NAJNOVIJE
Fejsbuk testira naplaćivanje deljenja linkova
Globalni kapital sve češće ima prezime
Privreda i građani zbog kredita stavili pod hipoteku 70...
Za metalsku i elektroindustriju dolaze teži dani
Država subvencioniše i ekskluzivni hotel u Expo zoni
Najbogatiji investitori postepeno se pomeraju sa Severne Amerike ka...
Koliko godišnje dajemo na participaciju za preglede i lekove?
Srbija na 12. mestu rang liste najboljih kuhinja na...
Da li su hakeri zaista u posedu podataka o...
Prosečna plata ponovo ne pokriva zvaničnu prosečnu korpu
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
EkonomijaVesti

Kontrola kapitala najveća prepreka za globalni proboj juana

by bifadmin 22. август 2025.

Kina sve više širi upotrebu digitalnih valuta dok promoviše juan (renminbi) kao odraz statusa druge najveće svetske ekonomije i izaziva dominaciju američkog dolara u međunarodnoj trgovini i finansijama.

Međutim, ograničen pristup kineskim finansijskim tržištima i restrikcije konvertibilnosti juana ostaju ključne prepreke njegovoj globalnoj upotrebi.

Uprkos tome, Hong Kong je već uveo regulativu za stabilkoine, a pojedini kineski stručnjaci zagovaraju donošenje pravila kako bi se pripremilo tlo za eventualni stabilkoin vezan za juan. Prema izveštaju Reutersa, kineski Državni savjet (vlada) razmatra plan za internacionalizaciju juana koji bi mogao uključiti i izdavanje ovakve digitalne valute, prenosi Euronews Business.

Inače, stabilkoini su digitalne valute čija je vrijednost vezana za određenu valutu, najčešće američki dolar. Za razliku od kriptovaluta poput Bitkoina, njihova svrha je da budu sredstvo plaćanja, a ne investicija. Kritičari upozoravaju da mogu zaobići tradicionalne bankarske sisteme i olakšati ilegalne transakcije.

Digitalni juan – e-CNY

Kina je još 2019. pokrenula pilot projekat digitalnog juana (e-CNY), a do jula 2024. zabeležene su transakcije u vriednosti od 7,3 biliona juana. E-CNY se koristi i za isplate plata državnim službenicima, dok se njegova primjena promoviše i u Africi.

Za razliku od stabilkoina, e-CNY izdaje centralna banka i on je dio zvaničnog monetarnog sistema.

Hong Kong, koji ima poseban pravni i finansijski sistem, od 1. avgusta primjenjuje zakon o stabilkoinima. Time želi privući bogate investitore i pozicionirati se kao regionalni centar digitalnih valuta. Ipak, za juan-stabilkoin bile bi potrebne nove, ciljane regulative.

Glavna prepreka – konvertibilnost juana

Uprkos ambicijama Pekinga, juan nije slobodno konvertibilan, a stroge kontrole kapitala ostaju najveća prepreka njegovom globalnom proboju.

Prema podacima SWIFT-a, juan je u junu 2025. bio šesta najčešće korišćena valuta u globalnim plaćanjima, sa udelom od 2,88%. Ipak, daleko zaostaje za američkim dolarom, koji i dalje drži dominantnih 47% svih međunarodnih transakcija.

Izvor: Investitor.me

Foto: Pixabay

22. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Srpska lepinja se našla u deset najboljih pekarskih proizvoda u Evropi

by bifadmin 22. август 2025.

Lepinje su se našle rame uz rame sa slavnim francuskim bagetom i legendarnom italijanskom fokačom i ušla je među deset najboljih hlebova na mapi evropskih pekarskih specijaliteta.

Šta čini ovaj tradicionalni proizvod koji se pravi samo od brašna, vode, soli i kvasaca, toliko posebnim? Gošća Jutarnjeg programa RTS-a, nutricionistkinja Milka Raičević, smatra da je u pitanju je kvalitet zrna pšenice i ljubav koja se unosi u njeno pravljenje.

– Svi sastojci za lepinju se odlično kombinuju i daju savršenu strukturu što je i čini tako posebnom. Zato ne možemo da budemo ravnodušni kada prođemo pored pekare i osetimo njihov miris – ističe ona.

– Ali ova priča o našoj lepinji, koja zaslužuje to mesto, je priča o tradiciji. Međutim, moramo da vodimo računa u kojoj pekari kupujemo jer vešti, odnosno zli, pekari mogu mnogo toga dodati u lepinju da ona ne bude zdrava – kaže Milka Raičević.

Lepinja je zdrav proizvod, pogotovu ako je integralna, dodaje nutricionistkinja, jer u njoj dobijamo sve ono što zrno sadrži, sve što nam je potrebno i što treba da nam da snagu za početak dana.

Priča o tradiciji i specijalitetu

Lepinja naravno ima i dodatke tako da predstavlja kompletan obrok.

– Imate onu čuvenu moču koju mi nutricionisti smatramo da nije dobra, ali i u toj kombinaciji imate kompletan obrok. Imate belančevine, skrob i ugljene hidrade. Ali najveća greška je ako vam to bude svakodnevni obrok. Jer kao što treba da unosimo svih sedam vrsta namirnica, tako moramo da menjamo i vrste hlebova – upozorava nutricionistkinja.

Leskovačka lepinja najbolje ide uz roštilj

Marko Savić, vlasnik leskovačke pekare kaže da nema neke posebne tajne zašto su njihove lepinje dobre.

– Jaka temperatura peći, to je jedan od glavnih razloga da bi bio dobar somun. Dobro brašno, hladna voda i to je to. Otac je pokrenuo pekaru 1996. godine i onda je on od jednog ortaka uzeo recepturu i po toj recepturi radimo do dana današnjeg – dodaje Marko.

Dnevno ova pekara proizvede oko šest hiljada lepinja, ali tokom roštiljijade dnevno proizvedu oko 20.000.

Hleb je svakodnevno prisutan u našoj ishrani, a lepinja je zadovoljstvo koje sebi treba priuštiti.

Belo ili integralno brašno

Bela pogača ima veći glikemijski indeks i diže nivo šećera u krvi, i kalorijska vrednost je mnogo veća. Pored toga postoje ljudi koji imaju intoleranciju na gluten.

– Integralna ima manji glikemijski indeks i ona bi trebala da bude na trpezi mnogo češće nego bela – napominje Raičevićeva.

– Ali znate šta, tu ima jedna veoma važna stvar, a to je nije loš ni beli, ni integralni hleb, ni ta bela, ni integralna pogača, samo su problem naše loše navike. Vi morate u toku dana da unesete dve kriške hleba. I hteli mi ili ne hteli, mera za našu količinu hleba, to je veličina dlana. A u suprotnom, nije dobro – ističe nutricionistkinja.

Ukoliko ste od onih koji mnogo vole beli hleb, tostirajte ga, biće manje štetan, savetuje.

Hleb je kroz istoriju održao i srpsku vojsku

U muzeju Ponišavlja u Pirotu već decenijama sa posebnom pažnjom čuva se jedan eksponat, raritet u Srbiji, ali i u Evropi. U pitanju je tain, vojnički hleb, umešen davne, 1912. godine, koji je nekoliko godina zajedno sa svojim vlasnikom prolazio ratne golgote.

Ime hleba tain je turskog porekla i znači sledovanje.

Svakom srpskom vojniku za vreme oslobodilačkih ratova od 1912. do 1918. dnevno je sledovala vekna hleba od 800 grama. Koliko je ovaj hleb bio svetinja za srpskog vojnika svedoči i činjenica da je obavezni deo uniforme bila i torbica za hleb.

Ko ima tain, taj nije gladovao, jer ovaj vojnički hleb se pravi od mešavine ražanog i belog brašna u odnosu 70 prema 30 odsto. Ne sadrži aditive i konzervanse, već prirodno kiselo testo koje mu daje svežinu i koje je najvažniji sastojak ovog hleba. Prilikom pečenja cilj je da se dobije što jača korica pa tain i do 10 dana može da sačuva svežinu.

Izuzetno hranljive vrednosti tain je srpskom vojniku mogao da obezbedi dovoljno energije da izdrži sve nedaće kojima je bio izložen. Da li zbog hranjivosti ili uverenja u magičnu moć hleba, tek majka piroćanca Aleksi Zdravkovića zavetovala je sina pre odlaska u prvi Balkanski rat da prvo sledovanje hleba ne pojede, već da ga čuva.

On ga je čuvao, sačuvao i posle šest godina vratio se u Pirot živ i zdrav.

– Hleb nas je održao i kroz tradiciju i hleb nas je održao zato što smo čuvali naše zrnevlje. I to je ono što stalno mi nutricionisti forsiramo, a to je da vodite računa da jedete ono što je sa našeg podneblja. Za to imamo enzime – zaključuje Milka Raičević za RTS.

Izvor: RTS
Foto: Pixabay
22. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Spajanje UniCredit Banke sa Alfa bankom u Rumuniji uspešno završeno

by bifadmin 21. август 2025.

Spajanje UniCredit Bank S.A. (UniCredit Bank u Rumuniji) i Alpha Bank România S.A. (Alpha Bank Romania) je uspešno završeno. Spajanjem dve banke, UniCredit Bank jača tržišnu poziciju UniCredit grupe u Rumuniji, kako u korporativnom, tako i u segmentu poslovanja sa stanovništvom.

Nova banka ima 11% tržišnog udela u aktivi, 13% u kreditima (UniCredit Consumer Financing) i 11% u depozitima klijenata.

UniCredit Bank u Rumuniji sada ima mrežu od približno 300 ekspozitura koje su locirane u optimalnoj blizini klijenata i obezbeđuje im efikasan pristup različitim finansijskim rešenjima. Klijenti banke mogu da koriste široku mrežu od 900 bankomata širom zemlje. U ujedinjenoj banci radi preko 4.800 zaposlenih. Ovaj broj uključuje i zaposlene u Alpha Bank Romania.

Andrea Orcel, CEO UniCredit Grupe, izjavio je: „Integracija Alfa banke i UniCredita u Rumuniji završena je glatko i u rekordnom roku, što je još jednom demonstriralo sposobnost UniCredit-a da odlučno i efikasno integriše složene sisteme i organizacije brzim tempom, u korist naših klijenata, zaposlenih, akcionara i svih ostalih zainteresovanih strana. Akvizicija Alfa banke u Rumuniji omogućava UniCreditu da ojača svoju tržišnu poziciju i otključa novi potencijal za ubrzani, profitabilan rast, kako za nas, tako i za naše klijente. Dugogodišnje prisustvo Alfe u Rumuniji, koje se nastavlja kroz održavanje 9,9% udela u UniCredit Bank Rumunija, jača našu stratešku ulogu u Istočnoj Evropi, regionu u kontinuiranom razvoju. UniCredit Grupa ima kredibilnu putanju održivog kvalitetnog organskog rasta.“

Završetak takođe označava isporuku prve prekretnice još jednog od ključnih akceleratora rasta UniCredita, nakon uspešne internalizacije italijanskog životnog osiguranja, dodatno naglašavajući održivost kvalitetnog rasta UniCredita.

Mihaela Lupu, CEO UniCredit Bank u Rumuniji, izjavila je: „Završetkom spajanja, postajemo jača banka i bolje pozicionirani za budućnost. Bilo nam je drago što je postojala veoma dobra energija između naših timova i što smo se međusobno dopunjavali, uspevši da postanemo jedna banka za samo 9 meseci. Klijenti Alfa banke Rumunija, kojima želim dobrodošlicu u UniCredit, uživaće u širem spektru finansijskih rešenja, širokoj mreži filijala i bankomata i vrhunskoj bankarskoj tehnologiji.“

UniCredit S.p.A. je kupio od Alfa International Holdings S.M.S.A., koji je u 100% vlasništvu Alpha Services and Holdings S.A, akcionarski udeo koji predstavlja 90,1% Alfa banke Rumunija za cenu koja se sastoji od 9,9% akcijskog kapitala UniCredit Banke Rumunija i približno 255 miliona evra u gotovini.

21. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Cohesity na Nutanix .NEXT 2025

by bifadmin 21. август 2025.

Cohesity na Nutanix .NEXT 2025: Revolucija kibernetske otpornosti i oslobađanje uvida podržanih veštačkom inteligencijom

Povećajte inovacije uz modernu, za velika preduzeća pravljenu, sigurnost podataka i upravljanje, izgrađeno za i sa Nutanix HCI okruženjima.

Nutanix .NEXT 2025 se nedavno održao u Vašingtonu, a kompanija Cohesity je uzbuđeno tada najavila nove mogućnosti i jedinstvene integracije koje će poboljšati sajber otpornost, pojednostaviti operacije i otkriti nove uvide u podatke.

Evo liste najvažnijih inovacija za Nutanix korisnike:

  1. Instalacije s poverenjem: Cohesity je prvi provajder zaštite podataka koji je postigao Nutanix Ready™ validaciju zaštite baze podataka Nutanix Database Service (NDB).
  2. Poboljšan odgovor na incidente i oporavak: Cohesity Clean Room rešenje sada u Nutanix HCI okruženjima.
  3. Hibridna multicloud zaštita podataka: Nutanix sertifikovano rešenje za zaštitu podataka za Nutanix radna opterećenja koja rade na Dell skladištu podataka.
  4. Povećana operativna efikasnost: Podrška za Nutanix Prism Central centralizovano upravljačko korisničko okruženje
  5. Brži, efikasniji bekap i oporavak: Nativna podrška za Nutanix Files okruženja
  6. Revolucionarni uvidi uz pomoć veštačke inteligencije: Cohesity Gaia i RAG dolaze u Nutanix GPT-in-a-Box.

1. Sada dostupno: Prvi koji je postigao Nutanix Ready™ validaciju za zaštitu Nutanix Database Service

Nedavno je Cohesity postao prvi provajder zaštite podataka koji je dobio Nutanix Database Service (NDB) validaciju za zaštitu baze podataka Nutanix Ready™. Dobijanje Nutanix Ready™ oznake označava da je rešenje prošlo kroz seriju Nutanix Ready™ interoperabilnih validacija i integracija jedinstvenih funkcija, što korisnicima daje dodatno poverenje u pogledu kompatibilnosti rešenja. Kroz ovu validaciju, Cohesity DataProtect sada dopunjuje NDB-ove nativne mogućnosti vremenske mašine i pojednostavljuje zaštitu za PostgreSQL baze podataka na NDB-u putem jedinstvenog kontrolnog centra. Ova besprekidna integracija pomaže velikim preduzećima da postanu otpornija na rastuće pretnje.

Kombinovanjem Cohesity DataProtect-a sa NDB-ovim nativnim mogućnostima vremenske mašine, korisnici sada imaju besprekidnu zaštitu od svakodnevnih grešaka aplikacija i korisnika kao i katastrofa poput potpunog kvara sajta ili malicioznih napada. Dodatne prednosti uključuju:

  • Poboljšana sigurnost i višeslojna kibernetička otpornost i zaštita od rensomvera: Objekti su zaštićeni od prepisivanja i štite se od brisanja tokom određenog vremenskog perioda. Bez jedinstvenog mesta kvara, rešenje je veoma otpornо i otporno na greške. Koristi AES-256 i FIPS-usaglašenu enkripciju podataka u pokretu i u mirovanju kako bi kupcima pružilo dodatni mir da su njihovi podaci zaštić
  • Neuporediva efikasnost i ušteda troškova: Napredna deduplikacija i kompresija optimizuju efikasnost skladištenja i smanjuju otisak podataka.
  • Poboljšana brzina i jednostavnost: Arhitektura skaliranja i neograničena skalabilnost poboljšavaju vreme pravljenja rezervnih kopija i vraćanja kako bi se zadovoljile rastuće poslovne potrebe. Kupci takođe mogu pojednostaviti operacije koristeći Cohesity-ov jedinstveni prikaz za upravljanje i definisanje svoje strategije pravljenja rezervnih kopija.

2. Sada dostupno: Cohesity Clean Room rešenje u Nutanix HCI okruženjima za poboljšanu reakciju na incidente

Cohesity Clean Room rešenje pruža organizacijama sigurno, izolovano okruženje za oporavak i analizu podataka nakon sajber napada, kao što su zlonamerni softver ili pretnje iznutra. Ovo pomaže da se osigura da kompromitovani sistemi ne budu ponovo zaraženi tokom obnavljanja kritičnih poslovnih operacija i omogućava sigurnu forenzičku analizu. Takođe pruža pouzdanu tačku oporavka za ‘čiste podatke’ i podržava usklađenost sa regulativama.

Nutanix korisnici sada mogu implementirati Cohesity Clean Room rešenje u Nutanix HCI okruženjima. Ovo nudi posvećeno, spremno za proizvodnju izolovano okruženje za oporavak unutar Nutanix radnih opterećenja, omogućavajući brzo obnavljanje podataka i ponovno uspostavljanje poverenja sa spoljnim zainteresovanim stranama u slučaju sajber bezbednosnog incidenta. Takođe olakšava skoro trenutni poslovni kontinuitet dok osigurava besprekidno praćenje rizika i ublažavanje.

Da biste saznali više o tome kako implementirati čistotu sobu u Nutanix okruženjima, pogledajte ovu infografiku i vodič za implementaciju.

3. Sada dostupno: Podrška za Nutanix AHV okruženja na Dell skladištu

Prošle godine, Nutanix je najavio Dell i Nutanix hibridna multicloud rešenja za poboljšanje IT operacija, otpornosti i fleksibilnosti. Kao deo ove saradnje, Dell nudi integrisani ključ u ruke hiper-konvergovani uređaj koji kombinuje Nutanix Cloud Platform softver i Dell skladište.

Cohesity je među prvim Nutanix-sertifikovanim dobavljačima zaštite podataka koji podržava zajedničko Nutanix-Dell rešenje, što olakšava kupcima koji ih koriste da zaštite svoje kritične podatke i aplikacije od rensomvera i drugih pretnji sajber bezbednosti. Moćna kombinacija Dell-ovog visokog performansnog, softverski definisanog skladišta, Nutanix-ove vodeće HCI efikasnosti i Cohesity-ove bezbednosti podataka pokretane veštačkom inteligencijom rešava ključne izazove kupaca vezane za sajber otpornost, skalabilnost, složenost upravljanja, optimizaciju performansi i potencijalnu troškovnu efikasnost.

4. Uskoro: Podrška za Nutanix Prism Central centralizovani upravljački interfejs za poboljšanu operativnu efikasnost

Da pomogne Nutanix kupcima da poboljšaju svoju operativnu efikasnost sa rastućim poslovnim potrebama, Cohesity će uskoro integrisati sa Nutanix Prism Central za pojednostavljeno zaštitu podataka i oporavak preko više Nutanix klastera – umesto da se registruje mnogo Prism elemenata i upravlja njima pojedinačno. Prednosti za Nutanix kupce uključuju:

  • Ujedinjena metoda autentifikacije za pristup više klastera unutar Nutanix okruženja
  • Globalna pretraga i backup virtuelnih mašina (VM), datoteka i objekata širom više klastera
  • Sposobnost vraćanja VM-ova na bilo koji klaster registrovan u Prism Central
  • Korišćenje kontrole pristupa zasnovane na ulogama (RBAC) za uspostavljanje personalizovanih uloga prilagođenih za bekap administratore
  • Poboljšana funkcionalnost snimaka specifičnih za aplikacije korišćenjem politika za Nutanix gost alat (NGT)

Ove mogućnosti će značajno pojednostaviti zaštitu podataka i oporavak Nutanix radnih opterećenja, uštedeti IT timovima dragoceno vreme i resurse, i poboljšati njihovo korisničko iskustvo.

5. Uskoro: Nativna podrška za Nutanix Files okruženja za brži i efikasniji bekap i oporavak

Organizacije koje se oslanjaju na Nutanix Files kao svoj primarni NAS trebaju brzo, snažno i jednostavno rešenje za bekapovanje i oporavak koje se dobro skalira kako bi pratilo rast obima njihovih podataka. Cohesity pruža moderno rešenje za zaštitu podataka koje eliminiše složenost i operativne neuspehe tradicionalnog NAS bekapa tako što unifikuje svoju infrastrukturu zaštite i oporavka podataka—uključujući ciljano skladištenje, bekap, replikaciju, oporavak nakon katastrofe i arhiviranje u oblaku—sve na jednoj platformi. Cohesity već nudi zaštitu podataka bez agenta, baziranu na politikama, mogućnosti granularnog vraćanja na nivou datoteka, replikaciju, arhiviranje u oblaku za Nutanix Files i nezavisna je od platforme kako bi izbegla zaključavanje na jednog od dobavljača tehnologije.

Kupci Nutanixa i Cohesitija uskoro će moći uživati u prednostima nativne podrške za Nutanix Files okruženja, uključujući:

  • Inkrementalna sigurnosna kopija sa praćenjem izmena datoteka: Mogućnost korišćenja Nutanix Change File Tracking (CFT) funkcije za identifikaciju izmenjenih datoteka tokom inkrementalne sigurnosne kopije jednostavno omogućavanjem “Koristi Nutanix Change File tracking” u naprednim podešavanjima Grupe zaštite. Nutanix Change File tracking je interna Nutanix Files mašina za rad koja brzo identifikuje razlike između datoteka i fascikala između bilo koja dva snimka.
  • Automatska zaštita novih deljenja: S funkcijom automatske zaštite, Cohesity će automatski otkriti i zaštititi svako novo deljenje koje korisnik doda u svoju Nutanix skladište, štedeći ih od ručnog podešavanja Cohesity Grupe zaštite za pravljenje sigurnosne kopije novih deljenja svaki put kada ih dodaju.
  • Izbor opsega sigurnosne kopije: Mogućnost pravljenja sigurnosne kopije svojih Nutanix Files podataka na nivou klastera ili Virtuelne mašine File servera (FSVM). Sa sigurnosnom kopijom na nivou klastera, korisnici će moći da otkriju sve deljenje širom različitih FSVM-ova klastera za pravljenje sigurnosne kopije. Sa FSVM nivoom rezervne kopije, korisnici će moći da pronađu deljenja na FSVM nivou za rezervnu kopiju.
  • Enkripcija rezervnog saobraćaja između Nutanixa i Cohesity: Mogućnost enkripcije rezervnog saobraćaja između Nutanixa i Cohesity omogućavanjem enkripcije u naprednim postavkama Grupe zaštite.

6. Uskoro: Cohesity Gaia na Nutanix GPT-in-a-Box za brže, pametnije uvide u podatke

Uzbuđeni smo što možemo da predstavimo dostupnost Cohesity Gaia, našeg AI-pokretanog konverzacijskog asistenta, koji će uskoro biti integrisan sa Nutanix GPT-in-a-Box. Ova prva integracija te vrste donosi moć obrade prirodnog jezika (NLP) direktno u vaše tokove rada za zaštitu i upravljanje podacima koji se odvijaju u Nutanix HCI okruženjima. Sa Cohesity Gaia, Nutanix kupci će moći brzo da izvuku uvide, automatizuju zadatke, generišu izveštaje i ubrzaju rešavanje problema sa rezervnim podacima jednostavno postavljajući intuitivna pitanja na svakodnevnom jeziku.

Kombinovanjem naprednih AI sposobnosti Cohesity-a sa najsavremenijom HCI infrastrukturom Nutanix-a, zajednički kupci dobiće brže i pametnije donošenje odluka, dok će značajno poboljšati operativnu efikasnost i bezbednost. Cohesity Gaia na Nutanix GPT-in-a-Box će osnažiti IT timove da štede vreme, smanje složenost i otključaju puni potencijal svojih zaštićenih podataka — sve kroz bespriekorno, konverzacijsko iskustvo. Za više detalja o Gaia, pročitajte kratak opis rešenja Gaia.

21. август 2025. 0 komentara
1 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvo

Borba za prikazivanje Afrike u svojoj punoj veličini

by bifadmin 21. август 2025.

Afrička unija podseća da Crni kontinent na mapama nije prikazan u svojim pravim proporcijama u odnosu na ostatak sveta i zahteva da se to promeni.

Međunarodna organizacija Afrička unija okuplja 55 država članica na afričkom kontinentu sa ciljem da promoviše demokratiju, ljudska prava i ekonomski razvoj u tom delu svetu. Ali i da se izbori da se ovaj kontinent ne bude “poslednja rupa na svirali”, jer on ima i prirodne ali i ekonomske potencijale.

Ali trenutno je svetska, ali i naša svest, o Africi i njenim potencijalima potpuno iskrivljena, kaže Fara Ndiaye, zamenica izvršne direktorke organizacije Speak Up Africa koja se zalaže za objektivnije mapiranje sveta. Prema njenim rečima, uprkos razvoju tehnologije koja nam je omogućila da snimamo celu planetu i saznanjima koja su iz tih snimanja proistekla, još uvek se koristi Merkatova mapa sveta iz 16. veka u kojoj je afrički kontinent nesrazmerno mali. Tu mapu koriste čak i tehnološki giganti čime se stvaraju predrasude da je Afrika znatno manja nego što jeste.

Drugi kontinent po veličini

A prava istina je da je Afrika drugi kontinent po veličini na svetu, odmah iza Azije koja zauzima 30% Zemljine površine. Međutim, Afrika je na mapama prikazana kao kontinent veličine Grenlanda iako je u realnosti Grenland 14 puta manji od nje.

Stručnjaci koji su okupljeni oko inicijative za vraćanje pravih dimenzija Africi tvrde da ovo nije samo geografsko pitanje već i političko. Prema njihovim rečima, zato što se svet nije oslobodio kolonijalističkog mentaliteta, afrički kontinent je još uvek marginalizovan u javnosti i percepira se kao “manje vredan”.

Zato oni predlažu novu projekciju sveta, kreiranu 2018. od strane Bernarda Dženija, Toma Patersona i Bojana Šavriča. Ona se zove “Equal Earth” i može se naći ovde.

Izvor: El Pais

Foto: Marek Studzinski, Unsplash

21. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvo

Novi problem za Boing: Deo krila aviona se odlomio tokom leta

by bifadmin 21. август 2025.

Američka Federalna uprava za avijaciju (FAA) pokrenula je istragu nakon što se zakrilce na krilu aviona Boing 737 delimično odvojilo pre sletanja u Teksasu.

Let Delta Air Lines 1893 bio je na putu od Međunarodnog aerodroma Orlando do Međunarodnog aerodroma Austin-Bergstrom u utorak kada su putnici prijavili da se čini da se deo zadnje ivice krila odlomio. Medijima je rečeno da je avion trenutno „van upotrebe zbog održavanja“.

Srećom po putnike, niko od njih nije povređen, ali kompaniji Boing koja već neko vreme lošije posluje ovo definitivno nije trebalo.

Šta se desilo sa čuvenim proizvođačem aviona?

Globalnom proizvodnjom komercijalnih letelica dominiraju dve kompanije – američki Boing i francuski Erbas. Obe su nekada bile sinonim za bezbednost ali je Boing u poslednjih nekoliko godina doživljavao debakl za debaklom, što se značajno odrazilo na njegovo poslovanje.

Tako je američka kompanija prošle godine zabeležila operativni gubitak od skoro jedanaest milijardi evra, uz prihod od 57,8 milijardi evra. U isto vreme Erbas je imao operativni profit od oko pet milijardi evra, uz godišnji promet od 69,2 milijarde evra.

Zbog različitih bezbednosnih problema sa Boingovim letelicama, među kojima ima i onih koji su odneli na stotine života, sve veći broj kompanija danas naručuje Erbasove avione.

Razlog tome su i uzbunjivači javnosti koji su medijima potvrdili da Boing ima loš menadžment koji je, da bi zadovoljio akcionare većim profitom, počeo da štedi i na onome na čemu ne bi trebalo. Kako se donose odluke u američkoj kompaniji i kakav stručni kadar se u njoj zapošljava opisuje mejl jednog Boingovog zaposlenog koji je procureo u javnost a u kom se model aviona 737 Max opisuje kao letelica “koju su dizajnirali klovnovi koje su nadzirali majmuni”.

O usponu i padu Boinga možete čitati ovde.

Izvor: N1, Bif

Foto: Bluesnap, Pixabay

21. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Ekonomija

Proradio informacioni sistem Ministarstva pravde i katastra

by bifadmin 21. август 2025.

Posle skoro dva meseca blokade proradio je informacioni sistem katastra čime su omogućeni kupoprodaja stanova i kuća i podizanje stambenih kredita.

Direktor Republičkog geodetskog zavoda Borko Drašković izjavio je da ponovo funkcioniše informacioni sistem Ministarstva pravde koji nije radio zbog hakerskog napada i istakao da notari ponovo mogu da šalju rešenja katastru.

„Sistem je imao prekid zbog hakerskog napada, što je otklonjeno i u prethodna dva dana sistem nesmetano funkcioniše za notare koji mogu da prosleđuju rešenja RGZ-u.

Sistem je bio zaustavljen zbog zaštite podataka građana sve dok nije otklonjena opasnost i sada notari, sudovi i izvršitelji imaju pristup katastru“, istakao je Drašković.

On je dodao da katastar sa svoje strane ni u jednom momentu nije prestao da radi. U Ministarstvu pravde je takođe potvrđeno Tanjugu da sistem nakon skoro mesec i po dana ponovo radi. Kako je rečeno, do zastoja u sistemu je došlo zbog hakerskog napada na pravni informacioni sistem 4. jula, zbog čega je bila onemogućena i kupoprodaja stanova i kuća, kao i podizanje stambenih kredita. Usled ovog zastoja u sistemu novi podaci nisu mogli da se upišu u katastar niti da se ažuriraju.

Foto: Pixabay

21. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Nova potrošačka era: Krah brendova milenijalaca

by bifadmin 21. август 2025.

Brendovi za milenijalce, nekada simbol modernog dizajna, inovacije i vrednosti, danas gube sjaj. Od povlačenja miliona klima Midea, do bankrota startapova poput SmileDirectCluba i Brandlessa – generacija koja je oblikovala novi potrošački identitet sada svedoči kraju jedne ere.

Pre desetak godina činilo se da su milenijalci promenili svet potrošnje. Startap kompanije su nudile direktan odnos sa kupcima, pastelna pakovanja i obećanja da kupovinom proizvoda ne biramo samo naočare, papuče ili dušek – već i vrednosti. Warby Parker je napravio revoluciju s naočarima koje ste mogli probati kod kuće, Casper je uveo trend “dušeka u kutiji”, a Glossier je od beauty bloga postao globalni hit sa flagship prodavnicom u centru Menhetna.

Ali ta era je sada završena.

Midea – simbol uspona i pada

Klimatizacija nikada nije bila predmet strasti, sve dok Midea nije predstavila model iz 2020. godine. Svojim modernim dizajnom, aplikacijom za upravljanje i preporukama influensera, klima je ubrzo postala kultni predmet među urbanim milenijalcima.

Ipak, početkom godine usledio je šok: povučeno je čak 1,7 miliona jedinica zbog rizika od buđi. Vest je eksplodirala na TikToku, X-u i stigla do svih velikih medija – što je za mnoge označilo simbolični kraj ere “cool” potrošačkih brendova.

Bankroti i razočaranja

Sudbinu Midee deli i niz drugih pionira milenijalskog marketinga:

SmileDirectClub, koji je obećavao jeftinije ispravljanje zuba, završio je u bankrotu.

Brandless, startap koji je prodavao “osnovne proizvode bez brenda”, ugašen je.

Jet.com, nekadašnji konkurent Amazonu, potpuno je nestao sa tržišta.

Čak je i Glossier, svojevremeno oličenje “milenijalskog cool-a”, morao da se povuče iz ekskluzivne niše i prebaci na police Sephore, gde danas funkcioniše kao običan makeup brend.

Zašto su propali?

Stručnjaci upozoravaju da brendovi imaju 10 do 15 godina da prerastu etiketu “generacijski brend”. Oni koji ostanu vezani samo za jednu grupu potrošača – gube tržište.

Problem milenijalskih kompanija je što su mnoge nudile prosečan proizvod upakovan u “priču” o vrednostima i stilu života. Kada je potrošački talas prošao, ostala je samo realnost – cene, kvalitet i održivost biznis modela.

Nova realnost

Milenijalci, koji su nekada tražili brendove što će ih izdvojiti od prethodnih generacija, danas su stariji, sele se u predgrađa i traže pouzdanost i funkcionalnost.

To znači da njihovi omiljeni brendovi ili postaju “obični” veliki proizvođači, ili nestaju. Kroz taj proces prolazi čitava jedna generacija – i potrošača i kompanija.

Era pastelne estetike i hipsterskih showroom prodavnica je završena. Preživeće samo oni brendovi koji nude stvarnu vrednost.

Izvor: Investitor.me

Foto: Pixabay

21. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Lutka Labubu doprinela rastu profita kompanije za 396,5 odsto

by bifadmin 21. август 2025.

Kineska kompanija Pop mart, poznata po svojoj popularnoj lutki Labubu, saopštila je danas da je njen neto profit u prvoj polovini 2025. godine porastao za čak 396,5 odsto međugodišnje, dok su prihodi skočili za 204,4 odsto.

Akcije Pop marta porasle su za više od 200 odsto od početka godine, čime je tržišna vrednost kompanije prestigla tradicionalne proizvođače igračaka kao što su Matel, proizvođač lutke Barbi, ali i japansku firmu Sanrio, vlasnik brenda Helou Kiti.

Prihod od lutaka Labubu za prvu polovinu 2025. iznosi 4,81 milijardu juana (oko 575 miliona evra), što čini 34,7 odsto ukupnih prihoda Pop marta, prenosi Rojters.

Fanovi Labubu lutaka su i poznate ličnosti među kojima je i pop pevačica Rijana i bivši fudbaler Dejvid Bekam, kao i pevačica Liza iz južnokorejske grupe Blekpink, što je dodatno doprinelo popularnosti ovog brenda.

Kompanija navodi da su zalihe lutaka Labubu u maloprodaji širom sveta rasprodate, a izvršni direktor Vang Ning izjavio je prošlog meseca da će prodaja ovih traženih igračaka od septembra premašiti 10 miliona jedinica dnevno.

Izvor: Tanjug

Foto: Pixabay

21. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Uzgoj pistaća vrlo isplativ biznis

by bifadmin 21. август 2025.

Pistaći su zagospodarili kulinarskim svetom, pa njihov uzgoj sve više poljoprivrednika prepoznaje kao dobar poslovni potez. Ova voćka zahteva veoma visoke temperature za rast, pa tako 99 odsto globalne proizvodnje dolazi iz Kalifornije, SAD, zatim iz Irana i Turske.

Ipak, i domaći voćari se sve više upuštaju u avanturu gajenja biljke latinskog naziva Pistacia vera, jer se kilogram sirovih pistaća kod nas trenutno prodaje po ceni od 15 do 22 evra, a prerađeni i pakovani plodovi na tržištu mogu dostići i do 40 evra po kilogramu.

Ubrzana promena klime, odnosno globalno zagrevanje, primorava voćare da isprobavaju nove, otpornije biljne vrste. Takođe, veliku ulogu igraju i društvene mreže koje popularizuju poslastice sa pistaćima, naročito sladolede, ali i filove peciva. Domaća poljoprivreda želi „deo tog kolača“ jer zarada neretko prelazi 10.000 evra.

„Domaća proizvodnja pistaća je krenula skromno i bez istraživanja instituta. Neki ljudi su nabavili sadnice sa Mediterana i započeli uzgoj. Slično je bilo i sa drugim voćnim vrstama, poput oraha i kajsije, koje su postale odomaćene kod nas, iako nisu domaće vrste,“ izjavio je Davidović za „Blic TV“. Dodaje da se kod nas počinju gajiti mnoge mediteranske vrste, poput maslina ili badema.

Početna ulaganja velika

Bavljenje poljoprivredom nije lako ni kada su u pitanju autohtone vrste, a svakako ni kada su egzotične biljke u pitanju. Izazovi su brojni kod gajenja pistaća, a među prvima je visoka cena sadnica. Koštaju između 10 i 15 evra po komadu, a na hektar zemljišta ide oko 250 sadnica.

„Sadnice pistaća su skupe jer ih proizvodi samo jedan ili dva rasadnika. Međutim, kako se uzgoj bude širio, sve više kalemara će se uključiti u proizvodnju, pa će cena sadnica vremenom padati, izjavio je Davidović.

Da bi se napravila plantaža ovog bobičastog voća, potrebno je početno ulaganje od 3.000 do 5.000 evra po hektaru. Drugi izazov je spor rast biljke, što znači spor povrat investicije.

Prvi rod se bere posle 5-7 godina, ali kalemljena stabla mogu da rode već nakon 3-5 godina. Punu rodnost stablo dostiže nakon 15-20 godina. Zrelo stablo daje do 80 kilograma svežih pistaća ili oko 30 kilograma suvih godišnje. Pistaći rađaju naizmenično – jedne godine bogat rod, sledeće slabiji, piše The Spruce. Dodaju da se u rasadnicima najčešće prodaju stabla sorte Karman, popularne po tome što daje visokokvalitetne pistaće.

Cena pistaća u Srbiji

U Srbiji, prosečna maloprodajna cena pistaća (oljuštenih, u ljusci ili sirovih) varira u zavisnosti od formata i kvaliteta:

Prema podacima za Beograd i Novi Sad od jula meseca, cena pistaća u maloprodaji kreće se između 831 i 1.247 dinara po kilogramu.

Organski ili „bio“ pistaći mogu biti skuplji, oko 2.070 dinara po kilogramu.

U rinfuznoj prodaji (veliko pakovanje), mogu se naći po ceni od 1.912 dinara po kilogramu. – na primer, kod jednog dobavljača iz Beograda.

Sirovo jezgro pistaća nudi se i po ceni od 4.620 dinara po kilogramu.

Izvor: Blic

Foto: Pixabay

21. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Fejsbuk testira naplaćivanje deljenja linkova
  • Globalni kapital sve češće ima prezime
  • Privreda i građani zbog kredita stavili pod hipoteku 70 milijardi evra
  • Za metalsku i elektroindustriju dolaze teži dani
  • Država subvencioniše i ekskluzivni hotel u Expo zoni

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit