NAJNOVIJE
Farma muva u Beču proizvodi đubrivo
Kina oporezuje prezervative zbog niske stope prirodnog priraštaja
CEVES: Ne ulaže se u ljude, već u vladanje...
Kako rešiti periode bez uplaćenih doprinosa kako bi penzija...
Đorđe Đukić: Strane banke neće sebi dozvoliti blokadu platnog...
Tri lica zlata prednosti i razlike – ETF, digitalno...
Prvih pet najprofitabilnijih kompanija na svetu u 2025. godini
„Green decor“, inovativna rešenja za ozelenjavanje: Zgrade kao bašte
Sve manje poslova otvorenih za osobe sa invaliditetom, a...
Srbija prvi put u svoj pravni sistem planira da...
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
Promo

Kaspersky: Srbija pod pritiskom novih sajberpretnji, MSP sektor najranjivija tačka

by bifadmin 2. децембар 2025.

Dok globalni talas sajberpretnji obara nove rekorde, a broj malicioznih uzoraka koje Kaspersky detektuje premašuje pola miliona dnevno, Srbija se nalazi usred veoma izazovnog perioda – sa značajnim porastom naprednih napada i sve očiglednijom ranjivošću sektora malih i srednjih preduzeća (MSP).

„Pola miliona novih uzoraka malvera dnevno nije samo statistika – on pokazuje da više ne govorimo o sporadičnim pokušajima kompromitacije, već o industrijalizovanom, masovnom procesu“, istakao je Darko Natalić, menadžer komunikacija kompanije Kaspersky za Istočnu evropu i dodao „Prava pretnja dolazi i zbog toga što su napadi sve brži, pametniji i sve bolje prikriveni.“

Stanje u Srbiji: pretnje postaju i bolje usmerene i opasnije

Srbija je danas drugoplasirana na listi zemalja sveta po broju malvera detektovanog u dolaznom e-mail saobraćaju, a zauzima i visoko peto mesto u istočnoj Evropi po učestalosti napada na visoko osetljive industrijske sisteme. Pojedine vrste napada, poput kradljivaca šifri, eksploita, bekdor napada ili spajvera su u prethodnoj godini porasle i više od 100% u odnosu na prethodnu godinu.

„Ipak, u domaćem okruženju brojke više ne pričaju celu priču. Iako se pojedini indikatori kreću naviše ili naniže iz godine u godinu, ključna promena je – kvalitativni skok pretnji” naglasio je Rade Furtula, Presales menadžer za Zapadni Balkan u kompaniji Kaspersky i dodao: „Priprema napada, potpomognuta AI tehnologijom, za kriminalce postaje sve jeftinija a sami napadi postaju sve uverljiviji i bolje prilagođeni lokalnim uslovima, a i preciznije usmereni ka konkretnim ciljevima ili grupama ljudi. To znači da stara logika — ‘ako imamo manji broj incidenata, situacija je dobra’ — više ne važi. Danas je dovoljan jedan kvalitetan napad da organizacija pretrpi dugoročne posledice.“

MSP sektor: kičma ekonomije, ali i najlakša meta

Samo u Srbiji 99,8% organizacija pripada grupi malih i srednjih preduzeća i zapošljava 80% ukupne radne snage. Iako pojedinačni napadi na MSP sajberkriminalcima ne donose najvišu zaradu, oni i dalje ostaju najčešća meta sajberkriminalaca – i to ne slučajno.

„MSP sektor istovremeno raspolaže vrednim podacima i ograničenim resursima. To je kombinacija koju napadači veoma dobro razumeju“, objašnjava Milan Kojić, Channel menadžer kompanije Kaspersky za Zapadni Balkan i dodaje „Napadi postaju sofisticiraniji, a velika većina manjih kompanija jednostavno ne može da prati tempo njihovog razvoja.“

Globalno istraživanje sprovedeno u intervjuima 880 ispitanika iz MSP sektora u Srbiji i još 15 zemalja Evrope i Severne Afrike, ukazalo je da se i u Srbiji ove kompanije susreću sa sličnim problemima kao i njihovi evropski ekvivalenti. Čak 70% MSP kompanija u Srbji nema jasnu, primenjivu strategiju sajberbezbednosti, a tek manje od trećine (29%) poseduje specijalizovani tim zadužen za sajberbezbednost ili ga delegira spoljnjem partneru (8%). Jedan od glavnih problema koje je istaklo gotovo četvrtina (23%) kompanija u Srbiji jeste nedostatak dovoljno kvalifikovanog stručnog kadra, što je i globalni problem.

Postoje i značajni interni problemi koji onemogućavaju bolju osposobljenost kompanija da odgovore na izazove ugrožene sajberbezbednost I gotovo trećina (32%) istakla je da menadžment nema dovoljno razumevanja za značaj sajberbezbednosti, što posebno čudi imajući u vidu da, prema globalnim podacima kompanije Kaspersky, prosečni trošak oporavka od samo jednog uspešnog sajbernapada premašuje za pola ukupan godišnji budžet ovih organizacija izdvojen za sajberbezbednost, a one registruju, u proseku, 16 takvih napada godišnje.

Nepoznanice i konfliktne informacije takođe muče preduzeća MSP sektora u Srbiji: čak 40% nije sigurno da li su njihove trenutne mere zaštite dovoljne u zaštiti od pretnji kojima su izložene, a četvrtina (25%) sumnja da rizici koje im ponuđači rešenja za sjaberbezbednost nude zaista odgovaraju stvarnim rizicima sa kojima se suočavaju. Pri tome, regulatorni zahtevi i potreba usklađivanja sa nacionalnom i nadnacionalnom regulativom im, umesto unapređenja sajberbezbednosti i celokupnog delatnog ambijenta oduzima fokus i pažnju koju bi posvetili sjaberbezbednosti – gotovo trećina (32%) ne razume da li se i kako na njih odnose zakonski zahtevi i obaveze usklađenosti sa regulativom.

Kojić je naglasio da sve ovo ukazuje na hitnu potrebu za jačanjem svesti, pristupačnijim rešenjima i boljom edukacijom MSP sektora, kao i na važnost partnerstva između industrije, regulatora i preduzeća.

Zaključak: 2025. godina kao prelomni trenutak

Prema ocenama stručnjaka kompanije Kaspersky, domaće tržište se nalazi u specifičnoj poziciji: s jedne strane, rast svesti i regulativa donose pozitivan pomak, ali s druge — brzina razvoja pretnji i ranjivost MSP sektora zahtevaju hitno jačanje odbrane.

„Sajberbezbednost više nije tehničko pitanje, već pitanje opstanka,“ poručili su govornici. „Ako MSP želi da održi kontinuitet poslovanja u svetu gde napadi svakog dana postaju napredniji, ulaganje u zaštitu mora biti deo osnovne poslovne strategije, ne opcija.“

2. децембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

United Group B.V. nastavlja sa rastom u trećem kvartalu 2025. godine

by bifadmin 2. децембар 2025.

United Grupa, vodeća telekomunikaciona i medijska kompanija u Jugoistočnoj Evropi, danas je objavila finansijske rezultate za prvih devet meseci 2025. godine (9M 2025, zaključno sa 30. septembrom 2025. godine): rast prihoda i prilagođene EBITDA-e u poređenju sa istim periodom prošle godine.

Nakon prodaje portfolija u Srbiji ranije ove godine, Grupa se sada jasno fokusirala na osnovne operacije u Evropskoj uniji i rastuće biznise u oblasti telekomunikacija, medija i tehnologije. Portfolio je pojednostavljen, a menadžment je fokusiran na ključne kompanije u u Grčkoj, Bugarskoj, Hrvatskoj i Sloveniji.

Istovremeno, Grupa je nastavila sa jačanjem liderskog tima, a imenovanje dr. Kim Kyllesbech Larsena za Grupnog direktora za tehnologiju i informacije i Dejana Kocića za v.d. izvršnog direktora kompanije United Cloud, podržavaju realizaciju tehnologije i inovacija u agendi United Grupe.

Ključni rezultati poslovanja

Finansijski rezultati United Grupe za 9M 2025. godinu odražavaju kombinaciju održivog rasta prihoda, jačanja zarade i daljeg jačanja bilansa. Prihodi su porasli za 3% u odnosu na isti period prošle godine, dostigavši iznos od 2,0 milijarde evra, pretežno zahvaljujući organskom rastu broja korisnika, rastu prodaje postojećim korisnicima, inflacionim korekcijama cena i ICT projektima. Prihodi za poslednjih 12 meseci dostigli su 2,7 milijardi evra, što predstavlja rast od 4% u odnosu na prethodnu godinu.

Prilagođena EBITDA porasla je za 7%, na približno 680 miliona evra, što je premašilo rast prihoda, kao rezultat kontinuiranog upravljanja troškovima koji su umanjili uticaj inflacije plata na većini tržišta. Prilagođena EBITDA za poslednjih 12 meseci dostigla je 909 miliona evra, što predstavlja rast od 9% u odnosu na isti period prošle godine.

Kapitalna izdvajanja, isključujući kapitalizovane zakupnine, porasla su na oko 550 miliona evra, uglavnom kao rezultat povećanih ulaganja u fiksnu mrežu (posebno izgradnju optičke mreže u Grčkoj), investicija u mobilnu infrastrukturu i energetske projekte.

Grupa je dodatno ojačala svoj bilans: na dan 30. septembar 2025. godine, neto dug prema EBITDA je smanjen na 4,27x, u poređenju sa 4,70x na dan 30. jun 2025.

2. децембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Ekonomija

Mali broj privatnih firmi u Srbiji ima kolektivni ugovor

by bifadmin 2. децембар 2025.

U privatnom sektoru svega 13% preduzeća ima kolektivne ugovore, dok u frmama sa više od 50 zaposlenih taj procenat iznosi 15%. 

Ovo su rezultati istraživanja koje je u okviru projekta „Osnaživanje socijalnog dijaloga u Republici Srbiji“ sprovela Međunarodna organizacija rada (MOR) a finansirala Evropska unija.

Cilj analize je bio da pruži jasniji uvid u to kako preduzeća u Srbiji razumeju i koriste kolektivne ugovore, koje koristi proističu iz kolektivnog pregovaranja, sa kakvim se izazovima suočavaju i gde postoje mogućnosti za unapređenje socijalnog dijaloga. Nalazi pokazuju da je ukupna rasprostranjenost kolektivnih ugovora ograničena -13% preduzeća u privatnom sektoru ima kolektivni ugovor koji obuhvata oko 245.000 radnika. U preduzećima sa više od 50 zaposlenih taj procenat iznosi 15%.

Najveća zastupljenost kolektivnih ugovora je u građevinarstvu, transportu i prerađivačkoj industriji. Kolektivni ugovori u Srbiji najviše uređuju zakonski definisana pitanja, dok se teme poput zarada, obuka i razvoja veština ređe obrađuju.

Šta to beše dostojanstveni rad?

Jovan Protić, nacionalni koordinatora MOR za Srbiju, naveo je da izveštaj popunjava važan informativni jaz u razumevanju prakse kolektivnog pregovaranja u privatnom sektoru Srbije i da po prvi put kroz projekat „Osnaživanju socijalnog dijaloga u Republici Srbiji“ imamo vremena i resursa da se u kontinuitetu posvetimo ovoj značajnoj temi.

„Socijalni dijalog, i unutar njega kolektivno pregovaranje, je jedan od četiri „stuba“ Agende dostojanstvenog rada Međunarodne organizacije rada širom sveta, i predstavlja osnovu za dostizanje dostojanstvenog rada, socijalni mir i dobro upravljanje tržištem rada. Naš cilj je da, zajedno sa socijalnim partnerima i Vladom Srbije, ojačamo institucionalni okvir i stvorimo podsticajnije uslove za razvoj kolektivnog pregovaranja, koje je ključno za održiv ekonomski rast“, izjavio je Protić.

Kako kolektivni ugovori utiču na poslovanje preduzeća?

Pavle Medić, istraživač Centra za visoke ekonomske studije (CEVES) i rukovodilac istraživanja, istakao je da su prikupljeni podaci prvi put omogućili uvid u to kako preduzeća u Srbiji koriste i doživljavaju kolektivne ugovore.

„Ovo istraživanje pokazuje da postoji jasna razlika između preduzeća koja imaju kolektivne ugovore i onih koja ih nemaju – ne samo u stepenu organizovanosti, već i u kvalitetu radnih odnosa. Kompanije sa kolektivnim ugovorima pokazuju viši nivo predvidljivosti u poslovanju. One imaju bolji ambijent i veću spremnost da investiraju u zaposlene. Iako smo otkrili da je stepen kolektivnih ugovora u Srbiji u privatnom sektoru relativno nizak, podaci ukazuju da postoji značajan potencijal za njihov razvoj. I to je oblast na kojoj treba da radimo i koju teba da podstičemo“, izjavio je Medić.

„Kolektivni ugovori pomažu kompanijama u Srbiji da se usklade sa najboljim praksama EU, poboljšavajući harmoniju i transparentnost na radnom mestu. Ovi sporazumi grade poverenje i smanjuju sporove, istovremeno postavljajući jasne standarde kada su u pitanju plate i bezbednost na radu. Rezultati ovog novog istraživanja koje je finansirala EU ukazuju da kolektivni ugovori pružaju nedvosmislene benefite, ali se i dalje nedovoljno koriste na nivou kompanija“, rekao je Ričard Masa, šef operacija u Delegaciji EU u Srbiji.

Foto: Tumisu, Pixabay

2. децембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Zabava

Dizajnerka koja iz Šumadije stvara parisku modu

by bifadmin 2. децембар 2025.

Dizajnerka Nataša Milojević se iz Beograda preselila u malo mesto blizu Topole i tamo otvorila modni atelje u kom sama dizajnira i šije odeću.

“Ljubav prema visokoj modi prenela mi je tetka koja je živela u Parizu i tamo radila za renomirane krojačke salone”, počinje ona priču o tome zašto je odabrala studije dizajna. Po sticanju diplome odmah je počela da radi u kući specijalizovanoj za venčanice. Međutim, ubrzo je iz kreative prešla u poslove modnog menadžmenta. Godinama je bila jedna od najvažnijih zaposlenih u atelju jedne srpske dizajnerke, ali je to bio posao koji je ne ispunjava pa je nakon pandemije odlučila da se iz Beograda vrati u rodni kraj i osmeli da postane preduzetnica.

Po povratku joj je nedostajala vreva grada, ali je angažman u jednoj kompaniji modne konfekcije u Topoli pomogao da se navikne na mirniji ritam. Iako od njenog mesta do Beograda ima pedesetak kilometara, i premda je radila od 8 do 16h, nije je mrzelo da posle posla ide u prestonicu gde je pohađala školu šivenja i modelovanja.

“Zaokupljena brzim ritmom modne industrije i radeći za druge zanemarila sam svoje usavršavanje i teško mi je bilo da nađem vreme za kreativni rad”, objašnjava Milojević zašto je to učinila.

A potom je, iz želje da pravi svoje modele, odlučila da zakorači u svet preduzetništva. Iskoristila je podsticaje koje državne institucije preko Nacionalne službe zapošljavanja usmeravaju za razvoj preduzetništva. Konkurisala je za dobijanje sredstva i tek po dobijanju granta, pre dve godine otvorila preduzetničku radnju pod imenom “Porte des Lions”.

Sama i dizajnira i šije

Prve komade koje je šila bili su dekorativni jastuci, jer smatra da je tekstil u enterijeru format kroz koji može da iskaže svoje viđenje mode. Ujedno je i njen omaž dizajnerki Sarah Lavoine čiji rad prati i ceni.

No, ove godine je zaokružila prvu mini kolekciju haljina i suknji koje je sama dizanirala i šila. Za sada se Natašini modeli mogu naći u jednom koncept storu u Beogradu.

Priznaje da joj je najteži deo posla onaj u kome ima najviše iskustva – marketing i prodaja. Svesna je da je to neminovnost, jer je teško pozicionirati se na tržištu gde su prisutni svi: od najpoznatijih svetskih brendova do domaćih modnih kuća iza kojih stoje ne samo kolege već i oni kojima je moda niša za ulaganje.

“Moda je u jednom trenutku na ovim prostorima postala zanimanje kojim može svako da se bavi. Apsurdno možda, ali više oni koji, u stvari, nemaju konkretnu profesiju. Bez vizije, talenta, škole, ali sa ekonomskom potporom da ulažu u brendiranje. Moja vodilja su pak modni komadi koji su poput primenjene umetnosti. Za koje klijent zna da je od ideje do realizacije autentično delo samog dizajnera”, tvrdi ona.

Svaki komad razvija sama, od ideje, crteža, odabira mataerijala, krojenja, šivenja, jer želi da budu poput modne bombonjere. “Savršeni, sa svakim šavom sa dva identična lica”, priča Nataša Milojević i dodaje da je upravo crtanje i zvuk mašine čine srećnom.

Žao joj je što tetka nije doživela da vidi njene realizovane modne komade, ali je iz Pariza prenela njenu krojačku lutku i šivaću mašinu na kojima radi. Ime brenda je, takođe, francusko, po čuvenom Ulazu lavova u Luvru.

Izvor: Biznis u regionu

2. децембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Inflacija u EU pala na 2,5 odsto, rekorder Rumunija sa 8,4 odsto

by bifadmin 2. децембар 2025.

Inflacija u eurozoni u oktobru na godišnjem nivou pala je na 2,1 odsto, sa 2,2 odsto u septembru, dok na nivou Evropske unije iznosi 2,5 procenata, saopštio je Eurostat.

Identično smanjenje u odnosu na septembar od 0,1 odsto zabeleženo je i na nivou Evropske unije, prenosi Index.

Najniže stope inflacije u oktobru su bile na Kipru 0,2, u Francuskoj 0,8 i u Italiji 1,3 odsto, dok su rekorderi Rumunija sa 8,4, Estonija sa 4,5 i Letonija sa 4,3 odsto.

U poređenju sa septembrom, inflacija je smanjena u 15 država članica, u tri je ostala na istom nivou, a porasla je u devet zemalja.

Najveći doprinos inflaciji u evrozoni došao je iz sektora usluga – 1,54 odsto, a slede hrana, alkohol i duvan sa 0,48 i neenergetski industrijski proizvodi sa 0,16 odsto.

Cene energenata su u oktobru smanjene za simboličnih 0,08 odsto, čime je potvrđen trend stabilizacije i pada cena u tom sektoru.

Izvor: Fonet

Foto: Pixabay

2. децембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Svaki treći radnik u Srbiji tokom prošle godine promenio je posao

by bifadmin 2. децембар 2025.

Svaki treći radnik u Srbiji tokom prošle godine promenio je posao, a neto plata koju očekuju tražeći posao posla je u proseku 1.165 evra, pokazuje istraživanje koje je danas objavio portal Infostud.

U regionalnom istraživanju u Srbiji, Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Severnoj Makedoniji učestvovalo 3.273 ispitanika iz Srbije.

Podaci otkrivaju visok nivo mobilnosti radnika u Srbiji, koji sličan u BiH i Severnoj Makedoniji, dok Hrvatska beleži nešto niži nivo promena posla.

Čak 59 odsto ispitanika u Srbiji planira da promeni posao tokom naredne godine, više od polovine zaposlenih prati tržište rada i razmatra nove prilike, čak i ako su trenutno zaposleni, ukazuje Infostud.

Na pitanje da li se plaše da bi mogli ostati bez posla, 30 odsto zaposlenih u Srbiji odgovara potvrdno, što znači da se svaki treći radnik povremeno oseća nesigurno, navodi Infostud, uz ocenu da je to očekivan nivo za tržište koje često prolazi kroz ekonomske i strukturne promene.

S druge strane, 42 odsto ispitanih kaže da se ne plaši, a 28 odsto o tome uopšte ne razmišlja i Srbija se tako nalazi na sredini regionalne skale.

Na osnovu odgovora, izračunate su očekivane prosečne neto plate po zemljama: Hrvatska: oko 1.650 evra, Srbija oko 1.165, Severna Makedonija oko 1.075 evra, BiH oko 1.050 evra.

U Srbiji se posebno izdvaja podatak da 64 odsto ispitanika očekuje platu u opsegu od 730 do 1.330 evra.

To znači da gotovo dve trećine radnika smatra da bi upravo taj okvir omogućio pristojan život, iznos koji nije luksuzan, ali obezbeđuje stabilnost i mogućnost dugoročnog planiranja.

Taj raspon očekivanja Srbiju jasno smešta u sredinu regionalne lestvice – iznad BiH i Makedonije, ali ispod Hrvatske, što se u potpunosti uklapa u razlike u troškovima života i standardu u svakoj od zemalja, zaključuje Inforstud.

Plata je i dalje glavni i presudni faktor pri odabiru posla, pokazalo je istarživanje, što je u Srbiji odgovorara oko 66 odsto ispitanika, Hrvatska izrazito prednjači, gde čak 74 odsto ispitanika smatra da je plata ključna u odluci za posao.

Odmah iza zarade, kandidati u Srbiji najčešće navode međuljudske odnose kao drugi najvažniji faktor i više od 60 odsto kaže da im je važno da rade u timu gde postoji međusobno poštovanje i dobra komunikacija, što je gotovo identično rezultatima u BiH i Severnoj Makedoniji.

Sigurnost posla jeste važna, ali ne presudna: navodi je nešto manje od 20 odsto radnika, što Srbiju ponovo smešta između Hrvatske i BiH.

Istraživanje je sprovedeno tokom Regionalnog sajma poslova od 14. do 21. oktobra.

Izvor: Infostud/Fonet

Foto: Pixabay

2. децембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Na poslednjoj aukciji obveznica: Trend smanjenja prinosa i oscilacije u interesovanju investitora

by bifadmin 2. децембар 2025.

Država je na aukciji održanoj 25. novembra 2025. godine realizovala prodaju desetoipogodišnjih državnih obveznica u ukupnom iznosu od 5,98 milijardi dinara.

Ovom transakcijom nastavljeno je zaduživanje države na domaćem tržištu kapitala kroz reotvaranje emisije koja je investitorima prvi put ponuđena krajem januara ove godine.

Obveznice su prodate po stopi prinosa od 5,10 odsto na godišnjem nivou, što predstavlja blagi pad troškova zaduživanja u odnosu na prethodne aukcije iste hartije od vrednosti.

Silazni trend prinosa i realizacije

Analiza statistike trgovanja ovom emisijom pokazuje jasan trend smanjenja prinosa, ali i oscilacije u interesovanju investitora.

Prilikom prve emisije 23. januara 2025. godine, kada je država prodala obveznice u vrednosti od čak 111,33 milijarde dinara, izvršna stopa iznosila je 5,25 odsto, koliko iznosi i kuponska stopa. Već na aukciji 11. marta stopa je pala na 5,20 odsto, da bi se trend nastavio u maju sa 5,16 odsto, i konačno dostigao 5,10 odsto na novembarskom nadmetanju.

Ukupna vrednost ove emisije državnih hartija od vrednosti iznosi 180 milijardi dinara. Zaključno sa ovom novembarskom aukcijom, država je investitorima uspešno prodala obveznice u ukupnoj nominalnoj vrednosti od 168,4 milijarde dinara, pri čemu je cena obveznica blago rasla tokom godine prateći pad stope prinosa.

Kako nema zakazanih aukcija do kraja godine, nije plasirano 11,58 milijardi dinara državnog duga.

Investitori „njuše“ povećane rizike

Podaci ukazuju i na značajnu razliku u procentu realizacije. Dok je januarska premijera zabeležila visoku realizaciju od 92,78 odsto ponuđenog obima, kasnije aukcije beleže skromnije rezultate.

U martu je procenat realizacije pao na 36,63 odsto, u maju na 34,38 odsto, dok je na poslednjoj aukciji u novembru realizacija iznosila 34,06 odsto.

Iako je obim aukcije u novembru iznosio 17,56 milijardi dinara, ukupna tražnja je stala na 8,06 milijardi, od čega je prihvaćeno blizu šest milijardi dinara.

„Pad entuzijazma je evidentan, iako realizovana stopa celokupne emisije na prvi pogled nije loša. Čini mi se da tržište percipira povećane fiskalne rizike u svetlu krize oko NIS- a, nesigurne procene rats BDP-a, permamento prisutne političke krize i još uvek postojećeg rizika inflacije“, kaže za Nedeljnik Vladan Pavlović, analitičar Ipopema Securities.

Ko su bili kupci?

Kupcima obveznica iz desetipogodišnje emisije država će isplaćivati kupon od 5,25 odsto polugodišnje, svakog 27. januara i 27. jula, sve do datuma dospela 2035. godine.

Na poslednjoj aukciji učestvovalo je osam ponuđača, a podneto je ukupno 26 ponuda.

Kada se pogleda ko je na ovoj aukciji uspešno kupio državne obveznice, najviše prihvaćenih ponuda, ukupno šest, došlo je od investitora koji nastupaju preko kastodi računa.

Reč je o zbirnim računima preko kojih banke čuvaju i upravljaju hartijama od vrednosti za svoje klijente, koji mogu biti investicioni fondovi ili druge finansijske institucije.

Odmah iza njih su „ostala pravna lica“ sa pet prihvaćenih ponuda, dok su građani, koji se sve češće pojavljuju kao ulagači, ostvarili četiri kupovine. Banke, koje su inače tradicionalni kupci državnog duga, ovoga puta su imale tri prihvaćene ponude.

Izvor: Nedeljnik

Foto: Pixabay

2. децембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

„ESG Zaokret: Od regulative do kulture“

by bifadmin 1. децембар 2025.

Lideri, vizionari i stručnjaci iz regiona okupiće se 8. decembra na prvoj godišnjoj konferenciji „ESG Zaokret: Od regulative do kulture“ koja će se održati u Metropol Palace hotelu u Beogradu kako bi zajedno ispisali novo poglavlje održivosti na Zapadnom Balkanu. Ovaj događaj organizuje Western Balkans ESG Foundation, prva neprofitna organizacija u regionu osnovana s ciljem da podrži održivu tranziciju ekonomija zemalja Zapadnog Balkana, integracijom ESG principa u svakodnevno poslovanje, javne politike i lokalne zajednice.

Konferenciju će svojim uvodnim obraćanjem otvoriti Milena Laković, ko-osnivač i direktorka Western Balkans ESG Foundation: „Održivost je prestala da bude izbor, postala je poslovni standard. Svedočimo trenutku kad ESG prelazi iz domena reputacije u domen odgovornosti. Danas pitanje nije više da li, već kako se prilagoditi i iskoristiti ovu tranziciju. Događaji poput ovog našeg su mesto gde se razmena znanja pretvara u stvarne promene. Upravo zato organizujemo našu prvu godišnju konferenciju „ESG Zaokret: Od regulative do kulture“ gde ćemo okupiti zainteresovane strane iz oblasti javnih politika, biznisa i zajednice kako bismo razgovarali o integraciji ESG principa i direktnom uticaju na inkluziju, investicije i održivost“.

Uvodno obraćanje daće dr Milica Delević, Generalni sekretar EBRD i članica Savetodavnog odbora Fondacije, čija poruka osvetljava važnost povezivanja lokalnih inicijativa sa međunarodnim standardima i investitorima: “Prva konferencija Western Balkans ESG Foundation u Beogradu predstavlja važan trenutak za region i priliku u ključnom trenutku da povežemo lokalne inicijative sa međunarodnim standardima i investitorima. ESG principi su ključni za privlačenje kapitala, jačanje poverenja i kreiranje tržišta koje poštuje sve aspekte odgovornog i održivog poslovanja. Zajedničkim delovanjem svih aktera gradimo temelje za ekonomije koje ne mere uspeh samo finansijskim pokazateljima, već i uticajem na društvo i okolinu. Verujem da održivost nije samo obaveza, već strateška prednost koja obezbeđuje dugoročnu stabilnost i inkluzivni rast”.

PROGRAM I UČESNICI KONFERENCIJE

Tokom konferencije će se održati sedam panela, koji predvodi Ekskluzivni Fireside chat: Od reči do dela, kada će se okupiti regionalni poslovni lideri da razgovaraju o izazovima i viziji za odgovorniji i održiviji poslovni ambijent. Zajedno sa Vojislavom Lazarevićem, ko-osnivačem Fondacije govoriće: Gergely Pókos (Izvršni direktor Direkcije za Zeleni program, OTP Bank), prof. Dragan Lončar (Ekonomski fakultet, Peterhof Consulting), Darko Vuković (potpredsednik Elixir Group za finansije) i Nemanja Laković (Izvršni direktor, Rudnik uglja ad Pljevlja).

Na prvom panelu „Banke i ESG – Izazovi i mogućnosti“, koji vodi Balázs Balogh (CRO, OTP banka Srbija), učestvovaće predsednici Izvršnih odbora banaka: Predrag Mihajlović (OTP banka Srbija), Igor Anić (ProCredit banka), Nikola Vuletić (UniCredit Bank Serbia) i Vlastimir Vuković (NLB Komercijalna banka).

Naredni panel „Međusektorski dijalog – Hype ili održiva realnost?“ pružiće odgovor na pitanje da li je ESG prolazni trend ili strateški pokretač transformacije. Kosta Andrić (Izvršni direktor, ICT Hub) vodiće razgovor sa: Jelenom Drakulić Petrović (CEO, Ringier Serbia, Montenegro, Bosnia), Vladanom Balaban (Predsednik, M&I Systems Group), Majom Grubor (CRO, AikBank) i Dejanom Backović (CFO, Kappa Star Group).

Treći panel „Navigacija kroz ESG pejzaž – Pravni okvir i korporativni uticaj“ koji moderira Lena Petrović (Advokatska kancelarija MJB) razmatraće najnovije EU regulative i njihov uticaj na regionalne lance snabdevanja. Panelisti su: Jovana Joksimović (pomoćnik Ministra za međunarodnu saradnju i evropske integracije Ministarstva rudarstva i energetike), dr Anđelka Mihajlov (Savetodavni odbor Fondacije), Milena Popović Martinelli (Regional Policy Lead CSEE, EBRD), Vladimir Hrle (advokat, Vođa IFC savetodavnog projekta ESG u Srbiji) i Vladimir Jovanović (savetnik, Zelena ekonomija, GIZ).

U okviru konferencije biće održan i „Fireside Chat: Odgovornost šampiona“ powered by Talks&Folks, u kom će Filip Filipović, višestruki MVP i olimpijski, svetski i evropski šampion, razgovarati sa Milenom Laković, direktorkom Fondacije.

Takođe, razmatraće se aktuelna tema „Kako se (ne) pripremamo za zelenu tranziciju na tržištu rada?“ u panel diskusiji koju će voditi Dušan Basalo (Talks&Folks, ko-osnivač Fondacije) sa Vojislavom Vučićevićem (konsultant za inovacije, ICT Hub), Miom Popić (direktorka Sinergija centra, psihoterapeutkinja i biznis psihološkinja), Jelisavetom Lazarević (Docentkinja i prodekanka FEFA, Chief Content officer Bloomberg Adria) i Danijelom Isailović (Menadžerka OIE SRBIJA).

Nakog toga, panel „Izgradnja poverenja – Uloga ESG-a u korporativnoj transformaciji“ osvetliće kako ESG principi oblikuju poslovanje i reputaciju kompanija izvan finansijskog sektora. Diskusiju će moderirarti Dragan Bosiljkić (partner i direktor ESFA), a učestvuju Uroš Milosavljević (Partner, KPMG), Neda Lazendić (Direktorka, WV International), Sandra Živković (direktorka Odeljenja za ESG, Banca Intesa) i Sandra Vučurović (Direktrka, Marsh Srbija).

Za sam kraj konferencije najavljujemo diskusiju na aktuelnu temu „Energetska tranzicija u Srbiji i u Crnoj Gori: Izazovi, realnost i budućnost”, gde će uz Kseniju Karić (Direktorka za biznis i strategiju, Pulsec) razgovarati David Žarković (pomoćnik Generalnog direktora za poslove upravljanja elektroenergetskog portfelja, Elektropivrede Srbija ad – EPS) i Bojan Đordan (vd Generalni direktor EPCG).

PARTNERI I PODRŠKA ODRŽIVOJ BUDUĆNOSTI

Pored bogatog programa i učešća velikog broja stručnjaka, konferenciju „ESG Zaokret: Od regulative do kulture“ podržavaju brojni partneri i organizacije iz regiona. Značaj događaja prepoznali su i sponzori, čija uloga dodatno potvrđuje važnost održive transformacije na Zapadnom Balkanu. Počasni član Fondacije je OTP Grupa, dok su srebrni sponzori AikBank, Elixir Group i Marsh.

Bronzanu kategoriju sponzorstava čine ProCredit Bank, Banca Intesa, Umka (članica Kappa Star Group) i Addiko Bank.

Snažna mreža medijskih i community partnera obezbeđuje široku vidljivost i doprinosi podizanju svesti o ESG standardima u javnosti. Medijski partneri konferencije su NIN, Blic, BizLife, OdržiMe i New Polis, dok je partnerska organizacija OIE Srbija, a PR agencija Minted Advisory pruža podršku u komunikaciji.

Pridružite se konferenciji gde se znanje, iskustvo i vizija spajaju u stvarne promene za održivu budućnost Zapadnog Balkana. Za više informacija i prijavu posetite link ka sajtu konferencije, dodatne informacije možete dobiti putem mail-a office@wbesgfoundation.org

do kulture“ koja će se održati u Metropol Palace hotelu u Beogradu kako bi zajedno ispisali novo poglavlje održivosti na Zapadnom Balkanu. Ovaj događaj organizuje Western Balkans ESG Foundation, prva neprofitna organizacija u regionu osnovana s ciljem da podrži održivu tranziciju ekonomija zemalja Zapadnog Balkana, integracijom ESG principa u svakodnevno poslovanje, javne politike i lokalne zajednice.

Konferenciju će svojim uvodnim obraćanjem otvoriti Milena Laković, ko-osnivač i direktorka Western Balkans ESG Foundation: „Održivost je prestala da bude izbor, postala je poslovni standard. Svedočimo trenutku kad ESG prelazi iz domena reputacije u domen odgovornosti. Danas pitanje nije više da li, već kako se prilagoditi i iskoristiti ovu tranziciju. Događaji poput ovog našeg su mesto gde se razmena znanja pretvara u stvarne promene. Upravo zato organizujemo našu prvu godišnju konferenciju „ESG Zaokret: Od regulative do kulture“ gde ćemo okupiti zainteresovane strane iz oblasti javnih politika, biznisa i zajednice kako bismo razgovarali o integraciji ESG principa i direktnom uticaju na inkluziju, investicije i održivost“.

Uvodno obraćanje daće dr Milica Delević, Generalni sekretar EBRD i članica Savetodavnog odbora Fondacije, čija poruka osvetljava važnost povezivanja lokalnih inicijativa sa međunarodnim standardima i investitorima: “Prva konferencija Western Balkans ESG Foundation u Beogradu predstavlja važan trenutak za region i priliku u ključnom trenutku da povežemo lokalne inicijative sa međunarodnim standardima i investitorima. ESG principi su ključni za privlačenje kapitala, jačanje poverenja i kreiranje tržišta koje poštuje sve aspekte odgovornog i održivog poslovanja. Zajedničkim delovanjem svih aktera gradimo temelje za ekonomije koje ne mere uspeh samo finansijskim pokazateljima, već i uticajem na društvo i okolinu. Verujem da održivost nije samo obaveza, već strateška prednost koja obezbeđuje dugoročnu stabilnost i inkluzivni rast”.

PROGRAM I UČESNICI KONFERENCIJE

Tokom konferencije će se održati sedam panela, koji predvodi Ekskluzivni Fireside chat: Od reči do dela, kada će se okupiti regionalni poslovni lideri da razgovaraju o izazovima i viziji za odgovorniji i održiviji poslovni ambijent. Zajedno sa Vojislavom Lazarevićem, ko-osnivačem Fondacije govoriće: Gergely Pókos (Izvršni direktor Direkcije za Zeleni program, OTP Bank), prof. Dragan Lončar (Ekonomski fakultet, Peterhof Consulting), Darko Vuković (potpredsednik Elixir Group za finansije) i Nemanja Laković (Izvršni direktor, Rudnik uglja ad Pljevlja).

Na prvom panelu „Banke i ESG – Izazovi i mogućnosti“, koji vodi Balázs Balogh (CRO, OTP banka Srbija), učestvovaće predsednici Izvršnih odbora banaka: Predrag Mihajlović (OTP banka Srbija), Igor Anić (ProCredit banka), Nikola Vuletić (UniCredit Bank Serbia) i Vlastimir Vuković (NLB Komercijalna banka).

Naredni panel „Međusektorski dijalog – Hype ili održiva realnost?“ pružiće odgovor na pitanje da li je ESG prolazni trend ili strateški pokretač transformacije. Kosta Andrić (Izvršni direktor, ICT Hub) vodiće razgovor sa: Jelenom Drakulić Petrović (CEO, Ringier Serbia, Montenegro, Bosnia), Vladanom Balaban (Predsednik, M&I Systems Group), Majom Grubor (CRO, AikBank) i Dejanom Backović (CFO, Kappa Star Group).

Treći panel „Navigacija kroz ESG pejzaž – Pravni okvir i korporativni uticaj“ koji moderira Lena Petrović (Advokatska kancelarija MJB) razmatraće najnovije EU regulative i njihov uticaj na regionalne lance snabdevanja. Panelisti su: Jovana Joksimović (pomoćnik Ministra za međunarodnu saradnju i evropske integracije Ministarstva rudarstva i energetike), dr Anđelka Mihajlov (Savetodavni odbor Fondacije), Milena Popović Martinelli (Regional Policy Lead CSEE, EBRD), Vladimir Hrle (advokat, Vođa IFC savetodavnog projekta ESG u Srbiji) i Vladimir Jovanović (savetnik, Zelena ekonomija, GIZ).

U okviru konferencije biće održan i „Fireside Chat: Odgovornost šampiona“ powered by Talks&Folks, u kom će Filip Filipović, višestruki MVP i olimpijski, svetski i evropski šampion, razgovarati sa Milenom Laković, direktorkom Fondacije.

Takođe, razmatraće se aktuelna tema „Kako se (ne) pripremamo za zelenu tranziciju na tržištu rada?“ u panel diskusiji koju će voditi Dušan Basalo (Talks&Folks, ko-osnivač Fondacije) sa Vojislavom Vučićevićem (konsultant za inovacije, ICT Hub), Miom Popić (direktorka Sinergija centra, psihoterapeutkinja i biznis psihološkinja), Jelisavetom Lazarević (Docentkinja i prodekanka FEFA, Chief Content officer Bloomberg Adria) i Danijelom Isailović (Menadžerka OIE SRBIJA).

Nakog toga, panel „Izgradnja poverenja – Uloga ESG-a u korporativnoj transformaciji“ osvetliće kako ESG principi oblikuju poslovanje i reputaciju kompanija izvan finansijskog sektora. Diskusiju će moderirarti Dragan Bosiljkić (partner i direktor ESFA), a učestvuju Uroš Milosavljević (Partner, KPMG), Neda Lazendić (Direktorka, WV International), Sandra Živković (direktorka Odeljenja za ESG, Banca Intesa) i Sandra Vučurović (Direktrka, Marsh Srbija).

Za sam kraj konferencije najavljujemo diskusiju na aktuelnu temu „Energetska tranzicija u Srbiji i u Crnoj Gori: Izazovi, realnost i budućnost”, gde će uz Kseniju Karić (Direktorka za biznis i strategiju, Pulsec) razgovarati David Žarković (pomoćnik Generalnog direktora za poslove upravljanja elektroenergetskog portfelja, Elektropivrede Srbija ad – EPS) i Bojan Đordan (vd Generalni direktor EPCG).

PARTNERI I PODRŠKA ODRŽIVOJ BUDUĆNOSTI

Pored bogatog programa i učešća velikog broja stručnjaka, konferenciju „ESG Zaokret: Od regulative do kulture“ podržavaju brojni partneri i organizacije iz regiona. Značaj događaja prepoznali su i sponzori, čija uloga dodatno potvrđuje važnost održive transformacije na Zapadnom Balkanu. Počasni član Fondacije je OTP Grupa, dok su srebrni sponzori AikBank, Elixir Group i Marsh.

Bronzanu kategoriju sponzorstava čine ProCredit Bank, Banca Intesa, Umka (članica Kappa Star Group) i Addiko Bank.

Snažna mreža medijskih i community partnera obezbeđuje široku vidljivost i doprinosi podizanju svesti o ESG standardima u javnosti. Medijski partneri konferencije su NIN, Blic, BizLife, OdržiMe i New Polis, dok je partnerska organizacija OIE Srbija, a PR agencija Minted Advisory pruža podršku u komunikaciji.

Pridružite se konferenciji gde se znanje, iskustvo i vizija spajaju u stvarne promene za održivu budućnost Zapadnog Balkana. Za više informacija i prijavu posetite link ka sajtu konferencije, dodatne informacije možete dobiti putem mail-a office@wbesgfoundation.org

1. децембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Zašto kompanijama danas treba SOC

by bifadmin 1. децембар 2025.

Cyber kriminal i rizici koji su povezani sa bezbednošću na internetu odavno više nisu nova tema. Svakodnevno možemo da pročitamo o cyber napadima koji su pogodili velike kompanije ili državne institucije čak i na društvenim mrežama i portalima.

Šta kažu statistike?

Prema izveštaju Global Security Outlook Svetskog ekonomskog foruma za 2025. godinu, 72% organizacija izveštava o povećanju cyber rizika. Izveštaj navodi i da je digitalni prostor sve kompleksniji i teži za razumevanje i pravilnu zaštitu, na šta najviše utiču faktori kao što su digitalna transformacija, brza primena novih tehnologja, posebno baziranih na veštačkoj inteligenciji, kao i veliki nedostatak znanja i stručnog kadra. Vredan pomena je i rizik koji unosi supply chain, tj. mogućnost da ranjivost u sistem unese kompromitovani dobavljač ili zlonamerni kod u komponenatama trećih strana.

Došli smo do situacije gde je cyber kriminal doprineo globalnom finansijskom gubitku od 9.5 triliona dolara samo tokom prethodne godine. Broj incidenata iz godine u godinu raste, kao i njihova vrsta i složenost. U ovakvim uslovima, zaštititi svoje poslovanje postaje imperativ. Jedan incident može trajno uzdrmati odnose sa klijentima, dobavljačima i partnerima, a neretko dovesti i do pravnih i regulatornih posledica. Za poslovanje je od suštinskog značaja da se rizik prepozna i kvantifikuje, kako bi se procenio ekonomski, operativni i reputacioni uticaj, i adresirao na optimalan način.

U korak sa novim Ai baziranim tehnologijama

Veštačka inteligencija je takođe deo svakodnevnog života. Koristimo chat gpt i slične alate da nam predlože dobru seriju, salon za manikir u kraju, ali i da optimizujemo i ubrzamo neki biznis proces. Činjenično stanje je da AI već oblikuje donošenje poslovnih odluka.

Procenat organizacija koje očekuju da će AI imati značajan uticaj na cyber bezbednost je 66, a samo 37% organizacija ima procese za procenu sigurnosti AI alata pre njihove primene, što jeste činjenica koja zabrinjava. Zaposleni i dalje ostaju glavna meta deepfake napada, kao i fišing kampanja uopšte, organizacije će morati da preispitaju način na koji obučavaju i štite sve, od zaposlenih do najvišeg menadžmenta, i da zaštitu prilagode modernim trendovima.

Nedostatak stručnog kadra

Ogroman je broj kompanija koje ostaju ranjive zbog nedostatka ključnih veština. Od 2024. godine, jaz u sajber veštinama povećao se za 8%, pri čemu dve od tri organizacije prijavljuju umerene do kritične nedostatke veština, uključujući manjak ključnog kadra i stručnosti potrebne za praćenje standarda. Na svetskom nivou svega 14% organizacija veruje da trenutno raspolaže ljudima i veštinama koje su im potrebne u ovom domenu. Nedostatak kadra se meri milionima a određeni sektori su pogođeniji od drugih, obrazovanje, javna uprava, zdravstvo kao i mala i srednja preduzeća.

Kako Security Operations Centar može da pomogne?

Šta je u stvari Security Operations Centar? SOC je operativna jedinica koja funkcioniše 24/7, 365 dana u godini, stalno nadgledajući mreže, sisteme i korisničke aktivnosti. Njegova primarna funkcija je da otkrije anomalije i potencijalne pretnje pre nego što prerastu u ozbiljne incidente. Kombinuju se tehnologije, procesi i ljudi, čineći SOC centralnom tačkom za detekciju, analizu i reagovanje na bezbednosne događaje.

SOC možete posmatrati kao neku vrstu video nadzora vaših IT resursa. Kompanije uglavnom imaju instalirane kamere i alarme koji upozoravaju na neželjene upade u fizičke prostorije. Šta je sa digitalnim granicama? Kada security eksperti završe svoje poslove, da li neko sluša alarme i primećuje da je neko neprimećen ušao u baze podataka? SOC komandni centar ima zadatak da primeti svaki pokušaj neovlašćenog upada i da na svaki reaguje, čime se povećava cyber otposnost kompanije.

Kada kompanija ima funkcionalan SOC, ona ne ulaže samo u tehnologiju, već u kontinuitet poslovanja. U svetu gde svaki minut zastoja može značiti hiljade evra gubitka, sposobnost brzog reagovanja i preciznog upravljanja incidentima postaje direktan faktor finansijske stabilnosti. U PULSEC-u radimo na širenju svesti o važnosti cybersecurity-ja i shvatamo važnost bezbednosti čitavog digitalnog ekosistema.

Autor: Sanja Rakić, Menadžerka Security Operations Centra PULSEC

1. децембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
B&F PlusIT i nauka

Koliko autsorsing košta srpski IT?

by bifadmin 1. децембар 2025.

Iako je autsorsing u izvozu IKT usluga doneo Srbiji stabilnost, zaposlenost i milijarde evra, ovakav model istovremeno ograničava njen tehnološki potencijal. Razvoj sopstvenih IT proizvoda mogao bi udvostručiti prihode, ali zahteva ulaganja, strpljenje i spremnost na rizik.

Srbija se poslednjih godina pozicionirala kao regionalni lider u izvozu IKT usluga, sa prihodima koji su 2024. godine dostigli 4,1 milijardu evra, prema podacima Narodne banke Srbije (NBS). Ovaj sektor zapošljava desetine hiljada stručnjaka, doprinosi smanjenju nezaposlenosti i obezbeđuje značajan devizni priliv, čineći oko 10% ukupnog izvoza zemlje čiji je BDP približno 70 milijardi evra.

Iza ovih impresivnih brojki, međutim, krije se i druga strana realnosti: oko 80% izvoza zasnovano je na autsorsingu, gde srpski programeri rade za strane kompanije, dok intelektualna svojina i najveći deo dobiti odlaze u inostranstvo, najčešće u SAD, Veliku Britaniju ili Nemačku.

Iako autsorsing obezbeđuje stabilnost i zaposlenost, postavlja se pitanje koliko Srbija gubi time što ne razvija sopstvene proizvode i globalne brendove, kao i da li bi prelazak na takav model doneo veće ekonomske koristi?

Prema procenama IT udruženja Serbian IT Association (SITA) i Republičkog zavoda za statistiku (RZS), u Srbiji trenutno radi između 70.000 i 80.000 IT stručnjaka, uključujući programere, testere, dizajnere i druge profile. Prosečna neto plata u ovom sektoru kreće se od 1.600 do 2.500 evra, dok u autsorsing firmama može dostići i 3.000 evra mesečno. Uzimajući u obzir poreze i doprinose, bruto trošak po zaposlenom iznosi oko 2.400 evra mesečno.

Za prosečnih 75.000 zaposlenih to znači mesečni trošak od približno 180 miliona evra, odnosno 2,2 milijarde evra godišnje samo na plate. Država kroz poreze i doprinose prikupi oko 900 miliona evra godišnje, što predstavlja značajan doprinos budžetu.

Međutim, dok plate i porezi ostaju u Srbiji, zarade od softvera koji razvijaju srpski timovi knjiže se u sedištima stranih kompanija. Tako, na primer, tim programera u Novom Sadu razvija aplikaciju koja globalno generiše desetine miliona dolara godišnje, ali Srbija od toga vidi samo porez na zarade, dok intelektualna svojina pripada stranim vlasnicima.

Da li autsorsing koči razvoj domaćih IT brendova?

Autsorsing ima neosporne prednosti. Firme kao što su Endava, HTEC ili Vega IT privlače strane investitore, otvaraju nova radna mesta i podstiču razvoj IT zajednice kroz edukacije i stručne događaje. Stabilni ugovori sa stranim klijentima omogućavaju planiranje i rast bez velikih rizika, dok programeri uživaju visok životni standard u poređenju sa drugim sektorima u Srbiji.

Prema podacima NBS, koji se oslanjaju na Anketu o radnoj snazi RZS, izvoz IKT u 2024. godini značajno je doprineo ekonomskom rastu i povećanju zaposlenosti. To je dovelo do smanjenja stope nezaposlenosti na prosečnu vrednost od oko 8,5% tokom godine, sa minimumom od 8,1% u trećem kvartalu. Ova stopa predstavlja istorijski nizak nivo u poređenju sa prethodnim godinama (na primer, 9,1% u četvrtom kvartalu 2023), a IT sektor se pokazao kao ključan faktor tog pada, zapošljavajući desetine hiljada mladih stručnjaka i obezbeđujući stabilan devizni priliv.

Osim toga, autsorsing firme često ulažu u lokalnu infrastrukturu, poput tehnoloških parkova u Beogradu i Nišu, što dodatno jača domaću ekonomiju. Ipak, ovaj model ima i svoja ograničenja. Srpske firme uglavnom posluju po principu „rent a coder“, pružajući usluge bez vlasništva nad proizvodima. To znači da ne akumuliraju kapital koji bi mogle da reinvestiraju u inovacije ili globalnu ekspanziju.

Prema podacima RZS, Srbija je u 2024. godini uložila oko 0,94% BDP-a u istraživanje i razvoj (R&D), što je značajno ispod proseka EU, koji je prema Eurostatu iznosio 2,22% za 2023. Ovakva ograničenja pozicioniraju Srbiju kao radno intenzivnu ekonomiju, zavisnu od stranih klijenata i sa smanjenom otpornošću na globalne ekonomske krize.

Može li Srbija da stvori globalne IT brendove?

Zamislimo alternativni scenario: srpski programeri ne rade isključivo za strane kompanije, već razvijaju domaće SaaS platforme, mobilne aplikacije, video-igre ili finteh rešenja namenjena globalnom tržištu. Ako bi svaki od procenjenih 75.000 IT stručnjaka u Srbiji generisao prosečno 100.000 evra godišnjeg prihoda – što je realna procena za softverske proizvode poput SaaS modela – ukupni prihodi bi dostigli čak 7,5 milijardi evra godišnje!

U još optimističnijem scenariju, sa prihodima od 150.000 evra po zaposlenom, što odgovara globalnom proseku uspešnih tehnoloških kompanija, ta cifra bi mogla da naraste na impresivnih 11,25 milijardi evra. Samo država bi kroz poreze na plate, dobit i PDV potencijalno inkasirala između 1,5 i tri milijarde evra godišnje – što je dva do četiri puta više od trenutnih oko 800 miliona koliko IT sektor sada donosi u budžet.

Uspešni primeri već postoje. Nordeus je 2021. godine prodat kompaniji Take-Two Interactive za oko 325 miliona evra (378 miliona dolara), najviše zahvaljujući igri „Top Eleven“. Firme poput Seven Bridges i Tenderly razvijaju specijalizovane softverske proizvode u oblastima biotehnologije i blokčejna, privlačeći globalnu pažnju. Ovi primeri pokazuju da domaći proizvodi mogu generisati vrednost jednaku desetinama autsorsing ugovora.

Ipak, takvi uspesi su retki. Razvoj sopstvenih proizvoda zahteva ulaganja od jedan do dva miliona evra po projektu, prema procenama Startita, i nosi visoke rizike. Prema izveštaju Startup Genome, oko 90% startapova propadne zbog lošeg upravljanja, nedostatka tržišnog pristupa ili jake konkurencije. Srbija takođe ima ograničen pristup rizičnom kapitalu, sa samo nekoliko aktivnih fondova, dok skaliranje proizvoda na globalnom tržištu traje tri do pet godina, uz stalne troškove za marketing i infrastrukturu.

Šta Srbija može preduzeti da ne ostane „programer za iznajmljivanje“

Druge zemlje pokazuju šta je moguće kada se pređe sa autsorsinga na sopstvene proizvode. Izrael je od zemlje poznate po talentovanim programerima i inženjerima postao globalni startap centar, sa kompanijama kao što su Wix i Mobileye, vrednim milijarde dolara. Estonija je razvila Skype uz snažnu državnu podršku digitalizaciji, dok je Rumunija kroz UiPath stvorila globalnog lidera vrednog preko 10 milijardi dolara. Ovi primeri ukazuju na važnost kombinacije talenta, kapitala i strateške vizije – nečega što Srbiji još nedostaje.

Prelazak na sopstvene proizvode nosi značajne rizike: visoke troškove razvoja, tržišni neuspeh i regulatorne izazove, poput usklađivanja sa Zakonom EU o veštačkoj inteligenciji, koji nameće stroge zahteve za transparentnost i bezbednost tehnoloških rešenja. Tehnološke greške mogu imati katastrofalne posledice, a u Srbiji, gde je startap ekosistem još u razvoju, takvi rizici su dodatno izraženi zbog ograničenog pristupa kapitalu i malog broja stručnjaka za upravljanje inovacijama.

Autsorsing pruža sigurnost i predvidljivost, ali razvoj sopstvenih proizvoda može ojačati reputaciju i privući investitore. Nordeusov uspeh inspirisao je novu generaciju startapova, dok Tenderly pozicionira Srbiju kao prepoznatljivog regionalnog lidera u blokčejn industriji. Za promenu su potrebne poreske olakšice, fondovi za rizični kapital, kao i obrazovani i iskusni menadžeri proizvoda. Estonija je pokazala kako sistemska podrška države može transformisati ekonomiju, dok iskustvo Izraela ističe značaj startap kulture. Bez ovoga, Srbija rizikuje da ostane „iznajmljivani programer“ globalnog tržišta, dok najveći profiti odlaze u inostranstvo.

Autsorsing jeste Srbiji doneo stabilnost, zaposlenost i milijarde evra, ali istovremeno ograničava njen tehnološki potencijal. Razvoj sopstvenih proizvoda mogao bi udvostručiti prihode i pozicionirati Srbiju kao inovativnu silu, ali zahteva ulaganja, strpljenje i spremnost na rizik. Uz stratešku podršku države i privatnog sektora, Srbija može iskoristiti svoj talenat i izgraditi ekonomiju zasnovanu na vlasništvu, a ne samo na pružanju usluga stranim kompanijama.

Milena Šović, AI Implementation Specialist & AI Content Trainer

Biznis Top 2024/25 u izdanju časopisa Biznis i finansije, novembar 2025.

Foto: Adrien, Unsplash

1. децембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Farma muva u Beču proizvodi đubrivo
  • Osećate se anksiozno nakon kafe? Evo kako da izbegnete taj efekat
  • Sve što znamo o predstojećoj godišnjoj konferenciji „ESG Zaokret: Od regulative do kulture“
  • Kina oporezuje prezervative zbog niske stope prirodnog priraštaja
  • CEVES: Ne ulaže se u ljude, već u vladanje ljudima

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit