrija, Italija, Hrvatska… Po narudžbi snabdeva i tržišta sa pretežno pravoslavnim stanovništvom u Grčkoj, Rumuniji, Severnoj Makedoniji, a nedavno je otvorilo i rusko.

Podrška države socijalnom poslovanju

Bubalo ističe da su uspeh postigli pre svega zahvaljujući tome što su ulagali „u prave stvari u pravom trenutku“ i kao važan momenat izdvaja onaj kada je socijalnim preduzećima omogućeno da posluju u plusu.

„Država je pre petnaestak godina počela ozbiljnije da podržava firme koje zapošljavaju osobe sa invaliditetom. Ona njihovu zaradu dotira u iznosu od 75% od prosečne plate. Za tu dotaciju postoji dobar razlog, jer su u pitanju ljudi sa umanjenom radnom sposobnošću, koji ne mogu da obavljaju posao istim intenzitetom ili brzinom kao ljudi bez zdravstvenih problema. Međutim, naše iskustvo je pokazalo da oni to nadoknađuju svojom radnom etikom“, naglašava Bubalo. On dodaje da država ovakvim preduzećima dotira i deo troškova za nabavku sirovina, a u slučaju SDPS-a to iznosi oko 3% od ukupnih izdataka.

Naši propisi podržavaju preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom i time što pojeftinjuju nabavku robe od njih. Naime, u Srbiji svaki poslodavac sa više od 20 zaposlenih dužan je da zapošljava osobe sa invaliditetom, pri čemu njihov broj raste sa rastom ukupnog broja zaposlenih. Poslodavac koji to ne čini, mora za svaku osobu sa invaliditetom koju nije zaposlio da uplati 50% od prosečne bruto zarade u fond za zapošljavanje ovih osoba. Tog nameta može ga osloboditi jedino kupovina usluga i proizvoda od kompanija poput SDPS-a, ukoliko na godišnjem nivou vrednost te kupovine dostigne 20 prosečnih zarada, pa tako za nabavku od približno 2,4 miliona dinara ušteda može iznositi oko 900.000 dinara.

„Iako je u pitanju ozbiljna ušteda, raduje me što ima i onih koji ne traže otpis te sume. Mi, na primer, već godinama sarađujemo sa lancem drogerija DM i primetio sam da oni nikada nisu tražili povrat od države. Kada sam im to predočio, rekli su mi da je stav kompanije da našu robu kupuju zbog kvaliteta, ali i zato što im je cilj da na sve moguće načine podrže zapošljavanje ljudi sa invaliditetom”, ističe Bubalo.

Kompanijski apartman za svačiji odmor

Država finansijski pomaže poslodavcima i kada fizički prilagođavaju radna mesta zaposlenima sa invaliditetom. Ali, SDPS odlikuje i nešto što se ne može platiti novcem, a to je atmosfera u kojoj svi zaposleni osećaju da su poštovani i ravnopravni. „To proizilazi iz našeg vrednosnog sistema koji najkraće mogu da definišem kao – hrišćanski pristup poslu”, kaže Bubalo i pojašnjava da SDPS posluje prema etičkom kodeksu zasnovanom na Srednjem sistemu vladike Nikolaja Velimirovića, koji poslodavca obavezuje da poštuje dostojanstvo zaposlenih i da pokazuje razumevanje za životne okolnosti radnika, a zaposlene da savesno obavljaju svoje radne dužnosti. Ovaj kodeks propisuje i podsticanje dijaloga u firmi i ličnog razvoja zaposlenih.

Beogradsko preduzeće poštuje ova načela u svim aspektima poslovanja. Tako su jednom održali sastanak sa ženom koja je u SDPS došla radi pregovora o podršci osobama sa intelektualnim poteškoćama, ali su je na kraju zaposlili, kada su čuli da je samohrana majka dvoje dece, od kojih jedno ima Daunov sindrom. Obezbedili su joj fleksibilne uslove rada poput obavljanja poslova od kuće ili dovođenja deteta na posao kad god postoji potreba za tim, kaže Bubalo i dodaje da za zapošljavanje ove žene nisu dobili podršku države, ali su stekli nešto vrednije – odličnu radnicu.

Inače, SDPS je prilagodio radni prostor za sve zaposlene, a one koji se teže kreću svako jutro na posao dovoze kolege. Nikome se ne gleda da li je u minut stigao u proizvodne pogone, već da li je završio posao. Zaposlenima su obezbeđeni besplatan ručak u restoranu iznad poslovnog prostora, besplatna fizička aktivnost u Stonoteniskom centru SDPS&Kocić koji se nalazi u krugu firme i čiji osnivači su SDPS i paraolimpijski selektor prof. dr Goran Kocić, kao i smeštaj za odmor.

„Na ideju o smeštaju došli smo slučajno. U jednom trenutku smo imali višak u kasi i pošto smo želeli da pokažemo lojalnost partneru sa kojim godinama sarađujemo, uložili u smo u njegov posao – izgradnju apartmana na Zlatiboru. Dakle, kupili smo stan i stavili ga na raspolaganje svima u firmi. U njemu sada mogu da odmaraju svi naši radnici, samo treba da ga rezervišu na vreme. Čak ni tu nema diskriminacije, evo ja, na primer, prošlog leta nisam uspeo da odem tamo jer se nisam prijavio na vreme. I to je potpuno u redu. Taj apartman nije moj, već naš. Meni bi bilo nezamislivo da ga kupim samo za sebe, jer ne mogu da budem na odmoru 365 dana godišnje. Isto kao što ne mogu odjednom da vozim šest skupocenih automobila i da živim u deset stanova. Zato ne jurimo zaradu od koje ćemo kupovati luksuznu imovinu, već radimo ono što nas ispunjava i dokazujemo svima da se može poslovati ljudski, u nadi da će još neko krenuti našim putem”, poručuje Bubalo.

Rezultate njihovog rada prepoznale su i Ujedinjene nacije, pa je Bubalo nedavno na Regionalnom forumu o održivom razvoju UN u Ženevi predstavio SDPS-ov model poslovanja.

Marija Dukić

Biznis & finansije 233, maj 2025. 

2. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvo

Od prethodnih 365 dana, u Srbiji su čak 73 bila „ekstremno topla”

by bifadmin 2. јун 2025.

Analiza temperaturnih kretanja na celoj planeti pokazala je da Srbija spada u države koje su u proteklih godinu dana imale najviše vrelih dana u Evropi, piše za portal Klima 101 Milica Tošić, doktorantkinja na Fizičkom fakultetu.

Upravo su objavljeni rezultati studije koju su potpisale organizacije Climate Central, World Weather Attribution i Klimatski centar Crvenog krsta, a koja sadrži analize globalnih temperatura od 1. maja 2024. do 1. maja 2025. godine. Kako se u njoj navodi, klimatske promene su doprinele drastičnom porastu broja ekstremno toplih dana.

Pod „ekstremno toplim danima” podrazumevaju se dani tokom kojih je maksimalna temperatura viša od 90% izmerenih temperatura na toj lokaciji u periodu od 1991. do 2020. godine. Pošto se odnosi na lokalne normale temperatura, ova mera uključuje ekstremna odstupanja tokom cele godine, uključujući i tokom zime.

Naš region na udaru klimatskih promena

U Srbiji, broj izmerenih ekstremno toplih dana je 73 – to je svaki peti dan u toku proteklih godinu dana. Zajedno sa drugim zemljama regiona kao što su Hrvatska, Rumunija i Bugarska, Srbija spada u države koje su imale najviše vrelih dana u Evropi.

Od 73 ekstremno topla dana u Srbiji, procenjuje se u studiji, 26 su „dodale” klimatske promene. Drugim rečima, skoro ceo jedan mesec ekstremno visokih temperatura u Srbiji ne bi se dogodio da se klima nije drastično promenila poslednjih decenija.

Istovremeno, studija nudi i uvid u prosečnu temperaturnu anomaliju – porast – tokom ovih godinu dana u odnosu na referentni period 1991-2020, za svaku zemlju sveta. Ovi podaci, koji su rezultat neposrednog merenja i poređenja, takođe prave jednu izrazito upečatljivu sliku.

Naime, jedna jedina zemlja na svetu imala je hladniju godinu od proseka: Island. A evropske zemlje, od Baltika do Balkana, imale su najveća na svetu odstupanja od nekadašnje normale.

Srbija među klimatski ranjivim zemljama

Period od maja 2024. do maja 2025. u Srbiji bio je za 1,4°C topliji od normale za 1990-2020, što je osmi najviši zabeleženi porast u svetu u ovom periodu – porast koji deli sa komšijskim zemljama Crnom Gorom, Hrvatskom, Rumunijom, Albanijom i Grčkom.

Ovo nije iznenađujuće jer se naša zemlja nalazi u regionu Mediterana i jugoistočne Evrope koji je „vruća tačka” klimatskih promena, odnosno koji se zagreva brže od svetskog proseka, a Srbija spada u klimatski ranjivije zemlje sveta.

U studiji su posebno izdvojenih 67 ekstremnih događaja – perioda povišenih temperatura koji korespondiraju sa toplotnim talasima. Jedan takav događaj, toplotni talas koji je zahvatio i Srbiju tokom leta 2024. godine, a kada su bile zabeležene temperature u proseku za 3,8 °C više od normale, istraživači Climate Central procenjuju da je bio čak 11 puta verovatniji usled klimatskih promena.

Metodologija studije

Kako je izračunat broj ekstremno toplih dana koji su dodale klimatske promene? Metodologija ove studije oslanja se na poseban indeks koji su razvili istraživači Climate Central pod imenom indeks klimatskog pomeraja (Climate Shift Index).

Ovaj indeks koristi istorijske podatke i rezultate klimatskih modela kako bi procenio verovatnoću pojave neke temperature na određenoj lokaciji, a zatim poredi istu tu verovatnoću sa procenjenom verovatnoćom te temperature u simulacijama u kojem se klimatske promene nisu dogodile – koje su i sami proizvodi klimatskih modela.

Kako navode u studiji, broj ekstremno toplih dana koji su dodale klimatske promene dobija se jednostavno: od broja procenjenih ekstremno toplih dana u toku godine (u Srbiji 73) oduzme se broj takvih procenjenih dana koji bi se dogodio bez klimatskih promena (u Srbiji 47). Rezultat je 26, odnosno broj ekstremno toplih dana koje su po ovoj metodologiji dodale klimatske promene.

Iako su rezultati uznemiravajući, treba da shvatimo da je sasvim moguće, čak i verovatno, da ova studija potcenjuje posledice klimatskih promena. Pre svega jer se studija odnosi na odstupanja temperatura u odnosu na normalu za tridesetogodišnji period od 1991. do 2020. godine – ali ova normala je već pomerena u odnosu na period pre uticaja klimatskih promena.

Primera radi, ako uporedimo naše zvanične normale za Beograd koje nudi Republički hidrometeorološki zavod, možemo videti da je za period 1991-2020. godišnja normala temperature 13,2 °C.

Međutim, ako se pomerimo trideset godina u prošlost, ta normala se menja – u periodu od 1961. do 1990. godine, njena vrednost na istoj mernoj stanici na Vračaru bila je 11,9 °C, manja za preko jedan stepen Celzijusa.

Očekuju se i domaće studije

Ovde je bitno napomenuti da se globalne studije često oslanjaju na primenu jednog uniformnog indeksa, dok sama procena uticaja klimatskih promena (atribucija događaja) u velikoj meri zavisi od načina na koji je ekstrem definisan.

Zbog toga je važno da pored ove globalne slike razvijamo i lokalizovane studije, piše Tošić, kako bismo tačnije procenjivali uticaj ekstremnih prilika na naše neposredno okruženje. To se posebno odnosi na zemlje sa slabije razvijenim meteorološkim sistemima, kao i sa slabijom dokumentacijom posledica ekstremnih događaja.

Analiza upravo lokalnih ekstrema, kako temperatura tako i pojava kao što su suše, jedno je polje istraživanja našeg aktuelnog istraživačkog projekta EXTREMES na Institutu za meteorologiju Fizičkog fakulteta u Beogradu.

Izvor: Klima101

Foto: Bru-nO, Pixabay

2. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

50 odsto Bugara je protiv uvođenja evra

by bifadmin 2. јун 2025.

Svaki drugi anketirani građanin Bugarske se protivi uvođenju evra, navodi se u najnovijem istraživanju Evrobarometra.

Prema anketi, 50 odsto Bugara je protiv uvođenja evra, a 43 odsto podržava ovaj korak, prenosi portal Novinite.

Rezultat svrstava Bugarsku među pet zemalja Evropske unije gde je većina građana protiv pridruživanja evrozoni.
U toj grupi su još Švedska sa 55 odsto stanovništva protiv evra, Poljska 59 odsto, Češka 63 odsto i Danska 65 odsto.
Bugarski ekonomisti su za sada podeljeni oko pitanja da li je njihova zemlja spremna za pristupanje evrozoni početkom 2026, dok je bankarski sektor saopštio da je dobro pripremljen za ovaj korak.

U svojoj poruci organizacija naglašava da je bankarski sektor zemlje već duboko integrisan sa evrozonom, što otvara put za glatku tranziciju.

Pored toga, nizak nivo državnog duga Bugarske ističe se kao ključan pozitivan faktor, sa odnosom državnog duga i BDP-a od 24,1 odsto na kraju godine, što je znatno ispod proseka EU od 81 odsto.

Budžetski deficit Bugarske ostaje unutar praga od tri odsto, a ekonomija je zabeležila solidan rast od 3,1 odsto u prvom kvartalu 2025.

Izvor: Unsplash
Foto: Pixabay

2. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
IT i naukaVesti

Ove uređaje smo svi koristili, a uskoro bi mogli da postanu suvišni

by bifadmin 2. јун 2025.

Ove uređaje smo svi koristili, a uskoro neće postajati. Mnoge tehnologije koje svakodnevno koristimo već su na putu da nestanu, iako ih još uvek upotrebljavamo. Zamenjuju ih pametnija, bežična i digitalna rešenja koja tiho preuzimaju njihovu ulogu.

Evo 10 stvari koje možda koristimo svakog dana, ali koje se polako povlače iz upotrebe:

USB priključak tiho nestaje

USB-A priključak je bio standard decenijama, ali sada ga zamenjuje savremeniji i univerzalniji USB-C. Novi laptopovi i punjači više ne podržavaju staru verziju, što naše postojeće kablove može učiniti beskorisnim.

Plastična kartica uskoro stvar prošlosti

Mobilna plaćanja i digitalne kartice osvajaju tržište velikom brzinom. Sve više banaka nudi virtuelne kartice, a mnogi već plaćaju putem telefona ili pametnog sata. Fizička kartica će postepeno nestajati.

Daljinski upravljač: Uređaj koji izlazi iz upotrebe

Televizori i pametni kućni sistemi sve češće se kontrolišu glasom ili putem mobilnog telefona. Daljinski upravljač, koji je nekada bio nezamenjiv, sada postaje suvišan – i uskoro samo uspomena.

Klasični punjač: Uskoro deo prošlosti

Bežično punjenje uzima maha, a sve više proizvođača potpuno uklanja priključke za punjenje. Budućnost je bez kablova – što znači kraj za mnoge klasične punjače koje poznajemo.

Produžni kabl: Zamenjuje ga pametno upravljanje strujom

Moderni domovi koriste integrisane utičnice koje se kontrolišu putem aplikacija. Produžni kablovi postaju ne samo nepotrebni, već se smatraju i potencijalnim rizikom od požara i zastarelom tehnologijom.

Kućna štampač-mašina: Na putu da postane suvišna

Digitalna rešenja kao što su elektronski potpisi i deljenje dokumenata učinili su štampače manje neophodnim. Mnogi proizvođači već smanjuju ponudu – što može biti znak da su dani štampača odbrojani.

Bluetooth slušalice: Nove tehnologije preuzimaju primat

Bluetooth je dugo bio kralj bežičnog zvuka, ali nove tehnologije poput Ultra Wideband i LE Audio nude bolji kvalitet i manju potrošnju energije. Bluetooth bi mogao izgubiti svoju dominaciju.

Digitalni foto-aparat: Mobilni telefon pobeđuje

Mobilni telefoni su postali toliko napredni da nadmašuju mnoge samostalne kamere. Prodaja kompaktnih foto-aparata brzo opada, a hobi fotografi sve češće biraju mobilni telefon.

PIN kod: Uskoro nepotreban

Prepoznavanje lica i otisak prsta učinili su PIN kodove skoro suvišnim. U svakodnevici ih retko unosimo, a trend ide ka tome da biometrijska sigurnost postane novi standard.

TV signal preko antene ili kabla: Streaming preuzima primat

Sve više ljudi odustaje od kablovske i antene u korist striming servisa. Televizija putem interneta postaje dominantna, a klasični TV signali se postepeno povlače iz domaćinstava širom zemlje.

Izvor: Teksiden.no/Blic
Foto: Pixabay

2. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Tri sela iz Srbije kandidati za najlepša na svetu

by bifadmin 2. јун 2025.

Srbija je na ovogodišnjem konkursu Svetske turističke organizacije Ujedinjenih nacija (UN Turizam) „Najbolja turistička sela 2025“, kandidovala tri sela i to Tršić, Rudno i Bistricu, objavilo je Ministarstvo turizma.

Globalna inicijativa „Najbolja turistička sela“ je jedan od stubova programa UN Turizam – „Turizam za ruralni razvoj“ i prepoznaje sela, koja su izuzetan primer ruralne turističke destinacije sa priznatim kulturnim i prirodnim dobrima, koja čuvaju i promovišu vrednosti, proizvode i način života. Pre nekoliko godina Mokra Gora je trijumfovala, a sad su naši kandidati Tršić (Turistička organizacija Loznice), Rudno (Kraljevo) i Bistrica (Petrovac na Mlavi).

Tršić – Zavičaj Vuka Karadžića i čuvar srpske kulture

Smešteno u srcu zapadne Srbije, nedaleko od Loznice, selo Tršić predstavlja jednu od najvažnijih kulturno-istorijskih destinacija u zemlji. Ovo slikovito selo okruženo planinama i šumama je rodno mesto reformatora srpskog jezika – Vuka Stefanovića Karadžića, što ga čini nezaobilaznim mestom za sve ljubitelje srpske istorije i tradicije.

Zašto posetiti Tršić?

Prostor oko Spomen kuće Vuka Stefanovića Karadžića u Tršiću, manastir Tronoša i šire okruženje, koji zajedno čine celinu kulturnih i prirodnih vrednosti materijalnog i nematerijalnog nasleđa, proglašen je uredbom Vlada Srbije zaštićenim područjem izuzetnog značaja jula 2019. godine, napominje Vikipedija.

Etno kompleks Vukova kuća, autentična rekonstrukcija ambijenta iz 18. veka, nudi uvid u svakodnevni život nekadašnjih srpskih domaćinstava. Svake godine u Tršiću se održava Vukov sabor, velika tradicionalna manifestacija koja okuplja umetnike, pesnike i folklorne ansamble iz cele Srbije.

A za ljubitelje aktivnog odmora, tu su pešačke i biciklističke staze koje vode kroz netaknutu prirodu.

Tršić je savršen spoj kulture, prirode i istorije, što ga čini idealnim mestom za porodična putovanja, školske ekskurzije i ljubitelje etno turizma.

Rudno – Planinski raj na padinama Golije

Na visini od oko 1.100 metara nadmorske visine, na obroncima planine Golije, nalazi se selo Rudno – jedna od najlepših destinacija za ekoturizam u Srbiji. Udaljeno je oko 30 km od grada Kraljeva i deo je specijalnog rezervata prirode „Golija“.

Šta čini Rudno posebnim?

Rudno je okruženo gustom šumom, prostranim livadama i planinskim izvorima, savršeno za sve koji traže mir i odmor daleko od gradske gužve. Idealno je za planinarenje i zimske sportove: tokom zime, selo nudi uslove za nordijsko skijanje i sankanje, dok leti privlači planinare i kampere.

Zahvaljujući nadmorskoj visini, zdravom vazduhu i tradicionalnom načinu života, Rudno je poznato po zdravoj klimi i domaćim specijalitetima poput sira, kajmaka i rakije.

Za sve koji žele da iskuse autentičnu atmosferu srpskog sela u netaknutoj prirodi, Rudno je pravo mesto.

Bistrica – Skriveni biser Zlatarskog kraja

Selo Bistrica nalazi se u opštini Petrovac na Mlavi, kao jedan od najvažnijih kulturnih lokaliteta u Braničevskom okrugu. Najveća atrakcija sela Bistrice su njene vodenice.

Glavni aduti Bistrice

Deo sela Bistrice predstavlja nepokretno kulturno dobro kao prostorna kulturno-istorijska celina od velikog značaja. U sklopu ove celine nalaze se tri valjarice, deset vodenica, crkva sa crkvištem, salaš, pet kuća, stara škola i mehane. Ovaj deo sela predstavlja svojevrsni „muzej na otvorenom“, gde posetioci mogu uživati u tradicionalnoj arhitekturi i ambijentu prošlih vremena.

Bistrica je i rodno mesto Dragutina Tomaševića, prvog srpskog olimpijca i maratonca koji je učestvovao na Olimpijadi u Stokholmu 1912. godine. U njegovu čast, svake godine se organizuje memorijalna trka i planinarska manifestacija „Stazama Dragutina Tomaševića“.

Izvor: Nova.rs
Foto: Pixabay

2. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Kompanija dm nastavlja snažan doprinos razvoju zajednice: donacije i inicijative u 2025. premašile 33 miliona dinara
  • ProCredit banka nastavlja unapređenje korisničkog iskustva
  • Neto zarada u oktobru iznosila je 110.670 dinara, medijalna 86.695
  • Sajberkriminalci koriste čak i tragediju u Novom Sadu za promociju svojih proizvoda
  • Koliko bi trebalo da zarađujete da biste mogli da uzmete stambeni kredit?

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit